پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قانون ازدواج آسان زمین مانده است/ تهیه طرح جوانی جمعیت در مجلس

0

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه قاسم پور صبح پنجشنبه در نشست تخصصی مطالبه گری دانشجویی با موضوع بررسی عملکرد مجلس در حوزه زنان با اشاره به بحث قانون گذاری مشارکتی و مزایای آن اظهار داشت: قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر تسهیل ازدواج پس از ۱۵ سال همچنان روی زمین مانده است.

وی افزود: بسیاری از قوانین برای آنکه خصلت اجرایی پیدا کنند نیازمند آن هستند که وقتی مجلس فرایند قانون گذاری را دنبال می‌کند این فرایند فقط دغدغه نماینده مجلس نباشد.

وی با اشاره به اینکه اگر صدای ذینفعان جامعه را در قانون گذاری نشنوند و از نخبگان و جریان‌های میانی و جوانان برای مشورت استفاده نشود، ممکن است قانونگذاری احسن نباشد.

قاسم پور یادآور شد: اگر در فرایند قانون گذاری درگیری و دغدغه مندی وجود داشته باشد، جریان‌های مختلف برای اجرای آن مطالبه گری کنند.

به سمت جوانی جمعیت حرکت کنیم / ‏‬ ارائه طرح جوانی جمعیت در مجلس

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه باید دغدغه‌های نسل جوانان و مطالبات را دقیق بشنویم تا بتوانیم پیگیر مسائل باشیم، افزود: طی پنج ماه گذشته در مجلس، بحث جوانی جمعیت را در فراکسیون زنان پیگیری کردیم و این مسئله از جهات مختلف حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: باید آینده کشور را درنظر گیریم و اگر توازن تعداد سالمندان نسبت به جوانان برهم خورد، آن کشور پویا نخواهد بود از این‌رو باید به سمت جوان شدن جمعیت حرکت کنیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با عنوان اینکه وضعیت ما در حوزه جمعیت در کشور در مرحله هشدار است، یادآور شد: تمایل خانواده ایرانی به فرزند آوری کم نیست و متمایل به آن هستند که فرزند داشته باشند و نیازمند قانونگذاری هستیم تا تسهیلاتی به خانواده برای فرزند آوری ارائه دهد.

قاسم با بیان اینکه با رشد زوج‌های نابارور در جامعه مواجهه هستیم که بیمه‌های درمانی را آنگونه که باید مهیا نشده است، افزود: مسائل مختلف سبب شده تا طرح جوانی جمعیت در مجلس پیگیری شود و این طرح هفته گذشته مصوبه اولیه اصل ۸۵ دریافت کرد.

وی گفت: طبق اصل ۸۵ برای تسهیل شدن در فرایند، اختیار مجلس به یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس تفویض شد تا لازم نباشد بندبند طرح در مجلس بررسی نشود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این طرح کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و بهداشت تلاش کردند تا طرح جوانی جمعیت به مرحله کنونی برسد و بزودی کار کمیسیون تخصصی مجلس آغاز به کار می‌کند.

وی قانون تسهیل ازدواج را از قوانین خوب مجلس بیان کرد و گفت: این قانون خوب متأسفانه به دلایل مختلف نظیر نبود ضمانت اجرایی نشده است و از سوی دیگر این قانون مربوط به ۱۵ سال پیش بوده که بازنگری آن ضروری به نظر می‌رسد.

قصور در اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

قاسم پور تصریح کرد: تسهیلات شغلی زنان نیز در مجلس دارای اولویت است و موازنه بین نقش‌های خانوادگی و اجتماعی، مرخصی زایمان، دورکاری و غیره پیگیری می‌شود تا زنان بتوانند نقش‌های خود را به خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به نرخ رشد جمعیت زنان سرپرست خانوار، آمار این قشر را سه میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار بیان کرد و گفت: این مسئله نیز در مجلس در دست پیگیری است و برنامه ششم توسعه تکلیفی روی دوش دستگاه‌ها قرار داده و باید قانون ساماندهی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پیگیری و اجرایی شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اظهار اینکه قصوراتی درزمینه اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار وجود دارد، گفت: دستگاه‌های مختلف باید نسبت به عملکردشان در این زمینه پاسخگو باشند.

وی نبود متولی واحد، نبود بودجه پایدار و نبود پنجره حمایتی واحد را از جمله نقایص اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد.

قاسم پور دختران جوان را از دیگر دغدغه‌های مجلس و فراکسیون زنان برشمرد.

کد خبر 5064233
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.