پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طبیعت چرخه آلودگی را به ما پس می‌دهد!/ معضلی به‌نام فاضلاب در شهر ساحلی محمودآباد + فیلم و عکس

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سیدمهرداد محمدیان|اگر در سطح شهرستان محمودآباد از مردم و مسافران بپرسید که مشکل کلان این شهر چیست؟ بیشتر آنها شاید دپوی زباله در کنار ساحل را عنوان کنند ولی بیشتر مردم از مشکلی بس بزرگتر که به مرور توسط شهروندان آلودگی‌هایش کل منابع آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و در نهایت دریا را دربر گرفته حرفی به میان نمی‌آورند.

هدایت لوله‌های فاضلاب به سمت رودخانه‌ها

وقتی در حاشیه رودخانه‌ها و نهرهای کوچک سطح شهر یک نگاه موشکافانه‌ای بیندازید لوله‌های تخلیه فاضلاب اعم از آب‌های شست‌وشو و یا فاضلاب و… را مشاهده خواهید کرد که به علت موقعیت رودخانه اصلی، کاشت درختان، سبزه و علف‌های هرز کمتر قابل دید عموم بوده و از طریق رودخانه به دریا سرازیر شده و سبب آلودگی دریا و آبزیان شده که در نهایت مردم بی‌خبر از محصولات دریایی استفاده کرده و انواع سموم دفع آفات نباتی و کشاورزی و شوینده‌ها و غیره را وارد بدن خود می‌کنند.

قابل توجه اینکه در حاشیه رودخانه شهرود جاهایی که دیواره بتنی و سیل بند در گذشته احداث شده لوله‌های تعبیه شده توسط ساکنان را در این مکان‌ها مشاهده می‌کنید که بدون دغدغه فاضلاب منازل را وارد آب رودخانه می‌کنند.

قابل توجه اینکه در حاشیه رودخانه شهرود جاهایی که دیواره بتنی و سیل بند در گذشته احداث شده لوله‌های تعبیه شده توسط ساکنان را در این مکان‌ها مشاهده می‌کنید که بدون دغدغه فاضلاب منازل را وارد آب رودخانه می‌کنند.

 

با توجه به اهمیت حفظ و حراست از آبهای زیرزمینی و به ویژه رودخانه‌ها و دریا که محل تکثیر و زادآوری قریب ۹۰ درصد ماهیان دریای خزر در رودخانه‌ها بوده و کاهش حجم ذخائر آبزیان دریا طی سالیان اخیر و رشد انواع سرطان در مازندران کارشناسان بهداشتی یکی از دلایل عمده را استفاده از سموم کشاورزی در محصولات و در نتیجه آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی و در نهایت شاید دریا باشد.

یک دهه اجرای طرح فاضلاب با پیشرفت ۱۲.۵ درصد

در شهرستان محمودآباد بیش از یک دهه قبل مطالعات سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب انجام و در سال ۱۳۹۰ جهت اجرا ابلاغ شد،  در این طرح ۱۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و لوله‌گذاری فاضلاب در دستور کار قرار گرفت که از سال ۱۳۹۱ در منطقه گلشهر توسط پیمانکار شروع به کار کردند که تا پایان شهریور ۱۴۰۰ فقط ۱۴ کیلومتر از این خط اجرا شده است.

تامین زمین ۴ ایستگاه تصفیه

عبدالهاشم رضاپور رئیس آبفای محمودآباد در این زمینه عنوان کرد: با توجه به اهمیت حفظ و حراست از منابع آب‌های زیرزمینی شرکت آب و فاضلاب مازندران در سال ۱۳۸۲ زمینی به مساحت حدود سه هکتار را در کنار گذر شرقی برای تصفیه‌خانه فاضلاب به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده و برای پمپاژ فاضلاب از نقاط مختلف سطح شهر ۱۳ ایستگاه پیش‌بینی شده که تاکنون فقط زمین چهار ایستگاه پمپاژ به مبلغ یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خریداری شد تا با اجرای کامل طرح بتواند منابع آب‌های زیرزمینی را از آلودگی‌های خانگی،صنعتی و کشاورزی حفظ کند.

وی یادآور شد: در این ۱۴ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در محمودآباد تعداد هزار و  ۱۱۲ سیفون انتظار منازل نصب شده تا پس از تکمیل شبکه شهروندان بتوانند آب‌های منازل خود را وارد این سیستم کنند که به‌دلیل نداشتن بودجه و هزینه بالای اجرای این طرح به‌صورت خیلی کند پروژه در حال اجراست.

