پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صیادان مازندران خواستار تامین سوخت بنزین دولتی شدند

0

متوسط مصرف ماهانه سوخت بنزین هر یک از شرکت تعاونی صیادی پره استان مازندران  ۲هزارو ۵۰۰لیتر است که همزمان با افزایش قیمت بنزین،قایق های موتوری  شرکت های صیادی به علت نداشتن کارت سوخت با قیمت آزاد سوختگیری می کنند.

چهار هزار و ۲۰۰ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی پره کار صید را در سواحل مازندرانی دریای خزر هر ساله از بیستم مهر ماه آغاز می کنند که  هر یک از این شرکت های تعاونی سه تا چهار فروند قایق موتوری برای انجام فعالیت پره کشی در اختیار دارند.

یکی از ماهیگیران عضو شرکت تعاونی پره در شهرستان فریدونکنار گفت که هر روز سه فروند قایق موتوری در پره کشی مورد استفاده قرار می گیرد که روزانه حدود ۸۰ لیتر برابر با ۲۱۰ هزار تومان بابت بنزین پرداخت می شود.

ابوالفضل یزدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روزهایی که هوا و وضعیت صید مناسب تر باشد ، با افزایش تعداد پره کشی ، مصرف بنزین نیز بیشتر می شود و این موارد را در  ۲ ماهه آخر فصل صید ( اسفند و فروردین سال آینده ) بیشتر داریم.

 وی ادامه داد: با توجه به کاهش محسوس درآمد ماهیگیران به دلیل کم شدن سرانه صید و تعداد زیاد سهامداران ، افزایش قیمت بنزین  سبب کم شدن درآمد ماهیگیران شده است.

این ماهیگیر گفت که من به نمایندگی از ماهیگیران مازندران از شیلات استان خواستار تامین سوخت بنزین به قیمت دولتی یکهزارو ۵۰۰ تومانی هستم. 

تامین سوخت شناورهای صیادی در دست پیگیری است

مدیرکل شیلات مازندران در این خصوص  از پیگیری تامین سوخت شناورهای صیادی خبر داد و گفت که  در حال حاضر شرکت های تعاونی پره با قیمت آزاد سه هزار تومانی بنزین را خریداری می کنند که با توجه به وضعیت صید ماهی و درآمد آن در واقع به هزینه های  صیادی اضافه شده است.

ولی الله محمود زاده با اعلام این که برای قایق های صیادی کارت سوخت تعریف نشده است ، ادامه داد: اگرچه هنوز پیگیری ها به نتیجه نهایی نرسیده است اما  شیلات ایران در صدد است تا  هزینه متوسط مصرف سوخت بنزین در قالب تامین منابع مالی به حساب هر یک از شرکت های تعاونی صیادی پره استان های شمالی واریز کند.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: مکاتبات لازم با مراجع کشوری و استانی درخصوص تامین سوخت مورد نیاز قایق های شرکتهای تعاونی پره و حتی قایق های یگان و پایگاههای حفاظت منابع که درصف مبارزه باصید غیر مجاز دارند ، انجام شده است.

وی توضیح داد: البته از آن جایی که قایق های یگان حفاظت دولتی است ، این یگان باید سوخت آزاد سه هزار توماین را طبق قانون خریداری کند. 

محمد زاده در مورد مقدار صید ماهیان استخوانی گفت که تا امروز ۷۹۰ تن ماهی استخوانی کفال ، سفید و کپور دراستان صید وروانه بازار مصرف شد که ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می دهد.

وی  ارزش اقتصادی ماهیان صید شده در سال جاری را حدود ۳۵ میلیارد تومان عنوان کرده است.

مدیر کل شیلات مازندران در مورد سوخت  ۴۴ فروند شناور برای صید کیکا گفت که سوخت این شناور ها گازوئیل است که مشکلی درتامین آن وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.