پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لباس فرم دانش آموزی تغییرمی کند/ لباس اقوام ایرانی به تن خارجی ها

0

سیده مرضیه شفائی که برای افتتاح سومین دفتر نمایندگی لباس‌های سنتی کشور در شهرستان آمل به مازندران سفرکرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: با تلاش و همکاری کارگروه مدل و لباس و انجمن پوشاک مدارس کشور تلاش خواهد شد حداقل تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید این اقدام مهم اجرایی و لباس فرم دانش آموزی کشور سروشکل بهتری نسبت به گذشته به خود بگیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه اکنون در دوخت و انتخاب لباس‌های فرم دانش آموزی هیچ توجهی به نوع رنگ، جنس و حتی دوخت و دوز آن نمی‌شود.

اجبارهای مدیران مدارس برای لباس فرم‌های غیر کارشناسی شده

مدیر کارگروه مدل و لباس کشور، گفت: لباس‌های فرم مدارس که در این سال‌ها فقط و به توصیه مدیران به دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی توصیه وبه نوعی اجبار به پوشیدن می‌شد، در حالی شلوار و روپوش پسرانه و دخترانه حتی متناسب با فصل سرد سال هم نبود.

شفائی ابراز امیدواری کرد، با تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً با وزارت آموزش‌وپرورش شده، لباس فرم دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی بر اساس روانشناسی و روان‌شناختی دانش آموزان، متناسب بارنگ، جنس و بافت استان‌ها بومی و کیفی دوخت و دوز سروشکل بهتری نسبت به گذشته بگیرد.

راه‌اندازی موزه مد و لباس اقوام ایرانی

مدیر کارگروه مد و لباس کشور، به اقدام دیگر این کارگروه برای راه‌اندازی خانه طراحان واحیای مد و لباس اقوام ایرانی و موزه‌ای با همین عنوان خبر داد و گفت: مقدمات راه‌اندازی این موزه با تعامل و همکاری که سازمان اوقاف وامورخیریه با مکانی که مورد پیشنهاد کارگروه بوده امیدوار هستیم تا پایان امسال راه‌اندازی شود.

شفائی ادامه داد، این‌یک طرح ملی هست و تمام تلاش‌ها بر همین هست که تا پایان امسال این رویداد مهم در راستای احیای مد و لباس‌های اقوام ایرانی در قالب موزه تخصصی بهره‌برداری برسد.

مد و لباس اقوام ایرانی درپوشش خارجی‌ها

مدیر کارگروه مد و لباس کشور در ادامه با اشاره به اینکه تنوع و جایگاه لباس اقوام ایرانی در همه دوره‌های تاریخی موردتوجه در دیگر کشورها نیز بوده است، گفت: در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که برخی کشورها در مراسم‌های آئینی وسنتی و حتی برنامه‌های فرهنگی از مد و لباس اقوام ایرانی الگوپذیری و حتی فرارتر از آن به نام خود نمایش می‌دهند.

شفائی بابیان اینکه چنین اقدامی از سوی کشورهای منطقه و کشورهای دارای تمدن تاریخی در استفاده غیرمجاز از مد و لباس اقوام ایرانی غیراخلاقی و توهین آمیزه است، تصریح کرد، شناسایی واحیای مد و لباس‌های فراموش‌شده اقوام ایرانی و اصالت گذاری بر روی این لباس‌ها از کپی‌برداری و استفاده‌های ابزاری از تاریخ و فرهنگ ایرانی کمتر خواهد شد.

وی راه‌اندازی موزه مد و لباس اقوام ایرانی را در همین راستا و حضور گردشگران خارجی برای معرفی این هنر صنعت ایرانی بیان کرد.

راه‌اندازی دفاتر مد و لباس در استان‌های کشور

مدیر کارگروه مد و لباس کشور همچنین با اشاره به اینکه تاکنون دفتر نمایندگی لباس‌های سنتی در استان‌های سیستان و بلوچستان وقم راه‌اندازی و مازندران به‌عنوان سومین دفتراستانی کشور است که به مرکزیت آمل افتتاح شد، از راه‌اندازی این دفتر به‌زودی در استان‌های خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، کرمان و هرمزگان خبر داد.

شفائی، هدف از راه‌اندازی دفترها نمایندگی مد و لباس در استان‌ها را شناسایی، احیا و ساماندهی مد و لباس اقوام ایرانی و تولید دوباره این نوع لباس‌ها توسط خیاطان علاقه‌مند و نیز زنان سرپرست خانوار بیان کرد.

کد خبر 4952540
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.