پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم استفاده از بذور ضدعفونی شده برای مقابله بیماری لکه قهوه ای برنج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری گفت: استفاده از بذور ضدعفونی شده از راهکارهای مبارزه با بیماری لکه قهوه ای در مزارع برنج است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد در جلسه پروژه مشارکتی مدرسه در مزرعه برنج تحت عنوان بیماری های مهم برنج و مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار در جمع کشاورزان روستای حاجیکلا گفت: مهمترین بیماری های برنج جیبرلا، بلاست، لکه قهوه ای و شیت بلایت می باشد.

 

وی ادامه داد: در بیماری جیبرلا ساقه ها نسبت به ساقه کناری قد بلندتری داشته و زردتر بوده و جایی که عمق نشا زیاد است یا آب مزرعه زیاد باشد بیشتر دیده می شود و ساقه آلوده به این بیماری ریشه می زند.

 

قاسم نژاد افزود: برای جلوگیری از گسترش این بیماری نباید از مزارع آلوده بذرگیری صورت گیرد و باید ضد عفونی بذر انجام شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه بیماری بلاست هم به برگ و هم به خوشه آسیب می رساند و با مساعد شدن دما و رطوبت فعالیتش آغاز می شود گفت: رطوبت بالای 60 درصد و دمای بالای 25 درجه سانتی گراد جایی که رطوبت بیشتر باشد امکان توسعه این بیماری بیشتر است و اگر برگ آلوده شود در اثر رسیدن لکه های سوخته کوچک به هم باعث سوختگی برگ شده و گیاه از بین می رود.

 

وی ادامه داد: برای مبارزه با این بیماری از سموم قارچ کش مثل بیم به مقدار 0.5 کیلو گرم در هکتار، وین به مقدار  400 سی سی در هکتار یا ناتیور به میزان 160 گرم در هکتار استفاده می شود.

 

قاسم نژاد درباره بیماری لکه قهوه ای گفت: این بیماری خسارت کمتری در مقایسه با بلاست به برنج وارد می کند و یکی از راهای جلوگیری از گسترش آن، استفاده از بذور ضدعفونی شده می باشد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری به بیماری شیت بلایت اشاره کرد و افزود: روی غلاف برگ به خصوص در ارقام پر محصول شکل لکه های آب سوخته مشاهده می شود و برای جلوگیری از گسترش این بیماری باید آب مزرعه کشیده شود.

 

وی گفت مبارزه بیولوژیک برای جلوگیری از کرم ساقه خوار برنج در این مرحله می تواند یکی از راه های مناسب برای کنترل این آفت و کاهش جمعیت پروانه ها باشد.

 

قاسم نژاد ادامه داد: حداقل تا یک هفته پس از نصب تریکوکارت نباید سم پاشی کرد اما بعد از آن به صورت مبارزه توام شیمیایی و بیولوژیک می توان اقدام کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.