پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

لایروبی آب‌بندان‌ها در مازندران جدی گرفته شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه مازندران صبح امروز به ریاست احمد حسین‌زادگان سرپرست استانداری مازندران و اعضای شورا در استانداری برگزار شد.

علی اسماعیلی نماینده مردم نور محمود آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال برای کشاورزان و باغداران سال اقتصاد مقاومتی است که بحث شالیکوبی‌ها و ساماندهی آنان می‌تواند از هدررفت منابع جلوگیری کرد که این مهم با استراتژی جدید باید مدیریت شود.

وی افزود: باید به صادرات محصولات کشاورزی و باغی شالیزاری توجه کنیم و کشاورزان بدانند سال آینده مشکل اصلی کشاورزان آب است که بحث لایروبی آب بندان‌ها توجه شود.

توجه به صادرات محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به سیمای کشاورزی استان، گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته به بخش کشاورزی و خدمات توجه فراوانی شد که با استعداد و توانمندی استان و هماهنگی لازم سطوح زیرکشت افزایش یافت.

شهیدی فر افزود: با تصمیمات دولت تنها استان‌های شمالی باید به کشت برنج دوم بپردازند که جایگاه مازندران در این زمینه ممتاز است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم

وی بیان کرد: 322 شالیکوبی مدرن در استان وجود دارد که خوشبختانه در این بخش ضایعات کاهش یافته و 647 شالیکوبی سنتی و نیمه مدرن در استان که باید تا سال 1400 مدرن شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مدرن‌سازی، برندسازی و بسته‌بندی در استان از اهمیت خاصی برخوردار است که باید به این امر توجه که در شهرستان‌های مختلف اجرا می‌شود.

شهیدی‌فر در زمینه سورتینگ گفت: تولید هلو و شلیل در شرق و کیوی در غرب از مزیت استان است که تولید دو میلیون و 500 هزار تن تولید مرکبات در سال امر بسته بندی و صادرات را افزایش می‌دهد.

حسن خیریانپور معاون استاندار مازندران نیز گفت: در زمین‌های کشاورزی کشت دوم مغفول ماند و در غرب استان مانند شرق مشکل آب نداریم که در این زمینه کارخانجات صنایع  تبدیلی مرتبط با کیوی و پودر کیوی مدنظر است تا بتوانیم گامی جهت سرمایه‌گذاری و توسعه استان برداریم.

وی افزود: برای آنکه شالیکوبی‌های استان فصلی کار نکنند واردات برنج قهوه‌ای می‌تواند موثر باشد واثرگذاری داشته باشد.

معاون استاندار مازندران گفت: برای توسعه کیفیت و کمیت برنج، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی مرکز تحقیقات و دانشگاه‌ها میتوانند کمک کنند که در این راستا اگر یک درصد پژوهش در مسیر توسعه استان باشد کاربردی می‌شوند که زمینه پرورش میگو، در زمینه مرکبات پهنه‌بندی ارقام سورتینگ بسته‌بندی انجام شد.

افزایش ساخت و ساز غیربومی در استان

رئیس سازمان برنامه و بودجه مازندران نیز گفت: مجوزهای توسعه برنامه ششم و اولویت‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان با تمرکز برآمایش سرزمینی از ضروریات استان است.

غلامی راد افزود: جانمایی درست طرح‌های صنعتی و کشاورزی می‌تواند مبنایی جهت تصمیم‌گیری‌ها باشد که یک بار برای همیشه این امر مشخص شود.

وی گفت: اکنون روند ساخت و ساز غیرمجاز و حضور افراد غیربومی در استان افزایش یافت که اکنون متاسفانه با ابزار قانونی جدید نمی‌توان مدیریت سرزمینی داشت که باید نظارت‌های قانونی بیشتر شود.

احمد حسین زادگان سرست استانداری مازندران نیز با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات بر حضور مدیران در جلسات، تاکید کرد گفت: همه ما مسئول بوده که باید در سنگر خدمت به قوانین احترام بگذاریم.

وی افزود: کارخانجاتی که در شهرک‌های صنعتی غیرفعال هستند و یا در مالکیت بانک درآمده باید دست‌اندازها و موانع را برداریم تا شاهد توسعه استان باشیم.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.