اهرم قانونی در قبال آلودگی رودخانه‌های سطح شهر نداریم

رضاپور تصریح کرد: تاکنون ۱۵ میلیارد تومان هزینه انجام گرفته و بر طبق برآوردها باید براساس یورو ۲۵ هزار تومانی ۵۵۰ میلیارد تومان دیگر بودجه اختصاص یابد تا بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم که در شرایط فعلی مشکلات اقتصادی دولت و کمبود ارز و عدم تخصیص وامی که قرار بود از طرف بانک توسعه اسلامی برای این کار حفظ محیط زیستی اختصاص یابد، ما قادر به تکمیل این پروژه نیستیم و تا وقتی این سیستم درست شروع به کار نکند ما وظیفه و اهرمی قانونی در قبال آلودگی رودخانه‌های سطح شهر نداریم.

سر ریز شدن آب آلوده  نهرها و رودخانه‌ها به دریا

علی‌محمد دعاگو رئیس اداره محیط زیست محمودآباد نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: سیستم فاضلاب شهری در کل مازندران حدود ۱۲ درصد زیرپوشش آبفای استان بوده که این عدد برای متوسط کشوری حدود ۵۰ درصد بوده و با توجه به پایین بودن سفره‌های آب‌های زیرزمینی در مازندران و مجاورت به دریا عزم جدی مسؤولان تمامی دستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی گسترده برای حفظ و حراست از منابع آبی استان به ویژه دریا را برای شهروندان لازم داریم.

وی در ادامه بیان کرد: فاضلاب شهری مازندران ۱۳۰ میلیون متر مکعب بوده که تنها ۱۵ میلیون متر مکعب آن تصفیه می‌شود و با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع تامین آب شرب شهروندان استان از آب‌های زیرزمینی است، اهمیت حفاظت از منابع آب بیش از پیش نمایان می‌شود و با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان نظارتی است، مدیریت رودخانه‌ها در حریم شهرها بر طبق ماده ۵۵ شهرداری‌ها بر عهده شهرداری همان شهر است و افراد مجاز به رهاسازی فاضلاب‌های منازل خود به داخل نهرها و رودخانه‌ها نیستند که شاهد  همکاری در این کاراز سوی خیلی از شهروندان نیستیم.

 

دعاگو درباره کارهای محیط زیست شهرستان در این باره عنوان کرد: طی ۱۰ سال اخیر نظارت ما بر ساختمان‌هایی که دارای پایان کار از سوی شهرداری هستند بیشتر بوده و بازدید های مستمری صورت گرفته تا سیستم جمع‌آوری فاضلاب در سپتیک تانک‌ها در داخل ساختمان‌ها اجرا شود ولی مشکل عمده مربوط به ساختمان‌های قدیمی و یا فاقد پروانه بوده که نظارتی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد.

طی سال گذشته با دستور دادستان با همکاری شهرداری قرار شد از یک نقطه‌ای در شهر با واحدهایی که فاضلاب‌ها را داخل نهرها رها می‌کنند، برخورد صورت گیرد و این کار باید توسط شهرداری انجام می‌شد و اداره محیط زیست و بهداشت کمک کار شهرداری باشند ولی در اجرا با مشکل مواجه و پروژه متوقف شده است.

 

رئیس محیط زیست محمودآباد خاطرنشان کرد: طی سال گذشته با دستور دادستان با همکاری شهرداری قرار شد از یک نقطه‌ای در شهر با واحدهایی که فاضلاب‌ها را داخل نهرها رها می‌کنند، برخورد صورت گیرد و این کار باید توسط شهرداری انجام می‌شد و اداره محیط زیست و بهداشت کمک کار شهرداری باشند ولی در اجرا با مشکل مواجه و پروژه متوقف شده است.

آلوده بودن شناگاه‌ها

 

دعاگو در پایان گفت: با توجه به اینکه آب نهرها و رودخانه که آلوده هستند در نهایت وارد دریا شده و باتوجه به توریستی بودن شهرستان و ورود حجم بسیار زیادی از مسافران در فصل گرم برای شنا در دریا از ۱۴ شناگاه  تنها دارای دو شناگاه تقریبا سالم برای مردم هستیم که جوابگوی مردم است و شعار محیط زیست توسعه پایدار بوده و مازندران ظرفیت این حجم از آپارتمان سازی را ندارد و ما بیش از حد ممکن از اینجا داریم بهره‌برداری می کنیم.

