پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فاصله مازندران با میانگین کشوری در اجرای طرح هادی روستایی

0

«محمدرضا شاملو» معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور در حاشیه افتتاحیه طرح هادی روستاهای باریکلا و ورازده علیا از توابع بخش چمستان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که تاکنون در حدود 18 هزار روستا در کشور عملیات بهسازی انجام شده است، اظهار کرد: از  39 هزار و 450 روستا با بیش از 20 خانوار حدود 97 درصد آن‌ها طرح هادی اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که استان مازندران در گذشته نسبت به متوسط کشوری در زمینه تهیه طرح هادی عقب‌مانده بود، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات بزرگی در این‌باره انجام شد که با میانگین کشوری برابری می‌کند اما در زمینه اجرای طرح هنوز با متوسط کشوری فاصله است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور اعتبارات طرح هادی را محدود دانست و گفت: در استان مازندران با همکاری معاونت استانداری، بنیاد مسکن و دهیاری‌ها در حوزه بهسازی محیط روستاها در دو سال گذشته کارهای بسیار خوبی انجام شد و امید می‌رود که بتوانیم این عقب‌ماندگی را به سرعت جبران کنیم.

شاملو در ادامه گفت: از منابع استانی 60 میلیارد تومان اعتبارابلاغ شده است که تا پایان سال اختصاص خواهد یافت هم‌چنین با توجه به سیل پیش آمده 35 میلیارد تومان از ماده 10 و 12 اعتبار برای زیرسازی و ترمیم زیرساخت روستاهای آسیب‌دیده اختصاص داده شده است.

وی جایگاه روستاهای استان و نقشی که مناطق روستایی در توسعه ملی دارند را بسیار مهم دانست و گفت: وجود روستاهای بسیار غنی در تولیدات کشاورزی که به نوعی امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند هم‌چنین به لحاظ طبیعت خدادادی هریک از این روستاها می‌تواند نقطه گردشگری مناسبی در کمک به توسعه مناطق منطقه نقش مهمی را ایفا کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با اشاره به این‌که استان مازندران در دهه گذشته جزو استان‌های شاخص در سنددار کردن املاک روستایی بوده است، در ادامه یادآور شد: وظیفه عمده بنیاد مسکن در مناطق روستایی است و معتقدیم که توسعه کشور بدون توجه به توسعه روستایی محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: استان مازندران به لحاظ ظرفیت و شاخص‌هایی که دارد می‌تواند یکی از مهم‌ترین استان‌ها در توسعه روستاها باشد و با توجه به این‌که توسعه روستایی کار چند بعدی بوده، مستلزم هماهنگی همه بخش‌های روستایی است.

*اجرایی شدن طرح هادی در 15 روستای چمستان

«علی اسماعیلی» نماینده مردم و نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی  نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با هماهنگی همه دستگاه‌ها و همدلی و تعامل در کنارهم  و با استفاده از ظرفیت مجلس برای اخذ بودجه و امکانات در پشتیبانی از آن‌ها و وضع قوانین با هم به برطرف کردن مشکلات کمک خواهیم کرد.

وی  تصریح کرد: چمستان روند رو به رشدی را در پیش گرفته است که تاکنون حدود 15 روستا از حوزه چمستان زیر طرح هادی رفته است.

* صدور 12 هزار جلد سند مالکیت روستایی در 45 روستای شهرستان نور

«رضا کاظمی» مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان نور نیز در حاشیه این بهره‌برداری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان نور سومین شهرستان وسیع استان مازندران با 2700 متر مربع وسعت، دارای سه بخش مرکزی، چمستان، بلده و 9 دهستان و جمعیتی حدود121 هزارنفر که 55 درصد جمعیت را روستاییان، حدود 67 هزار نفر را تشکیل داده است.

وی با بیان این‌که شهرستان نور دارای 221 روستا که 151 روستا بیش از 20 خانوار و کل روستاهای بیش از 20 خانوار دارای طرح هادی مصوب نیز است، تصریح کرد: تاکنون 22 روستا افق طرح هادی آن به پایان رسیده و بازنگری شده است و 15 روستا در نوبت بازنگری قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان نور ادامه داد: تاکنون 35 روستا در قالب 151 فاز اجرایی طرح هادی روستایی به اجرا درآمده است که در سال گذشته در 5 روستای دیگر اجرای طرح هادی به صورت مشارکتی با قیر یارانه انجام شده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: سال گذشته هزار تن قیر یارانه‌ای در قالب آسفالت مشارکتی دریافت شد که حدود 8 کیلومتر آسفالت به مساحت 45 هزار متر مربع در 5 روستا به اجرا در آمده است و امسال نیز 1500 تن قیر برای  آسفالت پروژه‌های مشارکتی نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: در راستای اجرای طرح صدور سند مالکیت روستایی و تکلیف قانونی برنامه سوم تا ششم توسعه کشور توسط بنیاد مسکن در 45 روستا با همکاری اداره ثبت و شورا و دهیاری‌ها تعداد 12 هزار جلد سند به روستائیان تحویل داده شد که امسال نیز 800 جلد سند تحویل داده خواهد شد.

طرح هادی روستاهای باریکلا و ورازده علیا از توابع بخش چمستان با حضور «محمدرضا شاملو» معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور، «علی نبیان» معاون عمرانی استانداری مازندران، «محمد خانی نوذری» مدیرکل بنیاد مسکن مازندران، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، بخشدار چمستان، معاون عمرانی فرماندار شهرستان نور، مدیربنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان نور و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی به افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.