پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شهر لَم‌لَم(lamlam) در کجای چهاردانگه واقع شده بود؟

ریش سفیدان و مطلعین روستاهای ازنی و الندان و روستاهای همجوار معتقدهستند آنچه که امروز مکان آب‌بندان الندان(پله) است، شهری آباد وجود داشت که به  شهر لَم‌لَم(lamlam) معروف بود. از وجود چنین شهری در این مکان در هیچ منابع تاریخی گزارش نشده است و الان هیچ اثر ظاهری نیز وجود ندارد.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: در طول تاریخ شهرها و روستاهای زیادی بوجود آمدند و از بین رفته اند، بسیاری از این شهرها و روستاها هیچ نامی در کتاب های تاریخی نیامده است. بعضا این شهرها و روستا ها که در زیر خروارها خاک مدفون شده اند به صورت توسط باستان شناسان پدیدار می شوند و زاویه های مختلف آن شهر و مردمان آن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

یکی از این شهرها که ریش سفیدان محل سینه به سینه از پدرانشان نقل می کنند شهر لَم‌لَم می‌باشد

ریش سفیدان و مطلعین روستاهای ازنی و الندان و روستاهای همجوار معتقدهستند آنچه که امروز مکان آب‌بندان الندان(پله) است، شهری آباد وجود داشت که به  شهر لَم‌لَم(lamlam) معروف بود. از وجود چنین شهری در این مکان در هیچ منابع تاریخی گزارش نشده است و الان هیچ اثر ظاهری از این شهر نیز در این مکان وجود ندارد.

 ریش سفیدان علت از بین رفتن این شهر را وقوع سیل  ویرانگر می‌دانند‌، موقعیت مکانی این منطقه احتمال وقوع سیل بسیار زیاد و امری طبیعی می‌باشد.

به علت وفور چوب و گاله(نوعی گیاه که برای پوشش سقف ساختمان استفاده می‌شد) و شرایط خاص مکانی آن که آبگیر و بسیار مرطوب می‌باشد به احتمال زیاد تمام سازه‌های  شهر از چوب احداث شده بود که در اثر گذر زمان از بین رفته است.

 وجود روستاهای تاریخی الندان و ازنی، قلعه ازنی و مار قله و دب چاه( چاه های عمیق داخل جنگل پله)، کانال های متعد هدایت آب در محدوده آبندان و کانال آق باباکله در نزدیکی این مکان، نظرات ریش سفیدان محلی بر وجود این شهر را تقویت می‌کند. چون احتمال دیدبانی بودن این قلعه ها برای شهر بنا شده است.

قبل از احداث ابندان، این محل رویشگاه نوعی گیاه به نام گالِه(galeh) بود که روستاهای اطراف از آن برای پوشش سقف ساختمان های خود و پوشش کوپا( گندم، جو و شالی جمع آوریشده بعد از درو را کوپا می گویند ) برای جلوگیری از خراب شده گندم، شالی و جو استفاده می کردند

شیردل که دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ  می‌باشد و در 60 سال پیش در روستای ازنی معلم بود در مورد وجود این شهر می‌گوید: بدون شک در این مکان شهری آباد وجود داشته است و تحقیات بنده پیرامون آق بابا کله و قلعه های اطراف آن موید این موضوع است.

وی افزود: احداث آق بابا کله برای ایجاد زمین شالیزاری نبود و عقل حکم نمی‌کند کسی برای ایجاد زمین شالیزاری یک هکتاری دست به این کار بزرگ  و سخت بزند، بلکه این نهر در بالادست شهر احداث شده بود تا آب‌ها جاری ناشی از برف و باران را از بالادست شهر به مکانی دیگر انتقال دهد تا موقع بارندگی به شهر آسیب وارد نکند. همچنین بخش از روان آب ها به دب چاه های داخل جنگل  می ریزند و از آسیب به شهر جلوگیری می کنند.    دب چاه ( چاه طبیعی) و عمیقی هستند که در داخل جنگل پله وجود دارد و علت بوجود  آمدن آن جنس آهکی زمین می‌باشد که بر اثر گذر زمان با فرسایش سنگ  های آهکی ایجاد شده‌اند.

در مورد آق بابا کله می گویند: آقا بابا که از اهالی روستای اروت بود، برای  جمع آوری و انتقال آبهای جاری در جنگل‌های انبوه پِلِه (Peleh) کانالی به طول بیش از ده کیلومتر تا نزدیکی روستای اِروِت برای ایجاد آب بندان و استفاده برای زمین های شالیزاری حفر کرد که این کانال به آق بابا کِلِه (Aq Baba Keleh) مشهور است. (کِلِه در زبان مازندرانی به معنای نهر و رودخانه کوچک است)طراحی این نهر با توجه به مسير طولانی و پوشش جنگلی انبوه، یک ابتکار فوق العاده در زمان خود به حساب می آید.

با توجه به عمق این نهر و مسیر سخت و دشور آن، حفر آن برای ایجاد زمین شالیزاری توسط یک فرد را به شدت زیر سوال می برد.

تحقیق و پژوهش: حامد خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.