پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قفس‌های پرورش ماهی در مازندران باید به هزار مورد برسد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران بعدازظهر امروز در مراسم  ماهی‌دار کردن قفس های دریایی در لاریم جویبار اظهار کرد: جامعه صیادی در طول سال‌ها با تلاش و همه توان برای احیای امنیت غذایی کشور نقش‌آفرینی کردند و با کمترین امکانات بیشترین تولید را در سبد غذایی کشور ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: جامعه صیادی در مازندران از قدمت تاریخی برخوردار هستند و جز جامعه نجیب هستند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مسائل صیادان در سطح صحن مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است، افزود: شغلی که صیادان دارند جز مشاغل مهم جامعه است چرا که هرکسی در تامین غذای انسان نقش دارید و شغل مقدسی است.

حسینی‌پور با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سفری که به مازندران داشتند فرمودند استانی که دریا و جنگل دارد معنی ندارد فقیر داشته باشیم و این نگاه افق مقام معظم رهبری به استان است، خاطرنشان کرد: دریا در مازندران به عنوان مزیت است و باید دید از این نعمت خدادادی در استان چه بهره‌ای بردیم.

وی با طرح این سوال که اقتصاد دریا در مازندران چقدر رونق پیدا کرد؟،  گفت: کمترین بهره را از دریا بردیم و باید بگوئیم اگر بخواهیم به اقتصاد شیلات در جهان نگاه کنیم، ارزشمندترین اقتصاد جهان اقتصاد شیلات است.

حسینی‌پور بیان کرد: باید به فکر هزار قفس دریایی در مازندران باشیم و باید بیشترین تولید را در شیلات و دریای مازندران داشته باشیم.

استاندار مازندران اظهار کرد: باید از خام فروشی محصولات شیلات پرهیز کنیم و فرآوری شیلاتی را داشته باشیم و فرآوری‌ها را با گران‌ترین قیمت در بازار جهانی به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه در تمام مازندران باید مراکز فرآوری شیلاتی به همت بخش خصوصی داشته باشیم، گفت: در دنیا شرکت‌های تعاونی حوزه‌های مدیریتی را بر عهده دارند باید از شرکت‌های تعاونی حمایت‌های لازم  شود و این شرکت تعاونی‌ها وارد بورس شوند.

تولید ۴۶۵ ماهی در قفس‌های دریایی مازندران

مدیرکل شیلات مازندران نیز گفت: در حال حاضر تعداد قفس‌های دریایی در دریا ۱۵ قفس است که پارسال حدود ۴۶۵ تن ماهی در قفس های دریایی به ارزش اقتصادی ۸۱۰ میلیارد ریال تولید و به بازار عرضه شده است. 

قاسم کریم‌زاده تاکید بر اینکه رسالت اصلی شیلات حفظ ذخایر دریای خزر است، گفت : در حال حاضر تعداد قفس های دریایی در دریا ۱۵ قفس است که پارسال حدود ۴۶۵ تن ماهی در قفس های دریایی به ارزش اقتصادی ۸۱۰ میلیارد ریال تولید و به بازار عرضه شده است.
 
وی با اشاره به  ۴۲ فرصت سرمایه گذاری شیلاتی در استان خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا محور مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته و در این راستا امروز ۱۲ قفس با ظرفیت حدود ۴۵۰ تن ماهی دار شدند.
 
 
مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری در مازندران خاطرنشان کرد: از این تعداد  ۳۹ واحد ماهی خاویاری بوده و  سالانه ۲ هزار و ۳۰۰ گوشت خاویار تولید می شود.
 
کریم‌زاده  افزود: هشت تن خاویار برابر با ۴۵ درصد تولید کشور در مازندران تولید شده است.
 
وی با اشاره به فعالیت ۴۱۲ واحد پرورش ماهیان سردابی خاطرنشان کرد: تولید ماهیان سردابی نیز ۱۷ هزار تن بوده  امسال در راستای بازسازی ذخایر دریای خزر در ۳۰ رودخانه شیلاتی مازندران، ۸۵ میلیون قطعه بچه ماهی رها سازی شد.
 
کریم‌زاده ار صدور یک‌هزار و ۱۴۰ شیلات کارت در مازندران خبر داد و افزود: امسال ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب شیلات کارت با هدف تامین نهاده ها پرداخت شد.
 
وی از شناسایی و اعلام آمادگی ۷۰ سرمایه‌گذار در حوزه شیلات خبر داد و گفت: تامین ۴۵ قفس از هدف‌گذاری پرورش ماهی در قفس است که  ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارد.

پایان پیام/ ۸۶۰۳۵/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.