پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شفاف سازی آرای نمایندگان از شاخص های حکمرانی خوب است

0

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موضوع شفاف سازی آرای نمایندگان را از جمله شاخص های حکمرانی خوب معرفی کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، در مورد طرح دوفوریتی شفافیت آرای نظام تقنینی اظهار کرد: مطابق این طرح، شفاف سازی آرا و مذاکراتِ نهادهای قانونگذاری نظیر مجلس، هیئت وزرا، خبرگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره نظارت افکار عمومی را به دنبال داشته و مهمترین گام در جهت ارتقای اعتماد عمومی به شمار می‌آید.

وی شفافیت آرای نمایندگان را از شاخصه‌های حکمرانی خوب دانست و تاکید کرد: ارتقای وضعیت این شاخص از طریق فراهم آوردن امکان آگاهی مردم بدون تبعیض به آراء و متن مذاکراتِ بخش های مختلفِ حاکمیت، میسر می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره مفاد طرح مذکور خاطرنشان کرد: مطابق ماده واحده گنجانده شده در این طرح تمامی شوراها و مجامع و نهادهای مؤثر در فرآیند قانونگذاری و نیز نهادهای تصمیم گیرنده‌ای که دارای صلاحیت سیاستگذاری یا وضع قانون و مقررات بوده موظف به علنی سازی رأی اعضاء و مذاکرات و انتشار آن در درگاه اینترنتی خود هستند.

یوسف نژاد در ادامه به تعدادی از نهادهای مشمول طرح اشاره و عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان از جمله نهادهایی بوده که مشمول طرح می‌شوند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه شفافیت آراء حق قانونی و ذاتی مردم برای آگاهی و نظارت بر عملکرد نمایندگان است، گفت: شفافیت آراء در واقع زیرمجموعه شفافیت پارلمانی محسوب می‌شود و این موضوع مسئولیت پذیری نمایندگان را در مقابل رأی مردم تقویت می‌کند.

وی شفافیت آراء را سبب ایجاد بلوغ سیاسی و اجتماعی دانست و افزود: این موضوع ساختار انگیزشی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و فرآیند قانونگذاری را افزایش داده و باعث می‌شود تا اطلاعات درست، منطقی و متقن از رفتار نمایندگان در زمان مناسب در معرض دسترس عموم قرار گیرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.