پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قاچاق چوب از درختان جنگل قربانی می‌گیرد

0

ایسنا/مازندران دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران گفت: حفظ جنگل و جلوگیری از قاچاق چوب نیازمند مشارکت عمومی و عزم ملی از سوی مسئولان و مردم است و تنها در سایه حفظ قانون و همدلی می‌توان جنگل را حفظ کرد.

داریوش عبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص قاچاق چوب درختان شمال و آسیب‌های آن اظهار کرد: بیکاری در روستاها، پایین بودن سطح درآمد روستائیان، وجود نیازهای چوبی در سطح کشور، عدم تدارک برای نیازهای چوبی و عدم تبیین فرهنگ منابع طبیعی و حفظ درخت از عواملی است که طی چند دهه اخیر باعث قطع چوب و درختان شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر نیمی از جنگل‌ها را از دست داده‌ایم، تصریح کرد: تجاوز به منابع طبیعی، ویلاسازی، تغییر کاربری اراضی جنگلی، ارائه خدمات به روستا و رشد نامتوازن در روستاها به سمت توسعه و رشد ناپایدار مسیر خطرناکی را طی می‌کند، دادن امتیازات برق، گاز و آب به روستائیان و دامداری‌ها در دل جنگل و توسعه فیزیکی باعث شد تا سطح وسیعی از جنگل‌ها را از دست دهیم.

دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران با اشاره به اینکه راه‌سازی و جاده‌سازی در جنگل موجب از دست رفتن منطقه جنگلی و افزایش قاچاق چوب شده است، گفت:همه این‌ها علاوه بر بیکاری و خدمات برنامه‌ریزی نشده مصارف کشور، خدمات و رشد ناپایدار و نامعقول باعث شد که بستر را برای قطع درخت، تخریب و نابودی محیط زیست آماده شود.

عبادی خاطرنشان کرد: انتهای این تخریب، تبدیل این عرصه‌ها به یک کویر و سرزمین سوخته برای نسل آینده است.

 وی با بیان اینکه کنترل قاچاق چوب یا انجام نمی‌شود و یا بسیار محدود است، افزود: در سال ۶۰ جمعیت کشور ۳۵ میلیون نفر بود و تعداد اره موتوری‌ها و تخریب محدود و تعداد قاچاقچیان و بیکاری کم و اداره کل منابع طبیعی مازندران دارای هزار و ۵۰۰ پرسنل بود و یک سازمان قوی و مستقلی اما امروز با سازمانی مواجه هستیم که ۷۰ درصد نیروهایش کاهش یافته است و تنها با ۲۵ تا ۳۰ درصد نیروها کار می‌کند.

دبیرشبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران یادآور شد: امروز با وجود تلاش‌های مدیران منابع طبیعی، بسیاری از واحدهای جنگل بانی تعطیل شده است و یا تنها با یک نیرو کار می‌کنند، پس چه انتظاری می‌توان داشت که جنگل‌ها در روستاها حفظ شود.

عبادی با اشاره به اینکه هنوز به آن فرهنگ نرسیدیم که مردم خودشان جنگل را حفظ کنند، گفت: در تمام دنیا اهرم‌های نظارتی شدیدی برای حفظ طبیعت و محیط زیست وجود دارد و انداختن زباله جریمه دارد اما در کشور ما این موضوع تعریف نشده است و متاسفانه ضعف قانونی و اجرایی در کشور دیده می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه روند حمایتی به سمت منابع طبیعی روبه کاهش است، ادامه داد: حمایت اعتباری، مالی، پرسنلی و سیاسی به حداقل رسیده است بنابراین نباید انتظار داشت که قاچاق چوب نشود.

 دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها فعلا راهکار جدیدی برای جلوگیری از قاچاق چوب ندارد، افزود: طرح‌های مشارکتی در قالب مدیریت پایداری جنگل‌های هیرکانی ارائه شده است که جایگزین طرح جنگل‌داری شد و ارکان اصلی این طرح مدیریت جامع و مدیریت مشارکتی نیست.

عبادی متذکر شد: برای جلوگیری از قاچاق چوب، راهی جزء مشارکت مردم و ایجاد پایگاه‌های محلی نیست تا خود مردم جنگل‌ها را حفظ کنند و با استفاده از نصب دوربین و یا بستن جاده و یا هر راهکار دیگری جلوی قاچاق چوب را بگیرند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.