پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شهروندان مازندرانی تلفنی با پزشکان خانواده خود تماس بگیرند

0

دکتر یاسر قزوینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از دغدغه های مهم پزشکان خانواده مازندران را حفظ سلامتی افراد تحت پوشش دانست و تاکید کرد : با توجه به این که خانه نشینی بهترین راه جلوگیری از شیوع ویروس کروناست ، لازم است شهروندان ابتدا هر گونه مشکل پزشکی را به صورت تلفنی با پزشکان خانواده خود در میان بگذارند و خطر خروج از منزل را برای ویزیت پزشک خود به جان نخرند.

وی گفت : خوشبختانه استان مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده و سطح خوب ثباتی که در این زمینه میان پزشک و افراد تحت پوشش ایجاد شده ، می تواند با سرعت بیشتر و خیلی راحت تر این بیماری را شکست دهد به شرط آن که شهروندان در درجه اول نکات مهم و ضروری مانند ماندن در خانه و بیرون نرفتن را رعایت کنند و چنانچه برای پیگری مسایل سلامتی خود نیازمند رفتن به بیرون از خانه هستند ، حتما قبل از این کار با پزشک خانواده خود مشورت کنند.

دکتر قزوینی توضیح داد : پزشک خانواده در مازندران می تواند عامل شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان باشد . پزشکان خانواده بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی کاملا در جریان چگونگی انجام مشاوره و آموزش پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا قرار دارند و مهم تر از همه از وضعیت سلامتی افراد تحت پوشش خودشان هم آگاهی دارند و پرونده سلامت هر شهروندی در اختیار پزشک خانواده اش است.

وی گفت : بر همین اساس هم مراقبان سلامت پزشکان خانواده در مازندران با افراد پر خطر دارای پرونده از جمله مادران باردار، سالمندان ، دیابتی ها و فشار خونی ها به صورت مرتب تماس برقرار می کنند و ضمن این که در این تماس آخرین وضعیت سلامتیشان را جویا می شوند ، مشاوره و راهنمایی های لازم را هم در اختیارشان قرار می دهند.

نماینده پزشکان خانواده مازندران یکی از مهم ترین راهکار جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را خانه نشینی شهروندان و کاهش حداکثری ترددهای غیرضروری به خارج از منزل دانست و افزود : وقتی فرصت گرفتن مشورت از پزشکان خانواده شهری و حتی روستایی برای تقریبا تمامی شهروندان مازندران وجود دارد ، شهروندان باید حداکثر استفاده را از آن ببرند و با خارج شدن بی مورد از منزل سلامتی خود را در خطر قرار ندهند.

ضرورت ارسال پیامک به خانواده‌ها

دکتر قزوینی یکی از مشکلات موجود در حلقه ارتباطی میان پزشکان خانواده و شهروندان را در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا ، نبود کانال اطلاع رسانی سریع و پرحجم دانست و گفت : انتظار ما از فرماندهی قرارگاه پدافند زیستی استان این است که برای تمامی شهروندان مازندرانی پیامک ارسال کنند که برای هرگونه مسایل حوزه بهداشت و درمان اعم از کرونا و دیگر مسایل به صورت تلفنی با پزشکان خانواده خود مشورت کنند و از خانه هایشان بیرون نروند.

وی افزود : متاسفانه در این چند روز یکی از مسایلی که برای ما پزشکان خانواده آزار دهنده بود این که برخی از شهروندان بدون توجه به خطر بیرون رفتن از خانه به مطب ها مراجعه کردند در حالی که می توانستند به صورت تلفنی مشکلشان را با پزشک خود در میان بگذارند و مشورت ها لازم را بگیرند.

دکتر قزوینی گفت : البته پزشکان خانواده در محیط مطبشان تمامی نکات بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت می کنند ، ولی نگرانی ما این است که شهروندان در مسیر رسیدن به مطب دچار آلودگی شوند چون بسیاری از افرادی که طی این چند روز به پزشکان خانواده مراجعه کردند ، مشکلشان با مشورت گرفتن تلفنی قابل حل بود و نیازی به مراجعه حضور نداشتند.

نماینده پزشکان خانواده مازندران توضیح داد : بسیاری از مردم به دلیل وجود ترس و دلهره با داشتن کوچکترین علائم که ربطی به کرونا ندارد، به مراکز درمانی  بویژه برای دادن آزمایش اقدام می کنند ، در حالی که پزشک خانواده  با داشتن پرونده سلامت افراد تحت پوشش ، می تواند کمک کار جلوگیری از شیوع این ویروس باشد.

وی افزود : پزشکان خانواده علاوه بر ارائه مشاوره و آموزش های لازم ، پیگیری وضعیت بیماران پر خطر و یا افرادی که علائم آنان به بیماری ویروس کرونا نزدیک باشد ، به صورت جدی انجام می دهد.

طرح پزشک خانواده از سال ۱۳۹۱ در مازندران  با همکاری ۶۳۰ پزشک و شرکت های بیمه ای ( تامین اجتماعی- بیمه سلامت) آغاز شد و توانست تمام جمعیت ساکن در شهرها که از این ۲ پوشش بیمه ای برخوردارند را تحت پوشش قرار دهد و گام موثری را برای سلامت مردم بردارد.

این روز ها که شاهد گسترش ویروس کرونا در بیشتر نقاط استان های کشور هستیم ،توقع و انتظار مسئولان مازندران بویژه ۲ مدیریت بیمه ای بیمه سلامت و تامین اجتماعی که به نمایندگی از دولت تدبیر  و امید ماهانه هزینه سنگینی را در اجرای این طرح متقبل می شوند ، این است که مردم استان به مراتب در پیشگیری و رعایت مقولات بهداشتی و درمانی ویروس کرونا همکاری همه جانبه و در عین حال موثر باشند.

طرح پزشک خانواده صرف نظر از رایگان نسبی هزینه درمان سطح یک ( ویزیت- دارو)، زیر ذره بین قرارگرفتن سلامت خانوارهای تحت پوشش، شناسایی اکثر بیماران دیابتی و فشارخون به عنوان ام المرض ( دیابت ۱۶۰ هزارنفر – فشار خون ۷۰ هزارنفر در مازندران)، برقراری طرح های مراقبتی متناسب با نیاز جمعیت تحت پوشش، حذف بده و بستان مالی بین پزشک و بیمار از جمله مزایای طرح پزشک خانواده در مازندران است.

بر اساس آخرین گزارش، دستکم ۴۰۰ فرد مشکوک به ویروس کرونا در ۲ دانشگاه مازندران و بابل بستری شدند که تاکنون نتیجه آزمایش ۴۲ نفر به ویروس کرونا مثبت اعلام شده است و سه نفر نیز جان باختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.