پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لزوم آزادسازی اراضی ملی در روستای روشنکوه + فیلم

۲۹ هکتاز از اراضی ملی روستای روشنکوه ساری که در دست افراد سوجو است باید آزادسازی شود.

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مازندران، روستای روشنکوه واقع در دهستان گرماب بخش چهاردانگه ۱۲۲ هکتار مساحت دارد که ۲۹ هکتار آن جزو اراضی ملی است که با دست درازی به منابع طبیعی، تبدیل به ویلا و تغییر غیر مجاز اراضی کشاورزی شده است.

پدیده جنگل خواری و دست درازی به اراضی ملی اگرچه چندان پدیده جدیدی نیست، اما همیشه بودند افرادی که بیشتر از حق خود می‌خواستند، فرقی هم برایشان نداشت حق کجای این داستان زیاده خواهی آن‌ها قرار می‌گیرد آن‌ها از هر راهی وارد می‌شدند جز راه حلال و حقیقت، از بریدن درخت‌های چندصد ساله گرفته تا نابودی زمین‌های بیت المال به هر روش معقول و غیر معقول.

روشنکوه داستانی دارد شبیه همه داستان‌های زمین خواری و دست اندازی به بیت المال، اما کمی با نقاط دیگر متفاوت است حاشیه‌های این روستا همیشه بلندتر از متن به ذهن خواننده می‌رسد تا پوششی باشد برای تخلف هایشان، تا همهمه‌ای باشد که اصل ماجرا شنیده نشود، ماجرای مرگ آرام آرام جنگل‌های چند میلیون ساله منطقه.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ساری گفت: ملاک منابع طبیعی برای تشخیص ملی بودن یک زمین، تصاویر هوایی سال ۱۳۴۵ است یعنی عرصه ‎ای که تا سال ۱۳۴۵ سابقه زراعت داشته یا در آن باغی احداث شده باشد، می‌شوند زمین شخصی، بعد از این تاریخ هر ساخت و سازی مصداق تصرف عرصه‌های ملی است.

اکبری افزود: با توجه به قانون ملی شدن جنگل‌های کشور مصوب ۱۳۴۱ و ماده ۹ آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف اراضی مصوب ۱۳۷۳، مهمترین منبع قابل استناد برای ملی بودن یک عرصه عکس‌های هوائی پوششی کشور است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۹ به مقیاس ۱:۲۰۰۰۰ عکسبرداری شده است و توسط کارشناسان مجربی که دوره تفسیر عکس‎ها را گذرانده ‎اند مبنا قرار می‌گیرند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ساری می‌گوید: اگر تشخیص داده شود یک زمین، عرصه ملی است و سازه‌هایی نیز در آن ایجاد شده باشد درخواست حقوقی برای قلع و قمع و اعاده زمین به وضع سابق داده می‌شود و برای تسهیل در رسیدگی به پرونده‌های زمین خواری از سال ۹۲ شعبه ویژه رسیدگی به این پرونده‌ها نیز در استان تشکیل شده است.

اکبری تصریح کرد: روشنکوه ۲۹ هکتار عرصه ملی دارد که ۲۲ هکتار آن دست ۲۳ نفر است و فقط منابع طبیعی در این زمین‌ها اختیار دارد، ۷ هکتار نیز ترکیبی از زمین‌های ملی – مستثنیات است که به طور مشترک مربوط به جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است که هر دو اداره می‌توانند ورود کنند و حکم اعاده به وضع سابق را بگیرند.

به گفته وی طبق ماده ۵۵ باید اجرای مقررات بکنیم و این اراضی را به بیت المال برگردانیم، اما اگر کسی سند و مدرکی از زمین و ساختمان خود دارد ارائه کند تا بررسی شود.

مدیر جهاد کشاورزی ساری هم گفت: علاوه بر تصرف اراضی ملی، ۵۴ مورد ویلا سازی و ساخت و ساز غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی در روستای روشنکوه انجام شد.

پورفلاح افزود: از این ۵۴ مورد که در محاکم قضایی تشکیل پرونده شد ۹ مورد رای قطعی قلع و قمع صادر شد، ۲۵ مورد پرونده در محاکم قضایی در حال رسیدگی است و ۲۰ مورد پرونده هم با ارائه مدارک و سند، رای به نفع اهالی صادر شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.