پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طلای سرخ مازندران در مسیر توسعه

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، کشت زعفران یا همان طلای سرخ در مناطق کوهستانی استان ازجمله شهرستان‌های بهشهر، ساری و گلوگاه رونق یافته و توانسته شرایط خوبی را برای بهره‌برداران این حوزه رقم بزند.

یکی از مسائل و مشکلات نقاط کوهستانی بحث مهاجرت به شهرها که خوشبختانه طی سال‌های اخیر کشت زعفران یا همان طلای سرخ توانسته موجب مهاجرت معکوس مردم به مناطق کوهستانی و روستاها شود.

 

حسین ملایی معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: سطح زیرکشت زعفران در استان مازندران ۵۷ هکتار است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت زعفران مربوط به بهشهر، ساری و گلوگاه است، افزود: البته قطب اصلی زعفران یا همان طلای سرخ در منطقه هزارجریب بهشهر است و ساری و گلوگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره اینکه برداشت زعفران از اواخر مهر تا اوایل آذر ماه ادامه دارد، اضافه کرد: پیش‌بینی ما از میزان تولید امسال زعفران ۲۲۸ کیلوگرم است.

 

ملایی با اعلام اینکه ۱۳۰ نفر بهره‌بردار زعفران‌کار در استان مازندران فعال هستند، اظهار کرد: زعفران به این دلیل طلای سرخ نام گرفته که محصول با ارزش اقتصادی بوده و در سطوح کوچک هم توجیه دارد.

وی با تاکید بر اینکه زعفران در مناطق کوهستانی و ییلاقی استان کشت شود، خاطرنشان کرد: کشت زعفران در مناطق جلگه‌ای و میان‌بند استان مازندران توصیه‌ نمی‌شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران  با اشاره به اینکه لازم است افراد حتما اصول کاشت را رعایت کنند، یادآور شد: زمان کشت زعفران مرداد و شهریور است.

ملایی تصریح کرد: یکی از مزایای کشت زعفران جز گیاهان کم آب‌بر محسوب می‌شود؛ چراکه در فصول بهتر و تابستان فعالیتی ندارد و  آب گیاه به صورت طبیعی تامین می‌شود.

 

وی به آمادگی سرمایه گذار برای احداث کارخانه زعفران در منطقه دودانگه ساری اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت سرمایه گذار داخلی، اولین کارخانه فراوری و بسته‌بندی زعفران در مازندران احداث خواهد شد.

 

 

پایان پیام/۸۶۰۳۴/


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.