پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عدم قطع گاز شمال در زمستان در گرو خط انتقال دامغان-کیاسر-ساری

بزرگترین نگرانی در فصل سرد سال برای حوزه گازی کشور، قطعی گاز در شهرهای شمالی است که به نظر می‌رسد اگر میزان واردات گاز از ترکمنستان مناسب نباشد و خط انتقال هشتم و دامغان-ساری به بهره برداری نرسد در سرمای بیش از حد، شهرهای شمالی کشور با مشکل روبرو شوند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از خبرگزاری میزان، در شش ماهه دوم سال همواره یکی از دغدغه‌های شرکت ملی گاز و مشترکین قطع گاز است.

 

در سال‌های اخیر قطع گاز در سطح وسیع رخ نداده اما در برخی موارد به خصوص شهرهای شمالی کشور گاز برای مدتی در فصل سرد سال قطع شده است. این قطعی گاز در حالی رخ داده است که ایران دارای مقام اول ذخایر گاز طبیعی جهان است و شهر گازی پارس جنوبی با جدیت به کار خود ادامه می‌دهد.

 

البته تا به امروز برخی از فازهای پارس جنوبی به مدار تولید وارد نشده و بنابر گفته‌های مسئولین تمام فازهای پارس جنوبی در سال ۹۷ به مرحله بهره برداری برسد.

 

برای آنکه گاز تولیدی پارس جنوبی به تمام مناطق ایران برسد نیاز به خطوط انتقال گاز در کشور است که برای برخی مناطق این خطوط لوله به بهره برداری رسیده است و برای برخی از مناطق، خطوط لوله در دست احداث است که از این موارد می‌توان به ایستگاه خط لوله هشتم و خط لوله ششم سراسری اشاره کرد.

 

خط ششم سراسری انتقال گاز در سه گستره در حال احداث است که گستره دزفول کوهدشت تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و پیش بینی می‌شود دیگر گستره‌ها در این مدت به بهره برداری برسد.

 

این خط انتقال ششم سراسری، گاز پارس جنوبی را به غرب ایران می‌برد و دیگر تامین گاز غرب کشور از طریق مرکز ایران انجام نخواهد شد، به عقیده اکثر کارشناسان بهره برداری از خط انتقال گاز سراسری ششم تا پایان سال یک کار بزرگ است.

 

اما نباید از گاز رسانی به شهرهای شمالی ایران غافل شد، گاز این شهرها از دو طریق واردات گاز از ترکمنستان و تولید داخلی تامین می‌شود که متاسفانه خط انتقال گاز تولیدی پارس جنوبی به شهرهای شمالی آنچنان توان انتقال را ندارد و اگر میزان واردات به میزان مناسب صورت نگیرد، شهرهای شمالی در سرمای زیاد، زمستان سختی را تجربه خواهند کرد.

gaz-kiasar-1

 

همان طور که گفته شد دو راه برای تامین گاز شهرهای شمالی ایران وجود دارد که انتقال گاز پارس جنوبی به شهرهای شمالی در گرو ایجاد ایستگاه‌های خط هشتم سراسری و بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری است.

 

طبق اطلاعات مسئولین قرار بر آن است تا ایستگاه‌های خط هشتم سراسری تا پایان سال به بهره برداری برسد و در مجموع برای آنکه شهرهای شمالی ایران دیگر نیازی به گاز وارداتی ترکمنستان نداشته باشند باید ایستگاه‌های خط هشتم و خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری، به بهره برداری برسد.

 

بنابر اطلاعات برخی کارشناسان و منابع آگاه با توجه به برنامه توسعه پنجم، تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از پروژه‌های خط انتقال گاز محقق شده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که خط ششم به شبکه غرب متصل نشده است اتفاقی قابل توجهی در انتقال گاز رخ ندهد، زیرا با اتصال این خط لوله انتقال گاز گشایش بسیار خوبی رخ خواهد داد و می‌توان مدعی شد که پایداری گاز غرب ایران محقق خواهد شد.

 

در رابطه با انتقال گاز تولیدی پارس جنوبی برخی از کارشناسان بر این باورند که تا حدودی سرعت احداث و بهره برداری خطوط انتقال گاز کند است اما در سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که نگاه زنگنه به خطوط لوله انتقال گاز تولیدات پارس جنوبی کاملا متناسب با ظرفیت تولید به لحظه پارس جنوبی است.

 

این دسته از کارشناسان بر این باور هستند که زنگنه به میزان ظرفیت تولید به لحظه پارس جنوبی خطوط انتقال گاز را ایجاد می‌کند و این نگاه درستی است، اما به نظر می‌رسد نباید این نگاه آنقدر ادامه یابد زیرا در نهایت ایران به خطوط لوله انتقال گاز احتیاج دارد و باید تمام شهرهای ایران از نعمت گاز برخوردار شوند.

 

و در نهایت می‌توان گفت، میزان تولید گاز ایران در یکی دو سال آینده به حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و در آن روز بزرگترین مشکل حوزه گاز انتقال گاز تولیدی فازهای مختلف پارس جنوبی و دیگر میادین کشور است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.