پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شناگاه‌های سالم و ناسالم دریا را با رنگ پرچم‌ها بشناسیم/ از 10 شناگاه سالم تا 11 شناگاه بحرانی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فصل گرم سال که می‌رسد و مسافران به‌تدریج راهی دریا می‌شوند، آبی بیکران که چیزی از زیبایی کم ندارد و در کنارش تنی به آب زدن لذتی وصف‌ناپذیر دارد برای کسانی‌که سالانه حال و هوای دریا به سرشان می‌زند.

نکته مهم این است در سال‌های اخیر با توجه به رهاسازی فاضلاب‌ها به سمت دریا و همچنین بحث شیرابه‌های زباله مسائلی را در زمینه آلودگی آب دریا به وجود آورده که این سؤال را ایجاد کرده که آیا شناگاه‌ها برای سلامت مردم مشکلاتی به دنبال دارد یا خیر؟!

 

باتوجه به اهمیت سلامت مردم بحث سنجش سلامت شناگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه شناگاه‌ها با رنگ پرچم مشخص می‌شود که رنگ آبی نشانه سالم بودن شناگاه، رنگ زرد نشانه آلودگی و در نقاط بدون پرچم نیز نشانه نقاط بحرانی و فوق‌بحرانی است.

اما روی صحبت ما به گردشگران است که نباید در آب‌های دریایی ساحل‌های آلوده به شنا بپردازند و می‌توانند از سایر تفریحات در این مناطق بهره ببرند؛ تنها سواحل شناگاه‌های مورد تایید که با پرچم آبی رنگ مشخص است محل مناسبی برای شنا خواهد بود؛ ولی با توجه به تاکیدات می‌بینیم مردم حتی به اینکه شناگاه پرچمی دارد یا خیر توجه نمی‌کند تا چه برسد به اینکه شناگاه‌ها  با چه پرچمی مشخص شده است.

 

رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۵۱ شناگاه را مورد پایش قرار داریم که این پایش‌ها ارزیابی روی کیفیت آب و ارزیابی محوطه طرح‌های دریا بوده است.

کامران نصیراحمدی با اشاره به اینکه پایش شناگاه‌ها با استانداردها مشخص است، افزود: رنگ پرچم براساس ۱۶ آیتم در چک لیست‌ها مشخص می‌شود که یکی از این موارد کیفیت آب و محوطه رنگ پرچم را مشخص می‌کند.

 

وی اضافه کرد: اینکه شناگاهی با پرچم زرد مشخص شده یا پرچمی ندارد دلیلش تنها آب آلوده و دارای آلودگی میکروبی نیست بلکه جمع‌بندی آیتم‌ها در این زمینه تاثیرگذار است.

رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: براساس پایش انجام سال شده سال گذشته روی شناگاه ۱۰ شناگاه شامل بسیج سازندگی ساری، امام خمینی، مروارید و یاقوت سرخ شهرستان بهشهر، خزرشهر فریدونکنار، خانه دریای محمودآباد، سی‌سنگان نوشهر، هتل پارسیان نمک‌آبرود چالوس و ولی‌آباد تنکابن با رنگ آبی مشخص شده و سالم است.

این مسؤول با اعلام اینکه ۳۰ شناگاه با پرچم زرد مشخص شده و دارای وضعیت نامناسب و خطر آلودگی است، تصریح کرد: بیشتر رنگ پرچم به ارزیابی وضعیت محوطه برمی‌گردد که  اگر مسؤولان این موارد را  ارتقا دهند ممکن پرچم زرد به آبی ارتقا یابد.

 

نصیراحمدی ادامه داد: همچنین ۱۱ شناگاه فاقد پرچم هستند و نمی‌توانیم به این شناگاه‌ها اجازه فعالیت دهیم ممکن است چون رصد فصلی است مقایسه انجام شود به پرچم زرد برگردند.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت ایستگاه، خاطرنشان کرد: در فروردین پایش‌های فصل بهار صورت می‌گیرد و اگر مسؤولان شناگاه‌ها توانستند به نقطه استاندارد برسند اجازه فعالیت دارند در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت.

 رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: کمتر از ۱۵ روز آینده جمع‌بندی در ارتباط با شناگاه‌هایی که اجازه فعالیت ندارند انجام می‌شود.

 

نصیر احمدی با بیان اینکه  نصب پرچم در شناگاه‌ها بسیار ضروری است، گفت: در ایستگاه‌هایی که پرچم نصب نشود حتما برخورد قانونی می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: توصیه ما به مردم این است حتما به رنگ پرچم‌ها توجه کنند تا دچار مشکلی نشوند؛ چراکه مهم‌ترین مقوله بحث سلامت است.

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.