پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم تحقیق در زمینه تولید برنج مقاوم به کم آبی

0

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به خشکسالی موجود، تحقیقات در خصوص تولید برنج مقاوم به کم آبی می‌تواند در مازندران صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، حمیدرضا طیبی در دیدار با استاندار مازندران با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه‌هایی که به توسعه منجر شود، ورود کند، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی علاوه بر خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، فعالیت‌های مناسبی در حوزه انتشارات، مباحث قرآنی و مناظرات دانشجویی انجام داده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در مباحث پژوهشی نیز به خوبی ورود کرده است، گفت: پژوهش در حوزه پزشکی همچون رویان و مرکز تحقیقات سرطان، کشاورزی و اصلاح نژاد دام، شبیه سازی حیوانات در حال انقراض بخش دیگری از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به ضرورت توجه به قابلیت بهره‌گیری از گیاهان دارویی در کشور، تصریح کرد: نخستین پژوهشکده گیاهان دارویی در کشور توسط جهاد دانشگاهی راه اندازی شده است.

طیبی با تاکید بر اینکه مباحث گردشگری نیز مورد توجه جهاد دانشگاهی قرار دارد، گفت: نخستین پژوهشکده گردشگری و دانشکده علمی فرهنگی با هدف ارتقای هویت ایرانی اسلامی در کشور راه اندازی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه گردشگری در مزرعه می‌تواند به عنوان یک الگو در مازندران اجرایی شود، خواستار حمایت مادی و معنوی استانداری از این موضوع شد.

وی با اشاره به اینکه در فعالیت‌های آموزشی دانشجویان را به سوی کارآفرینی سوق می‌دهیم و شعارمان هر دانشجو یک کارآفرین است، افزود: توسعه مشاغل خانگی بر اساس مزیت‌های بومی استان‌ها در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه به دلیل طبیعت بسیار مناسب مازندران و نزدیکی به پایتخت، مباحث مربوط به گردشگری می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد، گفت: گردشگری مزرعه، می‌تواند به عنوان یک مدل گردشگری در مازندران معرفی و اجرایی شود که نیازمند حمایت مادی و معنوی استانداری است.

وی تصریح کرد: در زمینه پسماند نیز جهاد دانشگاهی تجربه مناسبی دارد و می‌تواند آن را به مسئولان اجرایی استان ارائه دهد.

نیاز‬ به استفاده‬ از‬ تمام‬ ظرفیت‬‌های‬ علمی‬ و‬ اجرایی‬ برای مقابله‬ با پسماند

واحد عبدالهیان، رئیس جهاد دانشگاهی مازندران نیز در این دیدار با بیان اینکه تمامی برنامه‌های جهاد دانشگاهی مازندران متناسب با ظرفیت‌های ذاتی این استان است، خاطرنشان کرد: ورود جهاد دانشگاهی مازندران در بحث پسماند موید این بحث است و به نظر می‌رسد با توجه به مسئله حاد پسماند در این استان، این امر باید نهادسازی شود تا یک مجموعه خاص متولی پاسخگویی نسبت به این موضوع شود و تمام ظرفیت‌های علمی و اجرایی مازندران را گرد هم بیاورد تا مشکل را برطرف کند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با محوریت توسعه مازندران فعالیت می‌کند، گفت: در راستای توسعه مازندران، حضور در اتاق فکر توسعه و تعالی استان و تشکیل ۵ کمیته ذیل کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای که مسئولیت آن بر عهده جهاد دانشگاهی است، در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه در توسعه استان هر مأموریتی که بر روی زمین مانده است را به جهاد دانشگاهی واگذار کنید، اظهار کرد: برای توسعه استان نیاز است که بصورت فعالانه و مسئولانه ورود کنیم و برای تحقق آن نیز انجام حمایت‌های مادی و معنوی ضرورت دارد.

ورود کاربردی و عملیاتی به موضوع توسعه آب

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در سال‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته است که دلیل اصلی آن عدم شناخت مردم و دستگاه‌های اجرایی نسبت به فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهند، اظهار کرد: فعالیت‌ها و شرح وظایف جهاد دانشگاهی باید بیشتر از گذشته منعکس شود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مازندران توانمند است و فعالیت‌های مناسبی را انجام داد که موجب شناخت بیشتر آن شد، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در مسائل توسعه آب مازندران باید کاربردی تر و عملیاتی تر وارد شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه اولویت نخست کشور، رفع مشکلات اقتصادی است، خاطرنشان کرد: در مسائل اقتصادی جهاد دانشگاهی ورود پیدا کرده است که به عنوان مثال اقدام به راه اندازی فاز نیمه صنعتی در زمینه تولید جلبک شده است که این امر می‌تواند مورد حمایت دولت نیز قرار بگیرد.

اصلاح نژاد در دام می‌تواند انقلابی در تولید گوشت در مازندران ایجاد کند

حسین زادگان با تاکید بر اینکه اصلاح نژاد در دام می‌تواند انقلابی در تولید گوشت در مازندران ایجاد کند، گفت: چنانچه جهاد دانشگاهی مازندران در این زمینه وارد شود از آن حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه‌های کشاورزی، برنج مقاوم به کم آبی، جلبک، گردشگری در مزرعه و اصلاح نژاد دام در مازندران ورود پیدا کند، اظهار کرد: در بحث تفاهم نامه صورت گرفته استاندار سابق مازندران با جهاد دانشگاهی در موضوعات مرتبط با توسعه استان، تمامی تعهدات صورت گرفته را می‌پذیرم.

استاندار مازندران با بیان اینکه با توجه به کم آبی در سال گذشته، نیاز به تحقیقات در تغییر الگوی کشت داریم، گفت: در زمینه گیاهان دارویی و یا سایر طرح هائی که دارای توجیه اقتصادی است می‌بایست الگوهای مناسب به مردم معرفی شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.