پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عید قربان، بستری برای قربانی کردن نفس اماره

0

یک کارشناس مذهبی گفت: در عید قربان به نوعی قربانی کردن نفس اماره برای تقرب به خدا و پاک شدن و ایستادن در مقابل هوای نفسانی را می‌توان آموخت.

«محمدرضا محمدی» کارشناس ارشد ادیان ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که اسلام دارای دو بعد اجتماعی و فردی است، اظهار کرد: عید قربان به عنوان فرصتی مهم و کلیدی برای تقرب به خداوند مطرح شده  است.

وی افزود: درعید قربان به نماز جماعت که دارای بعد اجتماعی  بوده سفارش شده است.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که خواندن نماز جماعت و اجتماع مسلمانان در کنار هم باعث ایجاد گفتمان دینی و سیاسی و اجتماعی می‌شود، تصریح کرد: اجتماع مسلمانان هماهنگی دینی را ایجاد می‌کند و حتی اهل بیت از این هماهنگی دینی برای حکام ظلم و جور استفاده می‌کردند.

محمدی با اشاره به سخنان گهر بار امام خمینی(ره) افزود: عید قربان روز بیداری مسلمین جهان در برابر سلطه ستمگران است.

وی در ادامه با بیان اینکه دین اسلام بر خلاف مسیحیت که به بعد سیاسی در دین خود اعتقاد ندارد و علمای مسیحی معتقدند که  مسیحیت یک دین فردگرا بوده و توجهی به ابعاد سیاسی و اجتماعی ندارد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره ) با این مورد مخالف بود و اعتقاد داشت که عید قربان واقعی زمانی تحقق پیدا می‌کند که بعد اجتماعی صحیح جلوه داده و به همه مردم جهان گفته شود.

این کارشناس مذهبی، عید قربان واقعی را بیرون آمدن از زیر بار ظلم و ستم سلطه‌گران دانست و افزود: عید قربان به یاد آوردنده اخلاص ابراهیم خلیل‌الله است، حضرت ابراهیم(ع) با رشادت‌های خود به مسلمانان آموخت که برای خدا باید از خود و عزیزان خود گذشت و شهدا در طول عمر اسلام به نحو احسنت این درس فداکاری را درست آموختند و به کار گرفتند.

محمدی با بیان این‌که عید قربان نشان می‌دهد که با فدا شدن و از خود گذشتن می‌شود به اهداف الهی و بزرگ رسید، تصریح کرد: بعد اجتماعی دین و جامعه و فردگرا نبودن یکی از پیام‌های عید قربان است.

وی خاطرنشان کرد: یاد فقرا  و هم‌نوعان در زندگی اجتماعی از وظایف ما است که یکی از پیام‌های عید قربان همین توجه ویژه به نیازمندان است.

محمدی با اشاره به این‌که این عید علاوه‌بر ابعاد اجتماعی و دینی و فردی دارای ابعاد معرفتی و عرفانی نیز است، یادآور شد: در عید قربان به نوعی قربانی کردن نفس اماره برای تقرب به خدا و پاک شدن و ایستادن در مقابل هوای نفسانی را می‌توان آموخت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.