پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم یکپارچه سازی اراضی شالیزاری

0

یک کارشناس کشاورزی بر لزوم یکپارچه سازی اراضی شالیزاری و مکانیزه کردن کرت ها برای کشت برنج در شرایط کم آبی تاکید کرد.

حسن کرکبودی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه راهکارهای مناسبی برای کشت برنج در شرایط کم آبی و اینکه آب کمتری مصرف شود وجود دارد، اظهار کرد: مکانیزه کردن کرت ها و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری از جمله بخشی از این راهکارها است.

وی با بیان اینکه کرت ها اگر با پوشش پلاستیک و یا بتن ایجاد شود آب هدر نمی رود، تصریح کرد: تناوب آبیاری از دیگر راهکارهای کاهش مصرف آب است و در صورتی که آب کم بود ابتدا یک شالیکار آبگیری کند و دو روز بعد نفر دیگری این کار را انجام دهد تا تناوب آبگیری رعایت شود.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه گیاه برنج در یک مقطعی نیاز به آب دارد و پس از آن مقطع با تناوب آبیاری مشکل برطرف می شود، افزود: معمولا گیاهان برنج بین 30 تا 35 روز به آب زیاد نیاز دارند و پس از زمان آبستنی دیگر نیاز آنچنانی به آب ندارد و با تناوب آبیاری می توان مشکل آبیاری و کمبود را برطرف کرد.

کرکبودی با اشاره به اینکه در حال حاضر با آب باران و آب های سطحی می توان این اقدامات را انجام داد، خاطرنشان کرد: اگر خاک خشک شود و پس از آن اقدام شود مشکل پیش می آید.

مسئول واحد زراعت جهاد کشاورزی نوشهر استفاده از ارقام زودرس محلی را از دیگر راهکارهای به‌کارگیری آب کمتر عنوان کرد و یادآور شد: برنج های پرمحصول شامل رقم های پرمحصول اصلاح شده و رقم های محلی است که دوره رویشی آنها معمولا 110 تا 120 روز است و از زمان کاشت تا برداشت 120 روز طول می کشد اما ارقام محلی 90 تا 95 روز به طول می انجامد.

این مسئول اظهار کرد: دوره آبستنی تا برداشت همه گیاهان برنج 60 روز ثابت است اما از ابتدای رشد تا آبستنی آنها متغیر است و ارقام پر محصول معمولا بین 45 تا 60 روز است اما آبستنی ارقام محلی 30 تا 32 روز بعد از نشا آغاز می شود که وقتی 30 روز جلو بیفتد مشکل آب برطرف می شود.

کرکبودی تاکید کرد: سطح آب در شهریور و تیرماه به سطح پایینی می رسد و کمبود آب وجود دارد تبخیر و تعرق زیاد می شود و در صورتی که از ارقام محلی استفاده شود این مشکل برطرف خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.