پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت تامین حق‌آبه میانکاله و خلیج گرگان

0

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره نگرانی از ریزگردها و پدیده گردوغبار در استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: دو روز گذشته شاهد پدیده گردوغبار به مناطق مرکزی و شرقی استان بودیم که براساس بررسی و تشخیص هواشناسی کانون ریزگردها صحرای قره‌قوم ترکمنستان اعلام شد.

وی افزود: باتوجه به بحث پسروی آب خزر و اگر حق‌آبه‌های میانکاله و خلیج گرگان هم داده نشود خشکی مجموعه تالاب میانکاله و خلیج گرگان را خواهیم داشت که به‌طور حتم رسوبات در بستر تالاب ظرفیت تبدیل شدن به ریزگردها و پدیده گردوغبار را دارند و این موضوعی جدی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با تاکید بر ضرورت تامین حق‌آبه‌ها از مناطق بالادست، خاطرنشان کرد: با توجه به پسروی آب دریا، اگر آب شیرین از مجموعه تالاب به سمت مجموعه رهاسازی شود درست است در آینده تالاب را پرآب نبینیم ولی با همین میزان پدیده ریزگردها را نخواهیم داشت.

کاویان یادآور شد: موضوع دیگر پوشش گیاهی گز است که مناطقی داریم منطقه گز معروف بودند و اینها خودش مانع از ریزگردها می‌شوند.

وی گفت: در کنار تامین آب‌های بالادست ممنوعیت کشت محصولات کشاورزی آب‌بَر، به حداقل رساندن پرورش ماهی و تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز  مورد تاکید است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.