پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح کشت دوم کلزا در ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شرق مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، اصلاح و بهسازی و افزایش تراکم شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی عمومی، زهکشی زیر زمینی و تلفیقی اراضی کشاورزی برای افزایش راندمان تولید و توسعه کشت‌های ثانویه و احیا، مرمت و بهسازی آببندان‌ها چهار پروژه طرح جامع زهکشی اراضی استان مازندران است.

ایجاد شرایط کشت کلزا و انواع نباتات روغنی و سبزیجات حداقل در ۱۰۰ هزار هکتار در قالب کشت‌ دوم از دستاوردهای طرح‌های مطالعاتی جامع زهکشی در اراضی مازندران است، چراکه اکنون تک کشتی برای کشاورزان استان به صرفه اقتصادی نیست به همین دلیل شاهد تغییر کاربری زمین در مازندران هستیم.

همسو با این برنامه‌ها چهار حوضه طرح زهکشی در گستره ۱۵۵ هزار هکتاری ازساحل غربی نکا رود تا ساحل شرقی بابلرود تعریف شده است که طرح کشت دوم کلزا در ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های حوزه طرح زهکشی نکا رود تا تجن که شامل زمین‌های ۱۷ روستا است، در سال زراعی آینده عملیاتی می‌شود.

بر اساس این برنامه لایروبی و ساماندهی چهار قطعه آببندان با مساحت ۲۳۶ هکتار و انجام زهکشی و شبکه آبیاری در منطقه در حال انجام است تا شرایط کشت دوم کلزا در  زمین‌های منطقه در سال زراعی آینده مهیا شود.

نا گفته نماند طرح کشت دوم دانه روغنی کلزا در ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های حوزه نکا رود در شرق مازندران مضاعف بر طرح کشت دوم دانه روغنی کلزا در ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان برای سال زراعی آینده است که این مقوله در قالب تفاهم نامه همکاری بین استانداری و جهاد کشاورزی با هدف تولید روغن مورد نیاز کشور نهایی شده است.

از آنجایی که حدود ۸۵ درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است، وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید به تولید و بازرگانی این محصولات اهمیت خاصی قائل شده به طوری که از چهار سال پیش تلاش برای برگرداندن قطار کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا به ریل اصلی در مازندران آغاز شد.

وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی کرده بود که در یک بازه ۱۰ ساله با افزایش میزان تولید دانه‌های روغنی، حدود ۷۰ درصد روغن مصرفی و ۵۰ درصد کنجاله مورد نیاز در داخل کشور تأمین شود.

همسو با این رویکرد بسته‌های حمایتی دولت تدبیر و امید در قالب‌های مختلف مانند پرداخت تسهیلات بلاعوض از چهار سال پیش سبب شد تا کشت دانه روغنی کلزا هر سال با افزایش سطح کشت نسبت به سال پیش در مازندران رونق بگیرد.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران سطح زیر کشت دانه روغنی در سال ۹۳ در مازندران حدود چهار هزار هکتار بوده است که امسال به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا انگیزه کشاورزان به کشت کلزا به عنوان مهمترین کشت دوم در زمین‌های شالیزاری در چهار سال اخیر را قابل توجه توصیف کرد و گفت: عملکرد دولت در اعلام به موقع خرید، قیمت مناسب و پرداخت سریع و عملی کردن بسته‌های حمایتی سبب شد تا سطح زیر کشت از چهار هزار هکتار سال ۹۳ به ۲۵ هزار هکتار در سال جاری افزایش بیابد.

عزیزالله شهیدی فر با بیان اینکه عملیات طرح گسترش ۳۰ هزار هکتار کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی آینده در زمین‌های شالیزاری یکپارچه سازی شده و حوزه رودخانه نکا رود تا تجن در شرق استان برنامه ریزی شد، افزود: از آنجایی که در این زمین‌ها می‌توان مدیریت آب را انجام بدهیم، کلزا مهمترین کشت دوم در این زمین‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات تسطیح و یکپارچه سازی حدود ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان انجام شده، توضیح داد: با انجام طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین‌های شالیزاری برداشت‌ها زودتر انجام می‌شود و دانه روغنی کلزا می‌تواند به عنوان کشت دوم این اراضی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که با توجه به وضعیت رو به رشد سطح زیر کشت و توجه دولت نسبت به اعلام بموقع خرید و حمایت‌های مختلف، با عملیاتی شدن طرح گسترش کشت کلزا در زمین‌های شالیزاری، به سمت رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به میزان تولید این محصول در حرکت هستیم.

شهیدی فر با بیان اینکه طرح جامع زهکشی اراضی استان مازندران تهیه شده است، افزود: زهکشی زیرزمینی و تلفیقی اراضی کشاورزی برای افزایش راندمان تولید و توسعه کشت‌های ثانویه و احیا، مرمت و بهسازی آببندان ها از اهمیت خاصی برخوردار است که خوشبختانه مورد توجه دولت تدبیر و امد. نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه با عملیاتی شدن این طرح‌ها شور و قلیایی شدن خاک در شرایط خشکسالی به حداقل می‌رسد و ضریب کشت افزایش می‌یابد، ادامه داد: کشاورزی مازندران نقش مهم و محوری در درآمد مازندرانی‌ها، رونق اقتصادی استان و مهمتر از آن امنیت ملی غذایی دارد.

وی به چهار حوضه طرح زهکشی در گستره ۱۵۵ هزار هکتاری از ساحل غربی نکا رود تا ساحل شرقی بابلرود اشاره کرد و گفت: ارتقا ضریب کشت، کمیت و کیفیت تولید، توسعه کشت دوم وسوم در فصول سرد و پرباران از نتایج اجرای طرح زهکشی در این بخش است.

شهیدی فر عدم پیوستگی و وجود موانع در مسیر انهار زهکشی، تخریب و تصرف حریم انهار زهکشی، ظرفیت نامتناسب مقاطع انهار اراضی، شرایط نامناسب آبگیری به دلیل فقدان سازه‌های تنظیم آب و از بین رفتن بافت و ساختمان خاک در نتیجه ماندابی شدن ممتد اراضی را از مهمترین چالش‌های وضوع موجود زهکشی در این بخش برشمرد.

وی تاکید کرد: فقط نیاز به عزم ملی برای تامین اعتبار با ردیف ویژه برای رسیدن به خوداتکایی بیشتر محصولات زراعی به ویژه برنج، دانه روغی کلزا، انواع علوفه و سبزیجات و محصولات باغی شامل مرکبات، گردو، گیلاس، شلیل، هلو و انواع کشت‌های گلخانه‌ای نیاز است.

وی گفت: با اجرای کامل طرح زهکشی زمین‌های مازندران حداقل ۴۰ درصد درآمد کشاورزان افزایش و خاک کشاورزی استان همواره حاصلخیز باقی می‌ماند.

 استان مازندران بنابر امارهای رسمی حدود  460 هزار هکتار اراضی شالیزاری و باغی دارد که سالانه به طور متوسط 7 میلیون تن محصول از ان بردا شت می شود.

/ ۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.