پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شهری که جنگل و دریایش رها شده است

0

شهردار اسبق نوشهر گفت: زمینی در ضلع جنوبی شهر نوشهر در قالب پارک جنگلی در دوره سوم شورا را درنظر گرفتیم و ایجاد پارک جنگلی مورد تصویب قرار گرفت و زمین از منابع طبیعی تملک و حتی سرویس های عمومی برای آن در نظرگرفته شد اما در دوره های بعدی شهرداران به سمت این پروژه بزرگ نرفتند و  این طرح راکد ماند.

 شهردار سابق نوشهر که در حال حاضر به عنوان شهردار رودسر استان گیلان فعالیت دارد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: از بدو کار در سال 86 با وجود این که توریستی بودن یکی از فاکتورهای مهم نوشهر بود در عملکرد توریست بسیار مطالعه شد و نخستین گام در این مقوله ساماندهی مجموعه سیترا بوده است.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر”سیترا” یکی از مجموعه های بزرگ تفریحی، توریستی شمال کشور محسوب می شود و به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری به ثبت رسیده است.

علی امانی با اشاره به همراهی خوب اعضای شورای دوره سوم نوشهر در زمان تصدی وی به عنوان شهردار نوشهر یادآور می شود: امروز مجموعه سیترا را که به عنوان مرکز تجمع توریست تعریف شده است، همه کشور می شناسند و از سویی دیگر به واسطه این که در شهرداری ها باید به دنبال درآمد پایدار باشند، یکی از مصادیق درآمد پایدار همین مجموعه تفریحی، توریستی است.

وی با بیان این که نوشهر شهری توانمند در حوزه اقتصاد است خاطرنشان می کند: برای توسعه اقتصادی در نوشهر اقدامات ساخت مجتمع تجاری دیگری را  آغاز کردیم؛ مکان فعلی مجتمع در گذشته آتش نشانی و پارکینگ خودروهای شهرداری بود. در ابتدا در کمربندی، قطعه زمینی جهت ساخت آتش نشانی خریداری و این آتش نشانی با افق آینده و حتی مرکز آموزش جهت بهره برداری علمی در آینده احداث شد.  قرار بر این بود که با پیش فروش مجتمع بدون مشارکت بخش خصوصی مجموعه مورد نظر ساخته شود تا سود آن به خود مردم برگردد. در این راستا 50 واحد این مجتمع پیش فروش شد و با پول 50 واحد اسکلت و دیوارها و فوندانسیون به پایان رسید اما درگذر زمان و شهرداران بعدی، کار از مسیر خود خارج شد و به سمت مشارکت پیمانکار رفت و هنوز هم متاسفانه مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

امانی با بیان این که مجموعه مورد نظر می تواند مرکز ثقل اقتصاد نوشهر باشد خاطرنشان می کند: توریستی که به شهر می‌آید نیاز دارد تا پولش را جایی خرج کند و بهترین مکان همان مجتمع تجاری در حال ساخت می توانست باشد.

وی با بیان این که معضل کلی کشور، دفع نامناسب زباله است و در این راستا و رفع آن نخستین نیروگاه تبدیل زباله به برق در زمان شهرداری اینجانب عملیاتی شد می گوید: برای احداث پروژه مشکل زمین وجود داشت، اما با همکاری منابع طبیعی، کوه را کندیم و به جای آن نیروگاه احداث شد که بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

*اسکله دریایی نوشهر به فراموشی سپرده شد

امانی می گوید: برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت تا سنگ هایی که در پروژه نیروگاه زباله برداشت شد برای ساخت اسکله در آن شهر بکار گرفته شود. طی هماهنگی با سازمان بنادر در دریا قرار شد اسکله‌ای با رویکرد جذب توریست با امکانات و قابلیت بالا احداث شود که این پروژه با 850 متر در دریا گسترش داشت؛ متاسفانه در دوران شهرداران بعدی این سنگ ها برای کار دیگر توریستی استفاده و اسکله دریایی به فراموشی سپرده شد.

وی با بیان اینکه نخستین پارکینگ طبقاتی مازندران در دوران تصدی گری اش در پست شهردار نوشهر با ظرفیت 350 خودرو کلنگ زنی شد یادآور می شود: در فاز نخست 120 خودرو و در فاز دوم مابقی خودروها پیش بینی شد که حتی زمین فاز بعدی را نیز تملک کردیم اما آن طور که باید این کار ادامه نیافت؛ زیرا در طبقه ششم پارکینگ، شهر بازی الکترونیک برای سنین نوجوانان جوانان و بزرگسال پیش بینی شده بود تا بتوانند از امکانات تفریحی توریستی آن بهره برداری کنند که این پروژه نیز ادامه نیافت و تنها از فاز نخست پارکینگ استفاده می‌شود.

امانی می گوید: توریست صبح به دریا نمی رود، بلکه عصر و شب دریا را مدنظر قرار می‌دهد و صبح باید برای توریست جایی دیگر را پیش بینی کرد؛ بهترین فضایی که می توانست پیش بینی شود، این پارک جنگلی بود که می توانست نقطه عطفی در حوزه گردشگری و اقتصاد شهر باشد.

وی با اشاره به اختصاص فضای سبز شهرداری برای استفاده عموم در قالب بوستان ولایت در زمان شهرداری خود تصریح می کند:این پروژه باعث شد رودخانه کنار بوستان کارکرد بهتری داشته و مکانی برای تفرج باشد.

شهردار سابق نوشهر احداث سه قطعه پل بزرگ در کورکرودسر و خیابان شهید کامران اسلامی، و ساماندهی خیابان شهید کریمی به طول چهار کیلومتر که سال ها رها شده بود را یکی از پروژه های مهمی زمان شهرداری خود دانست.

*برگزاری 6 دوره جشنواره سبزینه و ثبت ملی آن

امانی، برگزاری 6 دوره جشنواره سبزینه در ایام نوروز را یکی از برنامه های ماندگار شهرداری عنوان کرد و گفت: این جشنواره  با برنامه های شاد و متنوع  در اذهان مردم نوشهر و مسافران سایر شهرها مانده است که ثبت ملی شد اما متاسفانه بعد از آن ادامه نیافت.

شهردار سابق نوشهر در ادامه با بیان این که بزرگ ترین دغدغه شهری نوشهر امروز بدست آوردن دل مردم است ادامه داد: شهرداری نوشهر را در سال 86 که تحویل گرفتم سه میلیارد و 300 میلیون تومان بودجه و 700 میلیون تومان بدهی داشت اما در سال 92 با بودجه 26 میلیاردی آن را به شهردار بعدی واگذار کردم اما مشکل امروز نوشهر موضوع مالی شهرداری است و باید با مدیریت اصولی سیستم مالی شهرداری را به ریل واقعی برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، علی امانی که از سال 86 تا 92 سکان شهرداری نوشهر را به عهده داشته با توجه به عملکردی که طی مدت 6 سال از خود به جای گذاشت مورد توجه بسیاری از جمله همشهریان خود قرار گرفت و حتی پس از گذشت چند سال، بسیاری از شهروندان نوشهری مایل به بازگشت وی به عنوان شهردار نوشهر هستند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.