پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت نکوداشت مفاخر فرهنگی با همراهی مسئولان

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، پژوهشگر و استاد برجسته دانشگاه بر ضرورت نکوداشت مفاخر فرهنگی با همراهی مسئولان تاکید کرد و گفت: شرایط اقتصادی و مالی در هر دوره وضعیت خاص خودش را داشته و این عامل نباید بهانه‌ای برای برخی از مسئولان به منظور برگزار نکردن آیین‌های نکوداشت مفاخر فرهنگی و نام آوران شود.

«دکتر مصطفی مجد» ۲۹ مهرماه درآیین نکوداشت «سید محمدعلی داعی‌الاسلام» از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در دوره قاجار و پهلوی که در زادگاهش شهرستان آمل برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های ارزشمند و فاخر برای بزرگان واندیشمندان و چهره‌های نام آور در هر شهر و کشوری، متاسفانه با شرایط سخت اقتصادی گره خورده و هزینه‌های بالا در برگزاری و حضور میهمان‌ها در این مراسم‌ها باعث عقبگرد متولیان برگزاری مراسم‌ها می‌شود.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از متولیان امر، به بهانه‌های ایجاد شده شرایط اقتصادی، حتی برای همچنین کارهایی ورود نمی‌کنند؛ با این نوع رفتارهای برخی افراد مسئول، نام آوران و افتخارآفرینان این خطه و کشور همچنان درگمنامی می‌مانند.

دکترمجد، برگزاری آیین نکوداشت پرفسورداعی الاسلام درشهرستان آمل از سوی دست اندرکاران این آیین را قابل تقدیر وارزشمند خواند وادامه داد: فرهنگ دوستان و علاقمندان به مفاخر شهرستان آمل با این اقدام نفسی تازه به فرهنگ دادند و برگزاری رویدادهای اینچنینی در شرایط سخت اقتصادی بسیار ارزشمند است.

وی افزود: با توجه به جایگاه داعی الاسلام در زمان زندگانی خود، دستاوردها و اثرگذاری که در عصر زندگی خود داشت، نیازمند برگزاری آیین‌های نکوداشتی ازاین دست بوده؛ انتظار است که دست اندرکاران این آیین به همین یک دوره اکتفا نکنند.

انجام کارهای فرهنگی از جلو نظام و خبردار نیست!

این استاد دانشگاه، با تاکید براینکه انجام کارهای فرهنگی مشمول زمان و ارائه شیوه‌های خاص و زبان متناسب با نوع کارهای فرهنگی و افراد متخصص به آن حوزه را می‌طلبد، تصریح کرد: کار فرهنگی، از جلو نظام و خبردار نیست؛ با این شیوه‌ها جواب نمی‌دهد بلکه نتیجه منفی به همراه خواهد داشت.

مجد ادامه داد: باید با الگوسازی درست، هوشمند وهدفمند از مفاخر بزرگی که در زمینه‌های مختلف درکشور از جمله مرحوم داعی السلام که از یک روحانی حوزوی با شرایط کاملا سنتی درفضای کاملا علمی و فرهنگی درعلوم مختلف و یادگیری زبان‌های گوناگون اهتمام وجدیت داشته، به نسل جوان شناساند.

نخستین آیین نکوداشت مرحوم سیدمحمدعلی داعی الاسلام با حضور جمعی از فرهیختگان فرهنگی و دانش پژوهان، استادان دانشگاه با حضور مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران و فرماندارویژه شهرستان آمل دردبستان زندگی آمل برگزار شد.

سید محمدعلی داعی‌الاسلام از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در دوره قاجار و پهلوی بود.

مرحوم داعی الاسلام، سراینده، نویسنده، پژوهنده و سرپرست صفاخانه (اداره دعوت اسلامی) در اصفهان بود و با مبلغان مسیحی مناظره می‌کرد وسرپرست نخستین مجله دینی ایران به نام «الاسلام» بود.

داعی الاسلام در هندوستان پس از آشنایی با زبان انگلیسی و فرهنگ‌های این زبان و زبان‌های باستانی (پهلوی، اوستایی، سنسکریت، عبری، گجراتی و مازندرانی) به خوبی پی برده بود که در زبان فارسی فرهنگ جامعی مانند آنچه برای زبان‌های اروپایی نوشته شد، نیست و بر آن شد که این نقص را رفع کند و برای همین فرهنگ نظام را نوشت که پنج جلد است. تخلص او «داعی» بود و لقبشان «داعی‌الاسلام» بود.

ضرورت نکوداشت مفاخر فرهنگی با همراهی مسئولان

از مرحوم داعی الاسلام کتاب‌های زیادی ازجمله «اقبال و شعر فارسی، سه مسمط، خط لاتین برای فارسی، خط آسان برای تعلیم عمومی، شعر و شاعری، فارسی جدید و شعر و شاعری عصر جدید ایران» به چاپ رسیده است.

پرفسور داعی الاسلام پس از سال‌ها مجاهدت برای پاسداشت زبان وادبیات فارسی و آموزهای دین مبین اسلام در شبه قاره هند، در۷۶ سالگی درسال ۱۳۳۰ دور از وطن چشم ازجهان فروبست.

آرامگاه ابدی او درشهرحیدرآباد هند است.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.