پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فرهنگ مازندران وحدت می‌خواهد – ایسنا

0

ایسنا/مازندران امام جمعه سرخرود گفت: هفته وحدت هفته‌ای است که فرهنگ مازندرانی در آن نهفته شده و نیازمند وحدت و همدلی است.

حجت الاسلام سید محمود موسوی آملی در آیین نکوداشت هفته مازندران که در سالن غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و هفته مازندران اظهار کرد: ما باید به گردشگران و مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند، فرهنگ خودمان را نشان داده تا این امر حفظ شود و شاهد از بین رفتن فرهنگن اصیل مازندران نباشیم.

 وی با بیان اینکه حکومت علویان در سال ۲۵۰ هجری قمری در مازندران شکل گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه در جایگاه فعلی ضعیف عمل می‌کنیم و اینگونه نمی‌توان فرهنگ خود را حفظ و به آیندگان انتقال داد.

امام جمعه سرخرود خاطرنشان کرد: به طور مثال صحبت کردن به زبان و گویش محلی خودمان را عیب می‌دانیم بنابراین به زبان‌های دیگری روی می‌آوریم و حیف که فرهنگ‌مان به فراموشی سپرده شود.

مازندران بیش از ۷ هزار سال تمدن شهری دارد

علیرضا شریعت فرماندار محمودآباد در ادامه آیین این نکوداشت گفت: در تاریخ تمدن ایران، مازندران بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ سال برآورد زیست محیطی داشته است و علاوه بر آن، بیش از ۷ هزار سال تمدن شهری دارد.

 وی با اشاره به اینکه مازندران یک استان بزرگ در کشور ما محسوب می‌شود، افزود: مازندران به لحاظ شرایط زیستی، جغرافیایی، تاریخی موجود در منطقه خود مهم و حیاتی شمرده می‌شود که متاسفانه به حق خود نرسیده است.

فرماندار محمودآباد تاکید کرد: مازندران ۱.۴۶ درصد مساحت ایران را داشته که در اکثر تحلیل پژوهشگران، فقر مازندران در زیر آن پوشش‌های سبز پنهان شده است.

 شریعت تصریح کرد: علیرغم اینکه از لحاظ جغرافیایی و داشتن امکانات فوق العاده جنگل‌های هیرکانی که برای ما خیلی حائز اهمیت است متاسفانه به دلایل مختلف توسعه‌ای، بعضی‌ها با ساخت و سازهای غیر مجاز برای جذب گردشگران به عرصه جنگلی نفوذ کرده که خوشبختانه با ثبت ملی جهانی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

 وی با بیان اینکه همسایه بودن مازندران با ۴ کشور  قزاقستان، روسیه، ترکمنستان و آذربایجان می‌تواند جزء برندهایی برای این استان باشد، ادامه داد: تبادل این کشورهای همسایه از مرزهای آبی می‌تواند اقتصاد مردم مازندران را متحول سازد بنابراین می‌توانیم از این موقعیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

فرماندار محمودآباد فرهنگ مازندران را یک فرهنگ اصیل دانست و یادآور شد: مردم مازندران، مردمی کاملا مستقل بوده و هیچ‌گاه تابع زور نیستند و به شخصیت‌هایی مثل آیت الله حیدر آملی،  آیت الله حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، نیما یوشیج و مشاهیر دیگر در این فرهنگ اصیل افتخار خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، آیین نکوداشت هفته مازندران در محمودآباد با برگزاری بازی‌های بومی و محلی، نمایشگاه صنایع دستی و پخت غذاهای محلی از جمله آش محلی برگزار شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.