پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قاچاق چوب وبهره برداری بی رویه مهمترین چالش عرصه های جنگلی

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : قاچاق چوب و بهره برداری بی رویه از سوی بخش خصوصی مهم ترین چالش عرصه های جنگلی است.

2

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه ساري، به نقل از ایرنا، ناصر مهردادی روز چهارشنبه در همایش ملی مدیریت جنگل های شمال ایران در دانشگاه کشاورزی ساری، آفات و بیماری های جنگلی و استقرار مراکز دفن زباله در جنگل ها را نیز از دیگر چالش های پیش روی جنگل های شمال برشمرد.

 

وی با اشاره به اینکه محیط زیست به یک مساله حاد در کشور تبدیل شده و در آینده گریبان ما را خواهد گرفت ؛ افزود: محیط زیست همیشه در اولویت و نقش آفرین برای کشور ما بوده است.

 

مهردادی با بیان اینکه از محدود کشوری هستیم که مناطق چهارگانه طبیعی داریم ، بیان کرد: پارک ملی کیاسر، اثر طبیعی و ملی دماوند، الم کوه و پناهگاه میانکاله و دشت ناز که در دل استان مازندران قرار دارند از جمله این مناطق هستند که بسیار اهمیت دارند.

 

وی به اهمیت جنگل اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم با کمک هم بتوانیم مشکلات موجود در حوزه جنگلداری را کاهش دهیم.

 

مدیرکل محیط زیست مازندران از حمایت نشدن محیط زیست گله کرد و گفت : محیط زیست باید از سوی دولت و سازمان های مختلف مورد حمایت قرار گیرد در غیر این صورت کاری از پیش نخواهیم برد.

 

وی به الزامات زیست محیطی در مدیریت جنگل اشاره کرد و افزود : باید به محیط زیست توجه ویژه شود و بهره برداری بر اساس توان اکولوژیک صورت گیرد.

 

مدیرکل محیط زیست مازندران تهیه برنامه های مدیریت جنگل و همکاری دستگاه های اجرایی در مدیرت مناطق حفاظت شده را از راهکارهای اجرایی مدیریت پایدار جنگل عنوان کرد.

 

وی گفت: بهره برداری در چارچوب مدیریت پایدار و متناسب با ظرفیت های قابل تحمل اکولوژیکی ، برخورداری از یک طرح ملی در مدیریت جنگل بر اساس منابع و داده های منطقه ای، تهیه برنامه ملی جنگل های کشور، بهره برداری از چوب درختان افتاده ، شکسته و آسیب دیده و تهیه نقشه جامع جنگل های کشور بر اساس استانداردها از برنامه های بهینه سازی پایش حفظ و بهره برداری مدیریت جنگل های کشور است.

 

مهردادی با اشاره به مصوبه هیات وزیران در مورد مدیریت جنگل های شمال کشور ، گفت: باید با مدیریت پایدار این مصوبات را عملیاتی کنیم.

 

همایش ملی مدیریت جنگل های شمال امروز چهارشنبه در ساری آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه دارد.

 

2 نظرات
  1. اصغری می گوید

    من قاچاقچی وقتی می‌بینم خود دولت که واضع مقرراته دست طویلی توی از بین بردن جنگل داره به چه امیدی دست از قاچاق بردارم؟ من قاچاق نکنم که دولت بیاد بجای محافظت، بهره‌برداری بی‌رویه بکنه؟
    ………………………………………………………………………….
    چهاردانگه ساری: آقای اصغری سلام. این دلیل نمی شود که چون دولت بهره برداری بی رویه می کند هر کس بگوید پس من هم قاچاق کنم! همه ما باید از جنگلها محافظت کنیم و چنانچه شما موردی را سراغ دارید که دولت در حال از بین بردن جنگل است بصورت مستند برای ما بفرستید تا پیگیری کنیم.

  2. اصغري می گوید

    من فكر نمي‌كنم كارهاي مجوز دار قابل پيگيري باشد. اما از لحاظ وجداني چرا! قابل پيگيري است. شما جنگل گوهرده را نگاه كنيد. ده سال پيش مثل سر يك جوان 20 ساله انبوه بود اما حالا شبيه يك مرد 40 ساله شده.
    ……………………………………………………………
    چهاردانگه ساری: با سلام. بعید میدانیم مردان 40 ساله سرشان مثل جنکل دم تراش صاف باشد! (این شوخی را جدی بگیرید)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.