پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح جامع آب و خاک کشاورزی با جدیت پیگیری می‌شود

0

 به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن، محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی ظهر امروز در جمع فعالان اقتصادی بخش کشاورزی غرب استان اظهار کرد: زمانی که مسؤولیت وزارت جهاد کشاورزی را پذیرفتم، سازمان تعاون روستایی برای بنده بسیار مهم بود چرا که زمانی که در این سازمان فعالیت داشتم از نزدیک ارتباط مستقیم با تشکل‌ها داشتم و می‌دانم حق مطلب را این قشر می‌گویند.

وی ادامه داد: دست تک تک همه فعالان بخش کشاورزی و تشکل‌ها را بوسه می‌زنم و بابت تمام کوتاهی‌هایی که به این بخش شده عذرخواهی می‌کنم.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ برای تعاون روستایی ردیف خرید توافقی یک هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شد که موافقت‌نامه اجرای آن انجام شد، افزود: این اقدام در تجهیز و تامین منابع برای تشکل‌ها کمک کننده است.

نیکبخت با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه است که به عنوان وزیر جهادکشاورزی منصوب شدم و نخستین سفر خود را به استان‌های شمالی اختصاص دادم چرا که معتقدم استان‌های شمالی نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری در تامین غذا و امنیت غذایی در کشور ایفا می‌کنند، اظهار کرد: استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران در بیشتر محصولات کشاورزی دارای رتبه هستند و مازندران در ۱۴ محصول اساسی و مهم در حوزه شیلات، زراعت، باغبانی، دام و طیور رتبه نخست را در کشور دارد.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف است حمایت و پشتیبانی ویژه را از استان‌های شمالی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران دارای عقب‌ماندگی‌هایی است و بر این اساس طرح جامع آب و خاک کشاورزی را با جدیت پیگیری می‌کنیم، گفت: در این طرح با کمک قرارگاه خاتم و امام حسن مجتبی (ع) به عنوان یک ضرورت این کار را دنبال می‌کنیم و با اجرای آن تاثیر در افزایش بهره‌وری و راندمان و عملکرد بالا در کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: بازار رسانی و صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی برای ما مهم است و در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار خواهد گرفت و سرمایه‌گذاران زیادی هستند اگر تامین منابع شود در حوزه کشاورزی جلوگیری از ضایعات را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: محصولاتی که در کشور ما برداشت می‌شود بر عکس کشورهای توسعه‌یافته است که ۹۵ درصد محصولات بعد برداشت بسته‌بندی، حمل و نقل و صادرات می‌شود در حالی‌که در کشور ما ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

نیکبخت اظهار کرد: اعتقاد دارم وظایف را به تشکل‌ها و تولیدکنندگان واقعی واگذار کنیم چرا که وظیفه ما رفع محدودیت، ممنوعیت و توانمندسازی تشکل‌ها است و حمایت از تولیدکننده و تولید داخل را در دستور کار داریم.

 مازندران در فروش برنج و مرکبات مشکلات فراوانی دارد

 سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در نشست با فعالان اقتصادی بخش کشاورزی غرب استان اظهار کرد: امروزه تولید مواد غذایی از تولید بمب هسته‌ای مهمتر شد و در دنیا اقتدار غذا آنقدر اهمیت پیدا کرد که بعد از جنگ اوکراین سیستم غذایی دنیا بهم ریخت.

 

وی گفت: روسیه سالانه ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد که ۱۱ میلیارد دلار صیفی‌جات وارد می‌کند، سهم مازندران در این واردات کجاست؟ارزش خاویار مازندران در کشور روسیه از خاویاری که روسیه تولید می‌کند بالاتر است.

استاندار مازندران بیان کرد: در مازندران سه بندر مهم وجود دارد که باید کریدور شمال جنوب را فعال کنیم و این کار اراده محکمی را می‌طلبد و نیاز به همت و پشتیبانی دولت است.

حسینی‌پور با بیان اینکه اولویت اول مازندران کشاورزی است، گفت: گردشگری که مقصد آن کشاورزی باشد را در مازندران باید راه‌اندازی کنیم و مازندرانی را می‌خواهیم که مقصد گردشگری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مازندران در فروش برنج و مرکبات مشکلات فراوانی دارد و طی دو سالی که دولت سیزدهم مستقر شد کارهای زیربنایی فراوانی انجام شد، ادامه داد: در فروش مرکبات با جریان مافیایی مواجه شدیم که به دنبال این هستند کشاورز مازندران متضرر شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.