پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت گسترش توجه به سرفصل‌های فرهنگی مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مهدی معصومی گرجی هدف از برگزاری همایش ملی تاریخ شفاهی را جمع‌آوری منابع و اسناد ارزشمند تاریخ شفاهی استان مازندران دانست و اظهار کرد: عرصه تاریخ شفاهی در کشور ما یک عرصه نوظهور بوده و تاریخ شفاهی تمام وقایع تاریخی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد و می‌توانیم از این منابع ارزشمند آثار فاخری تولید کنیم. 

وی با بیان اینکه همایش طی ۱۵ سال گذشته رونق گرفته و برای استمرار این شکوفایی نیاز به حمایت دارد، افزود: این همایش‌ها، برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی به پیشرفت جامعه کمک می‌کنند و نیاز است علاقه‌مندان به آن ورود و اسناد را تولید کنند.

رئیس حوزه هنری مازندران بیان کرد: از تعداد ۴۰ مقاله ارسالی به این همایش، ۱۶ مقاله در موضوعات مختلف از جمله تاریخ محلی مازندران، دفاع مقدس، خان‌طومان و زنان ارایه شد که توسط داوران و اساتید مورد بررسی قرار گرفت که از مجموع این آثار، کتاب نفیسی چاپ خواهد شد. 

معصومی با بیان اینکه تاریخ شفاهی صرفا آثار مکتوب نیست، تصریح کرد: اسناد ارزشمندی در قالب عکس نیز وجود دارد که باید جمع آوری و بررسی و به صورت کتابی نفیس چاپ شود.

وی افزود: این ضرورت در استان احساس شد و نگاه ویژه‌ای به آن نیز شده بنابراین باید برای گسترش آن، افراد زیادی را آموزش داد.

رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی تاریخ شفاهی با اشاره به تاریخ و فرهنگ کهن مازندران، گفت: مازندران سرشار از شور، عشق، اخلاق، ایمان، ایثار و شهادت است، مازندران سرزمین علویان و سرزمینی است که سلحشوران و دلاوران زیادی در خود پرورانده است. 

رئیس حوزه هنری مازندران با تاکید بر اینکه مردم مازندران به ویژه در روستاهای آن به دلیل اندیشه‌های ناب و فرهنگ و رسوم بسیار زیبا، وقایع زیادی را در خود رقم زدند، یادآور شد: مازندران سرفصل‌های زیادی دارد که باید به آن پرداخته شود. 

وی افزود: این همایش را در استان برگزار کردیم تا شرایط تولید آثار خوب و مکتوب برای علاقمندان ایجاد شود و منبعی برای همه اقشار به وجود آید. 

رئیس حوزه هنری مازندران افزود: این اسناد و منابع برای نسل آینده ماندگار می‌شود.

گفتنی است سیزدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی به همت انجمن تاریخ شفاهی ایران و حوزه هنری مازندران با همکاری اداره‌‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه کربلا و بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، صدا و سیما مرکز مازندران، سازمان فرهنگ اجتماعی شهرداری ساری برگزار شد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.