پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضریب خودکفایی کشور در بخش کشاورزی در حال حاضر ۸۰ درصد است/ پیش‌بینی صرفه‌جویی ۲.۲ میلیون دلاری با اجرای الگوی درست

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ظهر امروز در همایش نوآوری بهره‌وری در حوزه کشاورزی با بیان اینکه مسائل کشور ما کم نیست و امروزه مهمترین ابرچالش در کشور ما منابع آب است، اظهار کرد: امروز غذا یک سلاح است که استکبار برای سلطه بر کشورها از آن استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مسأله امنیت غذایی مسأله درجه یک کشور است و باید با این موضوع به عنوان مهمترین دغدغه برخورد کرد،گفت: امنیت غذایی یعنی دسترسی آحاد مردم به غذای کافی، سالم، مغزی و حلال در طول دوره زندگی که باید فراهم باشد، اقتصادی باشد و در سلامت باشد.

وی با بیان اینکه هرچه به جلو می‌رویم محدودیت منابع ما بیشتر می‌شود و اهمیت امنیت غذایی بیشتر می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها باید برای افزایش تولید و بهره‌وری باید مأموریت پیدا کنند که در این‌صورت می‌توانیم صادر کننده بسیاری از محصولات کشاورزی باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از طریق انقلاب بهره‌وری با ابزار علم و فناوری و منطبق با آب قابل برنامه‌ریزی می‌توان به امنیت غذایی دست پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه ضریب خودکفایی کشور در حال حاضر ۸۰ درصد است و در افق ۱۴۳۰ با جمعیت ۱۰۳ میلیون نفر به ۱۸۰ میلیون تن تولید غذا نیاز داریم، اضافه کرد: ۵۱ سال از بحث الگوی کشت در کشور می‌گذرد و پس از انقلاب ده ها بار در کشور مطرح شد اما عملیاتی نشد ولی در دولت سیزدهم در سازمان تحقیقات تدوین شد و در شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور تصویب شد.

وی ادامه داد: غذا باید برای مردم ارزان شود که از طریق فناوری و بهره‌وری قابل تحقق است،اگر الگوی کشت به درستی در استان‌ها اجرا شود سالانه ۲.۲ میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما به دنبال امنیت غذایی نیستیم بلکه خواهان حاکمیت و اقتدار غذایی هستیم،؛ الگوی کشت دو بال دارد که شامل انقلاب بهره‌وری و پایداری تولید است.

وی ادامه داد: انقلاب بهره‌وری نیازمند دانش و فناوری است که از طریق آموزش و ترویج منجر به کاهش خلأ عملکرد می‌شود.

خیام‌نکویی اظهار کرد: پایداری تولید نیازمند ایجاد مطلوبیت از طریق منابع مالی است که منجر به تقویت مزیت‌های نسبی و اقتصادی محصولات منتخب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۷ وزارتخانه درگیر تولید غذا هستند که در طرح الگوی کشت به آن توجه شد و در استان‌ها، استاندار مسؤول و مدیر اجرای الگوی کشت است و پیاده‌سازی نظام نوآوری، مهمترین راهکار تحقق امنیت غذایی پایدار است، گفت: کل تولید استان مازندران ۷.۵ میلیون تن است که با اجرای الگوی کشت یک‌میلیون تن افزایش تولید خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: بین ۳ تا ۱۱ برابر بین میانگین عملکرد و عملکرد کشاورزان نمونه خلأ وجود دارد که این شکاف از طریق نوآوری بهره‌وری قابل پر کردن است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طرح دانشگاه معین بهره‌وری در استان راه‌اندازی شود تا به ارتقاء بهره‌وری کمک کند و حوزه کشاورزی می‌تواند به عنوان یک پیشرانه در این عرصه ورود پیدا کند.

پایان پیام/ ۸۶۰۳۵/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.