پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شب قدر، شب وعده با خداست

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ سمانه حضوری| امشب نخستین شب از لیالی قدر است؛ شب تقدیر، شبی که فرصتی است برای رشد انسان و این ما هستیم که باید از این فرصت‌های معنوی استفاده کنیم، شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل کرده و دل‌ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند.

در شب قدر انسان‌های آگاه و هوشیار ، با شب زنده‌داری و احیا، روح را صفا داده و خود را برای درک سرنوشت ‌خوب آماده می‌کنند.

شب‌های قدر اوج معنویت در ماه رمضان است، شب‌هایی است که زندگی مومنان در آن رنگ خدا می‌گیرد، پهنه‌ای است که روزه‌دار، بر آن می‌ایستد و بر هر چه غیر حق پشت می‌کند، در خلوت پر راز شب با عبودیت محض و در پیشگاه خدا همه چیز و حتی خود را به فراموشی می‌سپارد، دل از دنیا می‌برد و با آسمان پیوند می‌خورد، پرده اسباب و قوانین جهان به یکسو می‌رود و مومن تنها خدا را می‌بیند.

در این شب که در سوره قدر از آن با عنوان «لیله‌القدر» و در سوره مبارکه دخان با نام «لیله‌المبارکه» یعنی شب پر خیر و برکت نام برده شده است با توسل به دو میراث پیامبر(ص) یعنی قرآن و عترت، به محضر خداوند می‌رویم.

 شب قدر، شبی است که مقدرات انسان رقم می‌خورد، لذا این شب را می‌توان شب سال تحویل مسلمانان دانست. تفسیر برهان از امام باقر (ع) روایت می‌کند که: «در شب قدر، هر امری از امور بندگان تا شب قدر سال آینده معین می‌شود، از خیر و شر، طاعت و معصیت، ولادت و مرگ و روزی موجودات و هرآنچه در آن سال مقدّر گشته حتمی است و خداوند را در آن مشیت است».

همچنین در روایات آمده که در شب‌های قدر فرشتگان در مجالس مومنین حضور پیدا می‌کنند و دعاهای بندگان خدا را  استجابت می‌کنند. بنابراین به دلیل حضور گسترده ملائکه در زمین گویا عالم طبیعت و ماده یا زمین در تنگنا قرار می‌گیرد، اگرچه که فرشتگان حضور غیرمادی دارند.

در فضیلت شب قدر همین بس که با فضیلت تر از هزار ماه است و این تشبیه نشان دهنده برترى یک شب با یک عمر است.

از بهترین کارها در این شب، توبه است؛ اگرچه توبه همیشه پسندیده است و خداوند متعال با صراحت مى‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ»؛ «همانا خداوند توبه کاران را دوست دارد»؛ بقره، آیه ۲۲۲؛ اما شب‌قدر را به «الهی‌العفوش» می‌شناسند؛ به پشیمانی از گناه و اینکه اراده صراط مستقیم را کرده باشیم. در شب‌قدر با گریه‌هایمان از خدا طلب پوزش می‌کنیم تا جلوی خطای بیشتر را بگیریم.

در شب‌قدر بهترین واسطه ما با خداوند قرآن کریم است، با قرآن به سر گرفتن، این مصحف را واسطه قرار می‌دهیم تا ما را از آتش جهنم در امان نگه دارد، زیرا انسان به‌وسیله قرآن با بهترین دریچه معرفت آشنایی پیدا می‌کند.

آری! شب قدر، شب وعده با خداست و مومنان در این شب دست‌های خود را به سوی آسمان بلند کرده و با ناله‌های «بک یا الله» عاشقی و نیاز را به اوج می‌رسانند و اینگونه با معبود خویش نجوا می‌کنند که بار الها! من آمده‌ام با چشمانی اشکبار، دستانی تهی و کوله باری از گناه که بر دوشم سنگینی می‌کند، آمده‌ام تا تسبیح توبه و استغفار را دانه دانه بشمارم و وجودم را در اقیانوس بی‌کران رحمت الهی غرق کنم.
 
چه خوب است که در این شب‌های بزرگ از امور معنوی غافل نشویم و نگذاریم شب‌های قدر همچون سایر شب‌های عمرمان سپری شود و ما همچنان غرق در ناپاکی‌ها باقی مانده و از برکات این لحظه‌های شکوهمند و شیرین بی‌بهره بمانیم.

 /ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.