پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فارس‌من| ادامه واکنش‌ها به احداث پتروشیمی در مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، احداث پتروشیمی در شهرستان بهشهر همچنان در صدر خبرهای استان مازندران قرار دارد و هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد.

پس از کلنگ‌زنی پروژه پتروشیمی مازندران در ۱۴ کیلومتری میانکاله، انتقادات سازمان‌های مردم نهاد به اوج خود رسید و در همین ارتباط کمپینی در سامانه فارس‌من تحت عنوان « نه به احداث پتروشیمی در میانکاله » تشکیل شد.

در کمپین تشکیل شده در خبرگزاری فارس آمده است: احداث پتروشیمی در میانکاله و مازندران (هر ۳ استان شمالی کشور) بی‌عدالتی بزرگ مسؤولان محلی به نظام و مردم است و پتروشیمی صنعت سبز نیست و آلودگی آن به مراتب بیشتر از صنایع دیگر است. در حالی که احداث واحدهای صنعتی در ۳ استان شمالی ممنوع است چگونه مجوز احداث پتروشیمی صادر شده است.

از آقای رئیس جمهور تقاضا داریم مستقیم ورود نمایند و از احداث صنایع صنعتی در استان‌های شمالی جلوگیری کنند. باید برای ایجاد اشتغال از راه‌های جذب توریست در این ۳ استان استفاده کرد مانند احداث هتل، تفرجگاه، مراکز خرید، و… که بیشتر از احداث پتروشیمی درآمدزایی دارد.

از طرفی دیگر مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس‌من اقدام به ثبت کمپینی تحت عنوان «ساخت کارخانه پتروشیمی در شهرستان بهشهر را خواستاریم» کردند.

این کمپین که به حمایت از احداث پتروشیمی در بهشهر تشکیل شده و در حال جمع‌آوری امضا است، آمده: با توجه به افزایش بیکاری در شهرستان بهشهر، ما جوانان بهشهری خواستار احداث هر چه سریع‌تر پتروشیمی در این منطقه هستیم. همچنین خواهان توضیحات کامل و شفاف از طرف محیط زیست به خاطر توقف این پروژه نیز می‌باشیم.

اما اوج واکنش‌ها به احداث پتروشیمی در مازندران در روزهای اخیر رقم خورده است و موافقان و مخالفان احداث پتروشیمی در رسانه‌ها به انتقاد از یکدیگر پرداختند.

*انتقاد استاندار مازندران از اظهار نظرهای غیرکارشناسی هنرمندان

استاندار مازندران در مصاحبه‌ای خواستار عدم اظهار نظر افراد غیر مسؤول و غیرکارشناس درباره پتروشیمی حسین‌آباد بهشهر مشهور به میانکاله شده است.

حسینی‌پور ادامه داد: اگر مشکلی بر اساس نظر کارشناسان درباره احداث این پتروشیمی وجود داشته باشد همانطور که با لودر آزادسازی سواحل را انجام دادیم، سازه‌های پتروشیمی را هم تخریب خواهیم کرد.

*واکنش امام جمعه بهشهر به مخالفت‌ها در احداث پتروشیمی

همزمان با این مصاحبه امام جمعه بهشهر نیز در تریبون نماز جمعه به انتقاد از مخالفان احداث پتروشیمی در میانکاله پرداخت و گفت: وزیر کشور این پروژه را بدون هیچ مانعی کلنگ‌زنی کرده است، مخالفان مخفیانه و به صورت شب‌پره در فضای مجازی باب مخالفت با این پروژه را باز کردند.

حجت‌الاسلام عربعلی جباری یادآور شد: همه مردم و همه کشور و استان به این پتروشیمی امید بستند که صنعت سبز است و افرادیکه باب آلودگی را دامن می‌زنند، خائن هستند و به حرف ولایت توجه ندارند و سنگ‌اندازی می‌کنند و جلوی اشتغال جوانان بیکار شهرستان بهشهر و استان مازندران را می‌گیرند.

*واکنش هنرمندان به انتقادات استاندار و امام جمعه بهشهر

اظهارات استاندار مازندران و امام جمعه بهشهر در فضای مجازی با واکنش هنرمندان مواجه شده است.

رضا کیانیان و پرویز پرستوئی دو هنرمندی بودند که به اظهارات استاندار مازندران و امام جمعه بهشهر انتقاد کردند.

رضاکیانیان در واکنش به اظهارات استاندار مازندران مبنی بر اینکه هنرمندان در زمینه احداث پالایشگاه و محیط زیست تخصص ندارند، با تایید اظهارات استاندار مازندران، گفت: تخصص نداریم، ولی به آنها که تخصص دارند و دلشان به حال سرزمینمان می‌سوزد اعتماد داریم.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات زیست محیطی در کشور، در ارتباط با بحث زباله و پسماند،گفت: با احداث پتروشیمی زیستگاه بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر به خطر می‌افتد.

کیانیان با طرح این پرسش که آیا پساب‌های شیمایی را می‌خواهند دفن کنند یا به دریا بفرستند؟ آقای استاندار این مسائل نیاز به تخصص ندارد، آفتاب آمد دلیل آفتاب

پرویز پرستویی دیگر هنرمند کشورمان که در ارتباط با مسائل زیست محیطی و اجتماعی اظهار نظر می‌کند، در واکنش به اظهارات استاندار مازندران و امام جمعه بهشهر، اظهار کرد: ما هنرمندیم و تخصص در خصوص محیط زیست نداریم و به قول شما در حرفه خودمان تا سناریویی را نخوانیم انتخاب نمی‌کنیم، کاملا فرمایشات شما درست، ولی وقتی سناریویی را هم می‌پذیریم حتما مطالعه می‌کنیم.

*امیدواریم تصمیم درست گرفته شود

 پرستوئی با اشاره به حضور رئیس جمهور در میانکاله و تاکید بر رعایت مسائل زیست محیطی در اجرای این پروژه، گفت: وقتی رئیس جمهور اعلام کرد جلوی این پروژه گرفته شود، قوه قضائیه تاکید بر برچیده شدن این بساط دارد و وقتی رهبر انقلاب تاکید بر حفظ محیط زیست دارند، شما چرا تافته جدا بافته شدید؟ دستور از که می‌گیرد؟

پرستوئی در ادامه امام جمعه بهشهر را خطاب قرار داده و گفت: چرا مخالفین با بنای پتروشیمی را خائن و مخالف رهبری می‌دانید؟ نکند امام جمعه محترم هم تخصص در محیط زیست دارند؟

وی در پایان اظهارات خود گفت: امیدواریم در این خصوص تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.

به گزارش فارس، تصمیم احداث پتروشیمی در بهشهر در دولت قبل توسط ربیع فلاح به بحث و بررسی گذاشته شده بود و محیط زیست دولت دوازدهم با آن موافقت کرده که همین موافقت دست مایه حمایت مسؤولان استانی و نمایندگان مجلس شده است.

پس از بررسی انجام شده اولیه محیط زیست دولت سیزدهم صدور مجوز را منوط به بررسی بیشتر کرده است اما مجریان احداث پتروشیمی بدون توجه به این اظهارات عملیات اجرایی در این پروژه را آغاز کردند که با تداوم مخالفت‌ها گفته می‌شود، عملیات عمرانی این پروژه متوقف شده است.

 /۸۶۰۰۴/غ/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.