پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فراق ۵۰ ساله پارسای کوهستان «آقاجان »

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی| حضرت آیت‌اللّه محمد کوهستانی(ره) علمی برجسته از روستای کوهستان بهشهر در شرق مازندران است که تهذیب تفس و تزکیه ایشان شهره خاص و عام است و از ایشان به عنوان ستاره‌ای در آسمان علم و فقاهت نام می‌برند.

حضرت آیت اللّه محمد کوهستانی(ره) در یکی از روزهای ۱۲۶۷شمسی (۱۳۰۸قمری) در روستای «کوهستان» از توابع شهرستان «بهشهر» در استان مازندران، کودکی چشم به جهان گشود و پدر و مادر را غرق شادمانی کرد. نام این کودک را «محمد» گذاشتند تا به برکت نام پیامبراکرم صلی الله علیه و آله، منشأ حرکت‌های سازنده و حیات بخش در جامعه شود و چنین شد.

این عالم بزرگوار، سراسر عمر با برکتش را در مسیر تهذیب و تزکیه نفس سپری کرد و با تأسیس حوزه علوم دینی شاگردان بسیاری تربیت کرد که هرکدام امروز در جایگاه های مختلف کشوری و لشکری سکان دار هستند.

از محضر این استاد فرزانه عالمان شاخصی همچون آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد کسب علم کردند.
آیت‌الله کوهستانی هشتم اردیبهشت ۱۳۵۱ به ‌علت بیماری، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و پیکر پاکش پس از تشییع باشکوه در روستای کوهستان و شهرستان بهشهر، بنا به وصیت به مشهد مقدس منتقل و در جوار بارگاه امام رضا (ع) در «دارالسیاده» به خاک ‌سپرده شد.

 

علامه کوهستانی صاحب اسرار الهی و مکاشفات عظیمی بود که در کلام بزرگان مشهود است و از جمله آیت الله مرعشی نجفی (ره) از ایشان با عنوان لنگر ارض یاد می کنند و می‌فرمایند: کوهستانی لنگر أرض است.

آیت الله بجهت (ره) هم در این راستا گفت: باید قدر چنین شخصیت‌هایی را دانست، زیرا قبلا اگر امثال ایشان صد نفر بودند، اکنون نادرند و از عدد انگشتان دست تجاوز نمی‌کنند.

آیت الله گلپایگانی (ره) در ملاقات حضوری با معظم له دباره این عالم ربانی می‌گوید: زهد و تقوا و بزرگی شما برای من علم الیقین بود، ولی الان به مرحله عین الیقین رسیده است.

علامه طباطبایی (ره) هم در رابطه با شخصیت آیت‌الله کوهستانی(ره) گفت: از وقتی آقای کوهستانی را در منزل آیت الله میلانی دیدم، هیچ شبی نشد که ایشان را فراموش کنم.

آیت الله حکیم (ره) از ایشان به عنوان اولیای الهی نام برد و افزود:  « او عالمی زاهد و عارف و از اولیای الهی است.»

آری چنین بزرگان و عالمان برجسته‌ای در کنار ما و در حوالی شهر و دیارمان زندگی میکردند و ما همچنان از انوارالهی و قدسی این عالمان بهره‌مندیم و در ادامه راه هم باید با تأسی به سیره و روش این عالمان دینی که همان سیره و روش اولیای الهی است در مسیر سهادت، سلامت و کمال گام برداریم.

عالمی که در اوج بلندآوازگی، شهرت‌گریز بود

یکی از فعالان فرهنگی بهشهر که خود در راستای نگارش زندگی‌نامه و سیر و سلوک آیت‌الله کوهستانی(ره) تلاش مستمر دارد تا همگان با این شخصیت والای علمی و دینی بیش از پیش آشنا شوند؛ از آیت‌الله کوهستانی(ره) به عنوان عالمی نام برد که در پی کسب نام نبود.

حبیب‌الله نجفی هزارجریبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با مطالعه در زندگی این عالم ربانی و سیر و سلوک‌های ایشان دو نکته دستگیرم شد، اول اینکه آیت‌الله کوهستاتی شهرت گریز بوده و مایل به انجام مصاحبه نبود و دیگر اینکه وی استخاره‌محور بود در خصوص تاسیس حوزه علمیه روستای کوهستان هم استخاره گرفتند.

وی افزود: آیت‌الله کوهستانی(ره) ، عالمی که در اوج بلندآوازگی، شهرت‌گریز بود و همچنان بعد از ۵۰ سال از رحلت ایشان، مریدان و شاگردان و آحاد مردم دلداده و دلبسته وی هستند.

آیت‌الله کوهستانی(ره) نوری که همچنان می‌درخشد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر هم از این عالم به عنوان نوری برای بهشهر و منطقه نام برد که همچنان می‌درخشد.

مسعود فلاح به خبرنگار فارس گفت: حضرت آیت اللّه محمد کوهستانی(ره) ، فقیه بزرگ، حکیم فرزانه و عارف وارسته‌ای بود که عمر سراسر نورانی خود را در مسیر تهذیب و تزکیه نفس سپری کرد و مردمداری، اخلاق نیکو و تهذیت نفس ایشان همنان در اذهان مردم منطقه و استان مازندران باقی است.

این عالم صمدایی به درستی اسلام و زمان خویش را شناخت و به دیگران شناسانْد و با تأسیس حوزه علوم دینی با کمترین امکانات رفاهی، شاگردانی را تربیت کرد که هر کدام، در عرصه‌های مختلف، منشأ برکت‌های فراوانی بودند و هستند و آیت الله شهید اهل قلم «عبدالکریم هاشمی‌نژاد» نمونه‌ای از شاگردان برجسته این عالم ربانی و صمدایی بود.

 /۸۶۰۰۲/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.