پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شهرفروشی در لوای ماده 100 شهرداری‌ها

0

دانشجوی دکترای عمران گرایش سازه گفت: شهرداری ها برای اداره شهر به فکر منابع درآمدی هستند و این ماده 100 را یکی از راه های درآمدزایی تلقی می کنند.

احسان شعبان زاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در کشور ما تعریفی که در راستای توسعه نهادینه شده ساخت و سازهای شهری وجود دارد، فرسنگ ها با مفهوم توسعه جهانی متفاوت است.

وی با اشاره به این که اگر درساختمان اداری تأسیسات نامناسب، پلان و نمای بیرونی مناسب باشد؛ این نحوه ساخت و ساز از نظر ما ساختمان مدرن  محسوب می شود، خاطرنشان کرد: ساختار ساختمان در فصل تابستان باید به گونه ای باشد که برای سیستم گرمایشی خنک کننده کمترین انرژی را مورد استفاده قرار دهد.

دکترای عمران گرایش سازه با اشاره به این که  ساختمان هایی که فاضلاب آن ها آلودگی محیطی ایجاد می کند، جز ساختمان توسعه یافته محسوب نخواهد شد تصریح کرد: متاسفانه در میان این نوع ساخت و سازها در کشور ما رونق زیادی دارد.

شعبان زاده با یادآوری این که مهندسان ایرانی در راستای ساخت و ساز شهری و توسعه هنوز نگاه سنتی دارند خاطرنشان کرد: مدیران شهری صرفا به فکر بزرگ کردن شهر و زیباسازی ساده و سطحی مبلمان شهری هستند.

وی با اشاره به این که این گونه ساخت و سازها با مدیریت مصرف انرژی و ساخت زیست‌محیطی منافات دارد، گفت: سازنده های ساختمانی به دنبال کمترین هزینه و بیشترین سود آوری درساختمان سازی هستند، هرچند سازمان نظام مهندسی که به عنوان طراح و مجری ساختمان سازی وارد شده نیز برنامه مشخصی ندارد و هدف این سازمان نیز درآمدزایی است.

دکترای عمران گرایش سازه  یادآور شد: متاسفانه دید درستی نسبت به مسئله ساختمان سازی و توسعه پایدار در کشور وجود ندارد، به طوری که ساختمان هایی مشاهده می‌شود که با قدمت بیش از چند دهه همچنان پابرجاست اما ساختمان های جدید با طول عمر ۷ یا ۸ ساله  به زودی روبه زوال می روند.

وی در خصوص اجرای قانون ماده 100 شهرداری ها که شهر فروشی در آن اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد:شهرداری‌ها برای اداره شهر به فکر منابع درآمدی هستند و این ماده 100 را یکی از راه های درآمدزایی تلقی می‌کنند.

شعبان زاده با اشاره به این که شهرداری‌ها برای تامین بودجه عمرانی نیاز به منابع درآمدی دارند و یکی از راه های تامین بودجه احقاق ماده ۱۰۰ است، تصریح کرد: اگر شهرداری‌ها نیز از سوی دولت حمایت شوند به طوری که بودجه مناسبی برای عمران آبادی در اختیار آن ها قرار گیرد، شاید در تحقق توسعه پایدار در حوزه ساختمان سازی موثر واقع شود.

وی افزود: این شیوه‌ مبنی بر این که شهرداری ها یک نهاد خصوصی و یک انرژی هستند و باید از محل درآمدهای خود هزینه های را تامین کنند، باید اصلاح شود.

دکترای عمران گرایش سازه با بیان این که یک شهر توسعه یافته دارای ساختمان هایی در راستای توسعه پایدار است، یادآور شد: در ساختمان سازی مدرن باید به حفظ محیط زیست توجه اصولی شود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.