پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شیوع سرطان در مازندران جدی است

0
 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از قدس آنلاین از ساری، دکتر قاسم جان بابایی با بیان اینکه آمار بیماری سرطان در مازندران رو به افزایش است، از راه اندازی مرکز جامع سرطان در استان خبر داد و افزود: دومین علت مرگ ‌و میر در استان شیوع بیماری سرطان بوده و در این راستا مرکز جامع سرطان تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

 

وی یادآور شد: طبق برنامه ‌ریزی قرار است که شش مرکز جامع سرطان‌شناسی در شهرهای استان راه‌اندازی شود که بزرگترین آن در ساری خواهد بود

.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه نمود: شهرستان‌ های رامسر، چالوس، آمل، ساری، بهشهر و قائم‌شهر مراکزی هستند که غربالگری، پیشگیری و درمان سرپایی سرطان در آنها راه‌اندازی خواهد شد.

 

 

دکتر جان بابایی گفت: مسیری را در زمینه شیوع سرطان در مازندران طی می‌کنیم که کشورهای اروپایی ۳۰ تا ۴۰ سال پیش با این مشکل مواجه بودند. در آن زمان در اروپا و آمریکا شایع ‌ترین سرطان، سرطان گوارش و معده بود و در حال حاضر سرطان دستگاه گوارش در اروپا و آمریکا به رده سوم و چهارم رسیده ولی در استان و کشور ما، کشنده‌ ترین سرطان است

.

وی خاطر نشان ساخت: نوار شمالی کشور بیشترین علت شیوع سرطان را به دلایل متعددی اعم از وجود کودها، مصرف مواد شیمیایی، غذایی چرب، اضافه وزن و کم‌ تحرکی دارد و در مراکز تحقیقاتی که در دو دهه بررسی شد به نظر می‌ رسد که توزیع سرطان در استان مانند غرب در حال اتفاق است. در دهه ۷۰ سرطان معده بسیار زیاد و سرطان روده بزرگ، کمتر بود ولی در حال حاضر سرطان روده بزرگ در حال افزایش و سرطان معده در حال کاهش می باشد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید نمود: مصرف غذای مانده، مصرف غذای سوخته، استفاده از مکمل‌ها و ترشیجات و مصرف کباب سوخته و یا حتی استفاده از مواد غذایی کشاورزی که در آنها سم بکار رفته در بروز سرطان بسیار تاثیرگذار می باشد.

 

دکتر جان بابایی افزود: سرطان روده بزرگ با چاقی، اضافه وزن و کم‌ تحرکی ارتباط مستقیم داشته و با توجه به چاقی و کم ‌تحرکی که در استان وجود دارد، سرطان روده بزرگ در حال افزایش است.

 

وی با بیان اینکه مشکلی که در ارتباط با سرطان در کشور وجود دارد کاهش سن سرطان می باشد، یادآور شد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی سرطان در سنین بالا در حال اتفاق است اما شیوع سرطان در کشور ما در سن پایینتر نگران کننده است.

 

دکتر جان بابایی اضافه نمود: در حال حاضر ۲۰ درصد سرطان روده بزرگ در سالمندان رخ می دهد اما این رقم در استان مازندران برای افراد زیر ۴۵ سال اتفاق می‌افتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.