پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عملکرد نامطلوب شهرداری‌ها در ساماندهی سگ‌های ولگرد/ معضل فوق‌العاده حاد سگ‌های ولگرد در مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای «سگ‌های ولگرد خیابان شقایق شهر نور را جمع‌آوری کنید» خواستار پیگیری این سوژه شدند. 

در این سوژه آمده است؛ مدت زیادی است که تعدادی سگ ولگرد در خیابان شقایق شهرستان نور مانع عبور و مرور اهالی و به خصوص دانش‌آموزان شده و به طور هولناکی به عابران حمله‌ور می شوند. از آنجایی که یک زمین خالی در خیابان شقایق وجود دارد که فاقد حصار است که محلی برای تجمع سگ‌ها در آنجا شده و تولیدمثل می‌کنند. تقاضا داریم سگهای ولگرد را از سراسر شهر نور خصوصاً خیابان شقایق جمع‌آوری و نسبت به ساماندهی آنها اقدام فرمایید. 

در چند ماه گذشته خبر گازگرفتگی سگ‌های بی‌صاحب در شهرها نگرانی و ترس برای شهروندان رقم زده حتی برخی افراد که ترسی از این حیوان ندارند اما نمی‌توانند با این معضل کنار بیایند. 

باوجود همه هشدارها عملا در خیابان‌ها نه تنها جمعیت سگ‌ها کمتر نشده بلکه شاهد حضور جمعیت گله‌ای سگ‌ها در معابر هستیم که ترس و نگرانی برای شهروندان به همراه دارد. 

شرایط به‌گونه‌ای حتی حضور سگ‌ها در معابر شهرها موجب اختلال در امور روزانه شهروندان شده است. 

ترس کودکان و شهروندان و نگرانی از انتقال بیماری به‌واسطه جولان سگ‌ها در شهر موضوعی نیست به راحتی از کنار آن گذشت بلکه باید مسوولان جدی‌تر به این مساله مهم ورود پیدا کنند. 

 

 

معضل فوق‌العاده حاد سگ‌های ولگرد 

عباس علی‌پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: یکی از معضلات فوق‌العاده حاد استان، مساله سگ‌های ولگرد است که امسال به نسبت سال قبل، ۶۰ تا ۷۰ درصد واکسن و سرم بیشتری تزریق کردیم و حتی امسال چند فقره فوتی ناشی از بیماری هاری نیز داشتیم. 

وی گفت: متاسفانه برای نخستین بار در استان شاهد انتقال بیماری هاری به سگ‌های چوپان و دام اهلی نظیر گاو هستیم که بسیار خطرناک است و جای نگرانی است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: سگ‌هایی توسط مسافران به مازندران می‌آیند که باید حتما  دارای شناسنامه  و تزریق واکسن هاری  باشند و این موارد جزو مطالبات جدی است که سهل‌انگاری در این مساله می‌تواند برای استان بسیار خطرآفرین باشد. 

علی‌پور با اشاره به عملکرد نامطلوب شهرداری‌ها در ساماندهی سگ‌های ولگرد، بیان کرد: سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان در مازندران صرف درمان بیماری هاری می‌شود. 

وی با هشدار نسبت به افزایش روزافزون تعداد سگ‌های ولگرد در مازندران، اظهار کرد: شهرداری متولی اصلی ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است و متاسفانه این ساماندهی به‌خوبی انجام نمی‌گیرد و ممکن است این مساله موجب بروز فاجعه‌های جبران ناپذیری شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه سرایت بیماری هاری به انسان و دام بسیار فاجعه‌بار است، تصریح کرد: هم اکنون تمامی واحدهای بیماری هاری ما در سراسر استان به‌صورت شبانه‌روزی در حال ارائه خدمات هستند و سالانه در استان مازندران نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بابت سرم و واکسن بیماری هاری هزینه می‌شود. 

علی‌پور با تاکید بر اینکه مراجعه همراه با تاخیر بیمارانی که دچار گزیدگی از سوی سگ‌های ولگرد می‌شوند متاسفانه منجر به تبدیل عفونت ویروس هاری به بیماری هاری می‌شود، خاطرنشان کرد: در دنیا درمانی برای آن یافت نشده است و در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌شود. 

وی یادآور شد: افرادی که دچار گزیدگی سگ می‌شوند باید ابتدا سریعا به مدت ۲۰ دقیقه محل گزدیگی را با آب و صابون شست‌وشو دهند و سپس بدون درنگ به مراکز درمانی و بهداشت مراجعه کنند. 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.