پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلم قدیمی | نشاکارانی که نعمت را از زمین میگیرند و طلب روزی از خدا دارند

باز هم فصل نشاء و تلاش شالیکارانی که مزد تلاششان را از زمین میگیرند و طلب روزی از سوی خدا دارند نه خلق روزگار. فصل نشاء برنج در مازندران همیشه بیانگر همت و تلاش فراوان زنان و مردانی است که با تمام توان بدون دیدن دست مردم دل در گرو خدا و طلب روزی از سوی او دارد.

فیلمی که در این مطلب ملاحظه می کنید بخش هایی از مستند فوق العاده زیبای ( باد صبا ) ، ( The Lovers’ Wind ) ساخته کارگردان و مستند ساز فقید فرانسوی « آلبر لاموریس » محصول سال 1347 میلادی و 1369 میلادی است. این مستند نمای زیبایی رو از آسمان ایران به تصویر کشید و موسیقی فیلم آثار سنتی موسیقی ایران و ساختهٔ حسین دهلوی و ابوالحسن صبا هستند. فیلم به سفارش وزارت فرهنگ و هنر دولت ایران ساخته شد.

پس از پایان فیلم‌برداری و ارائه اثر به دولت ایران به درخواست آنان تصمیم به اضافه کردن جلوه‌های صنعتی ایران گرفته شد. در حین فیلم‌برداری از سد کرج در اطراف تهران به دلیل نقص فنی بالگرد، آلبرت لاموریس، کارگردان فیلم کشته شد. این فیلم در سال ۱۹۷۸ نامزد جایزه اسکار بهترین مستند شد.

بالگرد گروه، هنگام فیلمبرداری از سد کرج به کابل‌های مخصوص تمرین تکاوران برخورد کرد و سقوط کرد که منجر به کشته شدن کارگردان فیلم آلبرت لاموریس و گروهش شد. فیلم بردار ایرانی فیلم محمود نوربخش به همراه پسر لاموریس از هلی کوپتر پیاده شدند و از مرگ نجات یافتند.

بخش هایی که در این مطلب ملاحظه می کنید مربوط به خطه شمال ایران و مازندران در زمان فصل نشاء است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.