پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فصلی جدید در رونق صنعت گلاب‌گیری در دودانگه/ پیش‌بینی سطح زیر کشت گل‌محمدی به ۵۰۰ هکتار

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ۸ سال پیش بود که کشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه آغاز شد و استقبال کشاورزان از این کشت موجب شد منطقه دودانگه میزبانی از جشنواره گل‌محمدی را عهده‌دار شود.

از آن سال تاکنون اتفاقات خوب و شیرینی برای مردم منطقه افتاد که شاید در باورشان نمی‌گنجید و اکنون به‌واسطه این کشت خیلی از افرادی که به شهر مهاجرت کردند به روستا بازگشتند و اکنون در حال کشت و کار هستند.

دو سال کرونایی که جشنواره برگزار نشد اما به‌واسطه اتفاقات خوبی که در دوره‌های قبل جشنواره افتاد گل‌کاران در بحث فروش با مشکلی مواجه نشدند چرا  که اکنون گلاب دودانگه جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرده است.

پنجمین جشنواره ملی توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری از عصر روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه داشت.

این روزها گل‌کاران منطقه علاوه بر اینکه در تکاپوی برداشت و رسیدگی به باغ‌های گل‌محمدی هستند، حضور فعالی در جشنواره دارند.

عباسی بخشدار سابق منطقه دودانگه در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: گل‌محمدی به‌عنوان محصولی که می‌تواند در اراضی شیب‌دار منطقه و به عنوان کشت غالب تلقی شود، چند سالی در اراضی کشت شد و نتایج مطلوبی هم داشت.

وی با بیان اینکه نخستین جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی یکی از موفق‌ترین جشنواره‌ها بود تا به اهدافش برسد، افزود: گام‌های اساسی در این جشنواره برداشته شد و معرفی محصولات گل‌محمدی جز برنامه‌های اصلی بود.

بخشدار سابق منطقه دودانگه ساری تصریح کرد: کشاورزان منطقه با توجه به شناختی که به‌واسطه جشنواره به وجود آمده مشکلی در فروش محصول‌شان ندارند و در ادامه بحث توسعه کشت مطرح شد.

*۸ سال قبل کشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه نزدیک به ۵ هکتار بود ولی الان بیش از ۲۰۰ هکتار رسیده و البته برنامه این است ۵۰۰ هکتار داشته شود و به عنوان کشت غالب در دستور کار قرار گیرد.

جهت‌گیری‌ها در این زمینه درست بوده و در این زمینه گام‌های خوبی برداشت شده است، کارگاه گلاب‌گیری پروانه دریافت کرده تا برند کاملا استاندارد تولید شود.

با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد اراضی منطقه شیب‌دار است بهترین کشت  که توجیه اقتصادی هم دارد گل‌محمدی است.

اسماعیل خورشیدی مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری نیز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت این محصول با توجه به عایدی آن در سال‌های آینده، تا هزار هکتار هم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره، جذب گردشگر و نشان دادن گوشه‌ای از ظرفیت‌های این منطقه است، افزود: برداشت گل محمدی در دودانگه ساری، به دو روش گلاب‌گیری سنتی و صنعتی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی دودانگه ساری با اعلام اینکه برداشت گل محمدی تا حدود یک‌ماه در منطقه دودانگه ادامه دارد، اظهار کرد: رویکرد برگزاری جشنواره در چهار دوره قبل برای بحث فروش و کاهش نگرانی گل‌کاران بوده اما امسال رویکرد برگزاری جشنواره توسعه کشت خواهد بود.

خورشیدی گفت: کشت گل‌محمدی از سال ۹۰ کشت گل‌محمدی در منطقه دودانگه ساری آغاز شد و در حال حاضر حدود ۲۰۰ بهره‌بردار در منطقه فعالیت دارند.

*گل محمدی به دلیل قابلیت رشد با آبیاری کم (آبیاری قطره‌ای) و سازگاری با شرایط آب و هوایی می‌تواند در همه مناطق پرورش یافته، اما تاکنون فقط در زمین‌های شیب‌دار مناطق بالادست برخی شهر‌های استان در حال کشت است.

روح‌الله سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز  در این زمیه اظهار کرد: مجموعه این نوع جشنواره‌ها نشاط اجتماعی و همچنین جذب سرمایه‌گذار کمک کند.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده  از ظرفیت بوم‌گردی منطقه، خاطرنشان کرد: اگر درآمد حاصل از کشت و همچنین جشنواره‌ها برای مردم قابل لمس باشد در این صورت مردم بیشتری تشویق شده که بی‌تردید در درآمدزایی و مهاجرت معکوس به روستاها اثرگذار خواهد بود.

*بیمه گل‌کاران و توزیع نهال رایگان در دودانگه

عارف علیپور بخشدار دودانگه گفت: بیمه گل‌کاران و کشاورزان، توزیع نهال رایگان و محصور کردن باغات از نیازهای مهم مردم منطقه و گل‌کاران دودانگه است.

وی با بیان اینکه در پنجمین جشنواره  ملی توسعه کشت گل محمدی قرار داریم که هر جشنواره‌ای حامل پیام عرضه محصولات و شناساندن منطقه است، افزود: بخش دودانگه با ۵۵۷ کیلومتر مربع وسعت از شمال به بخش کلیجانرستاق و از جنوب به سلسله جبال البرز، از غرب به سوادکوه و از شرق به چهاردانگه ساری متصل است.

بخشدار دودانگه با اعلام اینکه ۵۰ هزار کیلومتر پوشش جنگلی داریم، خاطر نشان کرد: منابع آبی ساری از بخش دودانگه سرچشمه می‌گیرد و ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کنار آداب و رسوم و فرهنگ منطقه و تاریخ آن موجب شده است که زبانزد مردم باشد.

این مسوول یادآور شد: کارهای فراوانی در بخش های مختلف شده اما همچنان نیازمند توجه به زیرساخت‌های منطقه دودانگه ساری هستیم.

علیپور با بیان اینکه پنجمین جشنواره ملی توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی با هدف ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت گل محمدی و افزایش نشاط و توسعه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و توسعه گردشگری منطقه برگزار شد، تصریح کرد: حضور مردم منطقه و شهرستان و استان‌های مختلف در این جشنواره در قالب غرفه بیانگر بازخورد این جشنواره در سطح ملی است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مسؤولان کشوری و استانی در این جشنواره حضور داشتند، قول مساعدی برای رفع مشکلات داده شد که امیدواریم به زودی محقق و مشکلات این بخش برطرف شود، افزود: جشنواره برگزار شد تا مشکلات بخش دودانگه احصاء و برای مردم مطالبه‌گری شود که با توجه به شغل دامپروری و کشاورزی منطقه، برای توسعه گل محمدی نیازمند حمایت هستیم و بیمه گل‌کاران و کشاورزان، توزیع نهال رایگان و محصور کردن باغات از نیازهای مهم مردم منطقه و گلکاران  دودانگه است.
 

به گزارش فارس، در راستای نامگذاری امسال ازش ی مقام معظم رهبری مبنی بر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌‌آفرین اقدامات  خوبی که در منطقه صورت گرفته فصلی تازه را به روی این صنعت می‌گشاید.

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.