پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت توجه به تجهیز و نوسازی شالیزارها در مازندران

0

به گزارش خبرنگار مهر، فرزین فرهادی عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح پروژه تجهیز و نوسازی اراضی روستای دشتیان قائمشهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال گذشته از نظر مالی اوضاع بخش دولتی در بخش کشاورزی زیاد خوب نبود و تخصیص، بسیار ناکافی بود، اما با توجه به رسالتی که سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت آب و خاک و فنی مهندسی سازمان دارد، توانستیم همه اعتبارات را به طور صد درصد دریافت و جذب کنیم.

فرهادی با اشاره به اینکه باید از کشاورزی سنتی به سمت مدرن گذر کنیم، بیان کرد: با توجه به اینکه توسعه مکانیزاسیون موجب افزایش ضریب امنیت و افزایش تولید و کاهش هزینه‌های برنج می‌شود، باید به تجهیز و نوسازی اراضی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع اعتباری ملی جهت تجهیز و نوسازی استان مازندران تخصیص یافت که ۶۶۰ میلیون تومان آن برای تجهیز و نوسازی منطقه دشتیان شهرستان قائمشهر به مساحت ۴۳ هکتار هزینه شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطر نشان کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، قریب به ۵ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اراضی شهرستان قائمشهر اعم از احداث کانال بتنی اجرای ۶ آببندان و تجهیز پروژه‌های در دست اجرا هزینه شد.

فرهادی اظهار کرد: با توجه به نگرش اجرای طرح‌های زیربنایی سازمان جهاد کشاورزی و توسعه ساختار بخش کشاورزی پروژه‌های ما تقاضا محور است و توسعه ما بر اساس طرح‌هایی است که متقاضی داشته باشد و مردم پای کار باشند.

تخصیص ۴۴ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی در قائمشهر

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۹ حدود ۴۴ میلیارد تومان اعتبارات مصوب و تسهیلات بانکی به بهره برداران بخش کشاورزی قائمشهر داده شد.

مجید جعفری در حاشیه افتتاح پروژه‌های بخش کشاورزی شهرستان قائمشهر به خبرنگاران گفت: در بخش مکانیزاسیون ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار بخش کشاورزی شهرستان قائمشهر بود که توانستیم ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت کنیم و همچنین پنج دستگاه نشاکار تراکتوری را به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان در خدمت کشاورزی بگیریم.

وی افزود: با وجود شرایط کرونا ما توانستیم در پروژه‌های های زیربنایی تمامی مصوبات تخصیص خورده را با همت همکاران بخش کشاورزی قرارداد ببندیم و ۵۰ تا ۶۰ درصد را اجرا کنیم که بقیه هم در دسته اجرا است.

جعفری در خصوص اقدامات اداره تولیدات گیاهی بیان کرد: ۵۵ درصد از نشاء و ۹۵ درصد برداشت به صورت مکانیزه انجام شد و همچنین دو هزار و ۲۰۰ هکتار مبارزه بیولوژیک انجام دادیم که می‌تواند یک برند بسیار خوب برای شهرستان مطرح باشد.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر همچنین از کاشت ده هزار اصله قلمه توت برای نوغانداری به عنوان طرح میراث ماندگار کشوری خبر داد.

وی شرایط گلخانه‌ای را با توجه به تضمین امنیت بالای تولید و نداشتن ریسک اولویت بخش کشاورزی معرفی کرد و افزود: قائمشهر ۲۶ هکتار گلخانه مستعد دارد که ۱۲ هکتار آن لیمو ترش، ۷ هکتار گل و گیاه زینتی و ۷ هکتار فضای باز سبزی و صیفی است.

جعفری با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را صرف دانش‌محوری و علمی کردن گلخانه‌ها به کار می‌بندیم، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی قائمشهر به ۴۸ گلخانه در مقیاس کوچک و دو هکتار گلخانه در مقیاس بزرگ مجوز جدید داده است.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر در خصوص افتتاح پروژه ۴۳ هکتاری روستای دشتیان، گفت: زمین‌های شالیزاری این روستا شرایط بسیار سختی داشت و به صورت جلگه‌ای بود و ۵۷ بهره بردار آن به سختی، برنج کشت می‌کردند که تجهیز و نوسازی این اراضی با هزینه‌ای بالغ بر ۶۶۰ میلیون تومان روح تازه ای به کشاورزی این منطقه دمید.

یادآور می‌شود در پنجمین روز از هفته دولت افتتاح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری روستای دشتیان و بهره برداری از طرح آبیاری قطره‌ای در روستای قادیکلای بزرگ، از پروژه‌ای افتتاحی جهاد کشاورزی قائم‌شهر بوده‌است.

کد خبر 5010191
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.