پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فرماندار ساری و توافق پشت درهای بسته برای زباله!

2

معظل 11 ساله حمل زباله های ساری به بخش چهاردانگه و پیامدهای منفی و زیانبار و نیز اعتراضات مردمی مرتبط با آن، این روزها به چالشی بزرگ برای مسوولان استان مازندران تبدیل شده است و از استاندار تا نمایندگان مردم ساری در مجلس و سایر مسوولان شهر ساری و حتی مردم کوچه و بازار نیز نسبت به این ماجرای کهنه و ظالمانه عکس العمل نشان داده اند و مردم چهاردانگه بارها و بارها اعتراض خود را به گوش فروبسته مسوولان رسانیده اند و مسوولان استان مازندران و شهر ساری اما همچنان بر طبل توخالی وعده و وعید ساخت کارخانه زباله سوز کذایی خود می کوبند تا زمان بخرند و اعتراضات را خاموش کنند.

در ماه های اخیر مردم چهاردانگه با راه انداختن کمپین هایی و ایجاد حلقه های اتحاد در محل دپوی زباله در بلندیهای روستای ولویه دست به مخالفت و اعتراضات گسترده تر و علنی تر با آوردن زباله شهر ساری به دیارشان زده اند و دیگر امیدی به مسوولان و وعده های آنها ندارند. آنها حتی به پیشگاه مقام معظم رهبری هم شکایت برده اند. امری که میتوانست در درون شهر ساری به راه حلی کارآمد برسد امروزه به مشکلی ملی و حکومتی تبدیل شده است.

در روزهای اخیر سه تن از کسانی که خود را جلودار کمپین های ضد زباله معرفی کرده اند در دفتر آقای حسین زادگان فرماندار ساری جلسه گذاشته و خبر آن پس از چندین روز به بیرون درز پیدا کرده است.

در رابطه با این نشست محرمانه و تعداد مسوولان شرکت کننده در آن خبری نداریم اما چند موضوع از دیدگاه رسانه ای قابل طرح بوده و انتظار میرود آقای فرماندار به افکار عمومی رسانه ها پاسخگو باشند:

  1. این نشست به درخواست چه کسی بوده است؟ و چرا فرماندار ساری از سه شهروند چهاردانگه ای بدون جایگاه حقوقی دعوت کرده است؟ در مجموع چند نفر در این نشست حضور داشتند؟ و چه تصمیماتی گرفته شده است؟
  1. اگر این نشست یک جلسه عادی بوده، پس نباید بنام مردم چهاردانگه تمام شود که مردم چهاردانگه هرگز از پشت پرده چنین نشست هایی که نماینده رسانه ای آنها حضور نداشته باشد، با خبر نخواهند شد و اگر جلسه ای رسمی بوده که آقای فرماندار این افراد را بر اساس چه معیاری انتخاب و دعوت کرده است؟
  1. چرا در نشستی به این مهمی که در دفتر بالاترین مسوول شهرستان ساری در رابطه با معظلی ملی و زیست محیطی برگزار شده، از اهالی رسانه دعوت نشده است؟ آیا دلیلی برای فاش نشدن مفاد گفت و گوها و تصمیمات صورت گرفته وجود دارد؟ آنچه باعث تاسف عمیق می باشد، حضور نداشتن حتی یکی نفر از اهالی رسانه در این جلسه است تا از جزئیات این نشست و گفت و گوهای انجام شده و تصمیمات گرفته شده، خبر و گزارش تهیه کند و به اطلاع مردم برساند.
  1. از لابلای خبرهای درز پیدا کرده به بیرون، ظاهراً آقای فرماندار با این سه تن به توافق رسیده است که تا زمان اتمام کارخانه زباله سوز در پایان سال 1396 همچنان روزانه 400 تُن زباله ساری به چهاردانگه برده شود. این توافق با وعده استاندار مازندران، فرماندار و شهردار و اعضای شورای شهر ساری در تضادی آشکار بوده که جملگی پایان تابستان 1396 را زمان راه اندازی کارخانه زباله سوز اعلام کرده اند.
  1. یکی دیگر از توافقات با فرماندار این بوده که «کامیونهای حمل زباله در شب تردد کنند». این توافق چیزی از اصل مساله بردن زباله کم نمی کند و درصدد است تا صورت مساله را پاک کند. چنین توافقی چند سال پیش نیز با بخشدار و نیروی انتظامی چهاردانگه صورت گرفته بود اما خیلی زود زیر پا گذاشته شد و تریلرها و کامیونهای حمل زباله در روز روشن در جاده کیاسر تردد می کنند. مشکل مردم چهاردانگه، بردن زباله به دیارشان است و نه روز یا شب بردن آن!
  1. کمپینی که ماه های گذشته برای جلوگیری از زباله های ساری به چهاردانگه راه افتاده، توانسته نسبت به آگاهی مردم چهاردانگه از حقوق پایمال شده آنها موثر باشد. جایگاه این کمپین به حضور مردم چهاردانگه وابسته است و هر توافقی در پشت پرده با مسوولان صورت پذیرد، از دید افکار عمومی مردود بوده و محکوم به شکست است.
  1. آقای فرماندار بخوبی می دانند جلسه ای که رسمی نباشد و با حضور اهالی رسانه برگزار نشود، به هیچ وجه قابل استناد و پیگیری نبوده و تمامی تصمیمات گرفته شده و قولهای داده شده، برای ایشان الزام آور نمی باشد. به نظر میرسد این نشست، بیشتر برای کاستن از دامنه اعتراضات مردم چهاردانگه باشد تا حل معظل زباله.

***

از سال 1390 که پایگاه خبری چهاردانگه نیوز با هدف اطلاع رسانی ویژه در باره بخش چهاردانگه راه اندازی شد، مقالات و عکسهای زیادی در رابطه با حمل زباله های ساری به چهاردانگه منتشر کرده و همین امر منجر به هک همزمان سایت چهاردانگه نیوز و نیز سایت فرهنگی یکی دیگر از مدیران این پایگاه خبری گردید که به موجب آن، صدها پست مطلب از سایت پایگاه چهاردانگه نیوز پاک شد.

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز خود را فرزند امین و زبان گویای مردم چهاردانگه برای رساندن صدای اعتراضشان به گوش مسوولان بخش و شهرستان ساری و استان مازندران دانسته و در این راه لحظه ای درنگ و یا کوتاهی نخواهد کرد و تا ریشه کن شدن بلای خانمانسوز زباله ها در کنار آنها خواهد بود.

 

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام
    اون‌جلسه شورای تامین شهرستان بود و کاملا محرمانه ،
    ورود افراد متفرقه در اون‌ جلسه ممنوع هست
    مباحث مطرح شده محرمانه هستن و نشر مباحث عنوان شده ممنوعه
    جهت اطلاع

  2. اصغری می گوید

    تشکر از چهاردانگه نیوز. خواهشا مجدانه پیگیر باشید و به مردم چهاردانگه اطلاع رسانی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.