پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شرایط برای حذف چهار صفر از پول ملی در کشور مهیا نیست

0

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر از نظر زمانی شرایط مناسبی برای حذف چهار صفر از پول رایج کشور وجود ندارد.

علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تجربه کشورهایی که صفرهایشان را از پول ملی حذف کردند، اظهار کرد: زمان حذف چهار صفر وقتی است که تورم تقریبا یک رقمی و کشور از لحاظ رشد اقتصادی رونق داشته است.

وی با بیان اینکه اگر در شرایط درست و مناسب این طرح اجرا نشود، ممکن است صفرها دوباره بازگردد، تصریح کرد: حذف چهار صفر باید در پایان و آخرین مرحله از فعالیت ها در ساختار اقتصادی با بسته اقتصادی مناسبی همراه باشد تا سرعت گردش پولی در تولید بیشتر شود و تولید در جایگاه مناسبی قرار گیرد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت سعی دارد حلقه آخر فعالیت از این زنجیره را به اول آورد که ممکن است در اجرای طرح و برنامه موفق نشود.

یوسف نژاد با توجه به تجربه کشورهایی که در اجرای حذف صفر موفق بودند، گفت: بعضی از شاخص های کلان اقتصادی باید در جایگاه و بستر مناسب برای اجرا باشد در غیر این صورت اثر روانی در جامعه و هزینه برای دولت دارد.

وی تاکید کرد: حذف چهار صفر حتی در شرایط عادی اتفاق خاصی در تولید و و روند اقتصادی رقم نمی زند، تنها در حسابداری یک سری تغییرات ایجاد می شود که اعداد گرد شده و در مقیاس  کوچکتر محاسبات انجام می شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط برای حذف چهار صفر مناسب نیست، ادامه داد: شرایط زمانی بدون اقدامات اولیه و پایه ای در اقتصاد به صلاح و منفعت نیست.

یوسف نژاد خاطرنشان کرد: باید دید شرایط اقتصادی، تولیدی، شاخص های کلان اقتصادی و متغیرهای اقتصادی در آن بستری که انجام شد، چگونه بوده است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت برای اجرای این گونه طرح ها باید با مردم، مجامع و مراجع تخصصی، حرفه ای، مراکز علمی دانشگاهی و رسانه ها گفت وگو و بحث کند و پیامدهای منفی و مثبت این طرح را بررسی کند.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه صدا و سیما و روزنامه ها باید هر روز به صورت مناظره یک آگاهی نسبی در بین مردم ایجاد کنند وگرنه اگر طرح همین طور به یکباره تصویب شود، نتیجه مثبت نخواهد داشت، افزود: اجرای طرح حذف چهار صفر باید بررسی شود که درست است یا خیر و اگر دولت چند مصاحبه انجام دهد شاید کسانی که منتقد هستند، راضی شده و ذهنشان روشن تر شود.

وی خاطرنشان کرد: با تولید فعال تر و خارج کردن کشور از حالت رکود می توان شاخص های تولید را تغییر داد و یا بسته های اقتصادی که مناسب حذف چهار صفر است، فراهم شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.