پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم توجه به گردشگری آب در مازندران

0

یک کارشناس گردشگری گفت: فرآیند جدید گردشگری و عبور از نسل دوم و سوم گردشگران باعث تغییر نوع گردشگری فرهنگی و تفریحی در مازندران شده است بنابراین توجه به گردشگری آب در این زمان موجب جذب توریست می‌شود.

مرتضی حاجی‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، بابیان اینکه نسل سوم بر روی گردشگری خلاق کار می‌کند، اظهار کرد: ظرفیت‌های گردشگری مازندران به ویژه در روستاها و مناطق روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 وی بااشاره به اینکه یکی از حوزه گردشگری خلاق در کنار بحث فرهنگ استفاده از ظرفیت های خاص گردشگری است، تصریح کرد: یکی از ظرفیت های خوب مازندران بحث منابع آبی است بویژه منابع آبی با سیستم آبیاری قدیمی آن منطقه که مربوط به چندصد سال قبل است.

این کارشناس گردشگری باتاکید بر اینکه آبندان ها و آبگیرها وجهه تاریخی در این استان دارد، خاطرنشان کرد: آبندان‌هایی که برای کشت برنج استفاده می‌شد در ظرفیت گردشگری با توجه به تغییرات و حضور نسل سوم گردشگری یکی از منابع فوق العاده، برای مناطق خارج از حوزه شهری می‌شود.

حاجی‌زاده گفت: ظرفیت منابع آبی باتوجه به مناطق زیبای روستایی، شالیزارها و مراتع می‌تواند گردشگری آبی زیبایی در منطقه مورد نظر ایجاد کند.

 وی افزود: سرگرمی های جدیدی مبتنی بر آب در رودخانه ها و آبگیرها چه بحث رودهای خروشانی که در مازندران داریم، می‌تواند به عنوان فضای استراحتی و فراغتی ایجاد شده که مورد توجه بومیان، ساکنین محلی و هم گردشگران شود.

 این کارشناس گردشگری بیان کرد: با ایجاد خلاقیت و محصولات جدید در گردشگری آب در بحث اقامت یا شناوربودن روی آب و  پرداختن به فعالیت های فرهنگی مبتنی بر آب به عنوان نمایشگاهی که در حاشیه آب و داخل آب ایجاد می‌شوند یک حالت فوق العاده ای در دنیا است.

حاجی‌زاده ساخت موزه‌های زیر آب  را از دیگر فعالیت های خلاقانه ای  دانست و تصریح کرد: این موضوع نیاز به سرمایه گذاری سنگین داشته که در شرایط فعلی اقتصادی و بنگاه‌های گردشگری حضور سرمایه گذارهای خلاق را می‌طلبد.

وی یادآورشد: نیاز است تا سرمایه گذاران بخش خصوصی، بومیان و مردم محلی در قالب شرکت‌های تعاونی در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: در کنار گردشگری آب، سدها، آبندان‎ها و گردشگری ساحلی نیز وجود داشته که نشان می‌دهد ما آن‌چنان که باید از ظرفیت دریا استفاده نکردیم زیرا گردشگری ساحلی و دریایی چیزی فراتر از قایق و امکانات تفریحی موجود است و باتوجه به تخصص محور بودن، نیاز به بخش خصوصی است که باید با تجربه وارد این کار شوند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.