پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم تبیین حماسه آزادسازی و بازسازی سوسنگرد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همزمان با ۲۶ آبان سالروز حماسه آزادسازی سوسنگرد قهرمان، همایش «از آزادسازی تا بازسازی سوسنگرد» امروز با حضور آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری، سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران، حجت‌الاسلام حسن روحانی امام جمعه بابل و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در سالن همایش شهرداری قائمشهر برگزار شد.

*نقش مازندرانی‌ها درحماسه و بازسازی سوسنگرد

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در این مراسم با اشاره به حصر سوسنگرد توسط رژیم بعثی عراق در ۲۶ آبان سال ۱۳۵۹، اظهار کرد: حصر سوسنگرد با اتحاد ارتش، سپاه و بسیج، اهالی خوزستان، اهالی سوسنگرد و ستاد جنگهای نامنظم و با فرمان امام راحل که فرمودند «تا فردا سوسنگرد باید آزاد شود» شکسته شد.

وی به نقش ویژه رهبر معظم انقلاب و شهید چمران در حماسه آزادسازی سوسنگرد اشاره کرد و افزود: مازندرانی‌ها در این حماسه و بازسازی سوسنگرد نقش ویژه‌ای داشتند و نقش مردم استان در قالب کتاب توسط سپاه کربلا و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به چاپ رسیده است.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با تأکید بر لزوم تبیین حماسه آزادسازی و بازسای سوسنگرد در جامعه و به‌ویژه نسل جوان گفت: نامگذاری میادین و خیابان‌ها یکی از راه‌های زنده نگه داشتن این حماسه و حماسه مردم شهرهای مقاومت ایران است و شهرداران و فرمانداران استان مازندران نسبت به این مهم اهتمام ویژه داشته باشند.

ملکی با گرامیداشت یاد سردار شهید حسین بهرامی ولشکلایی، تصریح کرد: استان مازندران از ۲۷ مهر ۵۹ تا خرداد ۶۰ طی هشت ماه در سوسنگرد ۴۸ شهید تقدیم کرد و باید به یاد این شهدا باشیم.

وی با قدردانی از میزبانی شهرستان قائمشهر از این همایش، گفت: این همایش را هر سال به میزبانی یکی از شهرهای استان برگزار می‌کنیم و سال آینده یکی از شهرهای غرب استان میزبان خواهد بود.

*هدف دشمن شکستن انقلاب بود

آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم  با بیان اینکه ریشه همه حوادث ناگوار در ایران به شیطان بزرگ و عوامل منطقه‌ای آن اسرائیل و عربستان سعودی برمی‌گردد، اظهار کرد: اینها از انقلاب آسیب دیدند و ملت مستقل را نمی‌خواهند و ملت وابسته را می‌خواهند.

وی با اشاره به جنایت آمریکا در قبل از انقلاب، افزود: آنها نفت این کشور را می‌بردند و برنج وارد می‌کردند و پول نمی‌دادند تا کشاورزی داخل ایران فلج شود و ملت مصرفی شود؛ در حالی‌که این ملت در سایه انقلاب از قید بردگی و اسارت آمریکا نجات پیدا کرده است.

 

امام جمعه قائمشهر ادامه داد: آمریکا با به‌راه انداختن جنگ‌های منطقه ای در کردستان، ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان نتیجه نگرفت و جنگ تمام عیار هشت ساله را با حمایت تمام استکبار به ملت ایران تحمیل کرد.

*نظام ریشه در آزادسازی خوزستان، سوسنگرد، بستان و دفاع مقدس دارد

معلمی با بیان اینکه هدف دشمن شکستن انقلاب بود، اضافه کرد: ارتش و سپاه و بسیج و ملت ایران قهرمانانه و غیرتمندانه ایستادند و مقاومت کردند و عظمت را برای آیندگان به ارمغان آوردند.

وی تصریح کرد: ملت ایران دارای پشتوانه عظیم از دفاع مقدس و بازسازی خرابی‌های جنگ است و دشمن کور خوانده است و بی‌آبرویی برای استکبار و عوامل استکبار می‌ماند؛ چراکه این نظام ریشه در آزادسازی خوزستان، سوسنگرد، بستان و دفاع مقدس دارد.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر بیان کرد: امروز دشمن در فضای مجازی ذهن جوان و نوجوان ما را تخریب می (‌کند و نباید اجازه دهیم دشمن به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

*احیای حماسه آزادسازی تا بازسازی سوسنگرد

حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام جمعه بابل نیز در این مراسم با تأکید بر احیای حماسه آزادسازی تا بازسازی سوسنگرد، اظهار کرد: این مناسبت شاخص و ارزشمند به دست مردم استان شکل گرفت و یادآوری این صحنه‌ها در ایام هفته مازندران لازم و ضروری است.

 

*لزوم بزرگ‌نمایی حماسه سوسنگرد

وی افزود: نسل معاصر با این صحنه‌ها آشنا هستند و باید در خاطر ملت ایران زنده شود و زمینه هویت سازی را برای امت و نسل ما فراهم کند.

امام جمعه بابل با بیان اینکه بزرگ‌نمایی این صحنه تاریخی انقلاب اسلامی ضروری است، بیان کرد: بازسازی سوسنگرد در آن مقطع به ذهن آیت الله روحانی رسیده بود، یکی از کارهای برجسته که نشان از روح جمعی مردم مازندران ساخت و ساز منطقه سوسنگرد بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه مجموعه ائمه جمعه، روحانیت و مردم بسیج شدند و ۶۰۰ میلیون تومان پول فراهم کردند و خانه‌ها را ساختند، ادامه داد: با نظم ویژه ای این حرکت جمعی مدیریت شد و امر چشمگیری تحقق پیدا کرد. این از جمله حقایق درخشانی بود که با قوت و خلوص به نتیجه رسید.

وی به نقش ویژه آیت الله روحانی در بازسازی سوسنگرد اشاره کرد و افزود: همت بلند و روح جمعی حاکم بر این کار باعث شد بازسازی سوسنگرد در مدت کوتاهی انجام و این دستاورد بزرگ به نام مازندرانی‌ها در تاریخ به ثبت رسید.

گفتنی است، در این مراسم از تعدادی از خانواده‌های شهدا و رزمندگان سوسنگرد تجلیل به عمل آمد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ع


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.