پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عهدنامه مالک اشتر جامع ترین منشور حکمرانی شایسته است

0

به گزارش خبرنگار مهر، آیت اله علیرضا اعرافی صبح یکشنبه در سخنرانی مجازی در هشتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت و دومین همایش بین المللی غدیر با تاکید بر غدیر و حکمرانی شایسته، با بیان اینکه خوشبختانه نسبت به نهج البلاغه شاهد اقدامات متعددی در شرق هستیم، گفت: ساختن نرم افزارهای متعدد و مناسب، رشته‌های متعدد و ترجمه‌های گوناگون به زبان‌های مختلف را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه نهج البلاغه کتاب انسان ساز، حیات بخش و امید بخش است و تلاش‌های ما در مقابل آن اندک است، گفت: در میان نامه‌ها و عهدهای مکتوب حضرت امام علی، عهد مالک اشتر همانند خورشیدی می‌درخشد و در درج نامه‌ها در ۲۰ تا ۳۰ مورد حضرت امان به فلسفه حکومت، سیاست و حکمرانی اسلامی و الهی پرداخته است.

وی ادامه داد: جامع‌ترین و مفصل ترین منشور حکمرانی شایسته و حاکمیت متعالی در عهد مالک اشتر وجود دارد و این عهد از نامه‌های مشهور امام علی (ع) است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نامه مالک اشتر منشور شناخته شده اسلامی است، یادآور شد: در این نامه به فلسفه سیاسی و حکومت، فقه سیاسی و حکومت و اخلاق حکومت اشاره و توجه شده است.

وی تصریح کرد: اخلاق به عنوان نظام ارزشی اسلام، روابط حاکمان و شهروندان می‌پردازد و در نهج البلاغه سه ضلع نظریه اسلامی و حکومت ترسیم شده و به شکل جامع‌تری در عهد مالک اشتر دیده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به رویکردهای مهم نهج البلاغه و عهد مالک اشتر اشاره و اضافه کرد: حاکم در نظام عادلانه اسلامی باید نگاه امانت پنداری داشته باشد و حاکم و مسئول که حوزه کار را امانت بداند با رویکرد اسلامی انطباق دارد.

آیت الله اعرافی با اظهار اینکه حاکم باید حاکمیت و منزلت خود را امانت الهی بداند و حکومت و حاکمیت را امانت حاکمان بداند که به دستش سپرده شده است، گفت: امانت پنداری و امانت داری مسئله مهم در حاکمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اظهار اینکه منطق اسلام، منطق آزمون است و هرچقدر نعمت بزرگ‌تر باشد قاعده آزمون اهمیت بیشتری دارد، حاکم باید حکومت را آزمون بداند و رویکرد آزمونی و امتحان رویکرد اساسی و اصلی باشد.

آیت الله اعرافی به رویکرد تاریخی و عبرت گیری از گذشته‌ها، مدیریت‌ها و حاکمیت‌ها اشاره کرد و گفت: در این رویکرد ترمیم نکته‌های ضعف و درمان کردن آن مورد توجه است و حکومت شایسته و الهی نسبت به مأموریت‌ها نگاهی جامع و شایسته دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با عنوان اینکه حکومت شایسته به تمامی طبقات و اقشار جامعه توجه دارد، گفت: عدالت و احسان از ویژگی‌های حاکم است که باید به آن توجه شود و حاکم باید هم به خویشتن و پیرامون خود توجه و مراقبت کند.

کد خبر 5066158
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.