پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم چاره‌جویی حوزه‌های علمیه و مراکز علمی برای دوگانه علم و دین

0

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی شامگاه پنج‌شنبه در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه این شهرستان، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله جهان معاصر دوگانه علم و دین است.

 وی با بیان اینکه هم دین و هم علم برای جامعه ضروری است، افزود: هیچ فردی در ضروری بودن علم و دین تردیدی ندارد؛ ولی بحث امروز قلمرو حضور دین و حضور علم مطرح است و باید دید تا چه اندازه علم و چه میزان دین در صحنه حاضر هستند.

 رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اعلام اینکه علم و دین دو ضرورت هستند؛ ولی سکولاریسم آنها را منفک و جدا از هم مطرح کرده و علم امکان وجودی در اختیار بشر است، تصریح کرد: امکانی که به زندگی و حیات فردی و اجتماعی سامان بخشد.

 جوادی آملی با اشاره به اینکه دین می‌تواند رابطه بین انسان و خداوند را سامان دهد، خاطرنشان کرد: بخش وسیعی از جامعه جهانی به‌ضرورت هر دو و توأم علم و دین می‌اندیشند و فضای حضور و قلمرو آنها را جدای از هم به نام سکولاریسم می‌بینند.

 وی با اعلام اینکه امروزه کشورهایی را می‌بینیم که حوزه دین را از حوزه زندگی و اجتماع جدا کردند و بر اساس علم مدرن زندگی خود را پیش می‌برند، یادآور شد: اگر دین در حوزه علم مورد تصدیق واقع نشد آن دین زیر سؤال است.

 رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به علم حداکثری، ادامه داد: در این حوزه علم می‌رود تا دین را تسخیر کند؛ ولی دین حداکثری بر آن است تا علم را در پوشش خود درآورد و حداقل نسبت به علوم‌انسانی حیثیت سلطنت خود را داشته باشد.

 وی یادآور شد: علم امکان عینی و خارجی است و فرمولی برای سامان‌بخشی زندگی جوامع خواهد بود.

 جوادی آملی گفت: باید حوزه‌های علمیه و مراکز علمی که به دین حداکثری می‌اندیشند چاره‌جویی برای دوگانه علم و دین کنند و حوزه‌های علمیه باید به‌صورت تخصصی به آن بپردازند.

 پایان پیام/۸۶۰۱۲/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.