 

به مخاطره افتادن تکثیر طبیعی ماهیان به دلیل آلودگی رودخانه‌ها

بهروز عمرانی رئیس شیلات محمودآباد و نور درباره خسارت آلودگی آب رودخانه‌ها خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه زادوولد و تکثیر طبیعی بیش از ۹۰ درصد ماهیان استخوانی دریای خزر در رودخانه‌ها بوده و این ماهیان رودکوچ بوده و در فصل تخم‌ریزی باید حتما به رودخانه‌ها بیایند سرریز شدن فاضلاب‌های مختلف به رودخانه‌ها و سپس وارد شدن این پساب‌ها به دریا تکثیر طبیعی این ماهیان را با مشکل مواجه کرده که سبب کاهش ذخائر این گونه‌های ارزشمند در دریا می‌شود پس یک همت همگانی را می‌طلبد که مردم به همراه مسؤولان هر چه در توان دارند با کاهش ایجاد آلودگی این رودخانه‌ها را برای نسل‌های آینده حفظ کنند.

بسته شدن قرارداد بهسازی رودخانه‌ها

مهدی اختیاری شهردار محمودآباد نیز درباره برنامه شهرداری برای حفاظت از رودخانه‌ها عنوان کرد: با پیگیری‌های به‌عمل آمده و تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته امضاء شده ۷۰ درصد از ۲۰ میلیارد تومانی که از سازمان مدیریت بحران و برنامه‌ریزی توانستیم اوراق بگیریم،قرارداد بهسازی آن بسته شده است.

وی گفت: در رودخانه «زیگرود» داریم کار می‌کنیم و در «پیته‌رود» از انتهای کوچه منبع آب شروع کردیم و فکر کنم از دو هفته آینده بهسازی شهرود را هم شروع کنیم و قراردادی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان بستیم برای لایروبی و دیوارسازی و بستر این سه رودخانه سطح شهر که بخش زیادی از آن تا تابستان سال آینده ساخته خواهد شد و به امید خدا تحویل مردم منطقه خواهیم داد.

شهردار محمودآباد افزود: بحث حریم‌ها چالش اصلی است البته مردم همکاری می‌کنند و خواهش من این است که همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

علت بوی بد شهر

اختیاری با اشاره به سرازیر شدن فاضلاب‌ها به داخل رودخانه‌های سطح شهر اظهار کرد: درباره فاضلاب مردم همکاری کمتری با ما می‌کنند و تمامی فاضلاب‌ها هدایت به سمت رودخانه‌ها هدایت می‌شود و بوی بدی در شهر به ویژه در فصل گرم به مشام می‌رسد ناشی از این مسئله بوده چون در منطقه «پیته‌رود» و «کاله شیب» زمین معمولا تخت و معکوس است و جریان آبی هم در آنجا وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فاضلاب هم سرازیر می‌شود یک بوی تعفن بسیار بدی وجود دارد و این فاضلاب وارد رود هراز و کم کم به دریا می‌رود و ما از ماهی دریا استفاده می‌کنیم یا زمین‌های کشاورزی که از این آب استفاده می‌کنند سبب گسترش آلودگی شده و در هر دو صورت ضررش برمی‌گردد به همه شهروندان و این یک معضل اصلی در بخش فاضلاب بوده که باید با هماهنگی همه مسؤولان شهری با یک بودجه خاصی این مشکل یکبار برای همیشه حل شود.

 

 

 

 

به گزارش فارس؛ در سامانه  فارس من  نیز سوژه‌های متعدد مردمی درباره رهاسازی زباله‌ها و فاضلاب‌ها در استان ثبت شده است که مردم خواستار ساماندهی این مسئله هستند، چرا یکی از مشکلات عمده و مغفول مانده در این شهر و شاید کل شهرهای ساحلی مازندران سیستم دفع فاضلاب و سرازیر شدن حجم زیادی از آلودگی به سمت سفره آب‌های زیرزمینی و در نهایت دریا بوده که در سایه کم‌توجهی شهروند، مسؤولان شهری و استانی در گردش طبیعت دوباره به سوی مردم برمی‌گردد.

 /۸۶۰۳۸/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.