پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شاهکار مهندسی جنگ تحمیلی در مازندران بررسی شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، ساخت پل بعثت از بزرگ ترین عملیات های مهندسی و عمرانی جنگ تحمیلی میان ایران و عراق محسوب می شود که برای عملیات والفجر ۸ جهت عبور از رودخانه اروند و تصرف جزیره فاو ساخته شد.

این پل که در طول ۹۰۰ متر و عرض ۱۲ متر بر روی یکی از خروشان‌ترین و یکی از غیرقابل اتکاترین رودخانه های دنیا ساخته شد، از بزرگ ترین سازه های مهندسی جنگ محسوب می شود که معادلات جنگ ایران و عراق را به نفع کشورمان تغییر داد.

مجری و طراح پل بعثت در این همایش اظهار داشت: پل بعثت کار نشدی بود که توسط رزمندگان در کوتاه ترین زمان و بزرگ ترین ابعاد ساخته شد.

سیدهاشم بنی هاشمی با اشاره به اینکه هنوز مهندسی پل بعثت در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تدریس و تحلیل می شود، افزود: حتی امروزه برای بسیاری از جابه جایی های اضطراری از روش پل بعثت استفاده می شود.

طراح پل بعثت در مورد هدف ساخت این پل گفت: یکی از مهمترین مسائل عملیات والفجر ۸ چگونگی تدارک رسانی و پشتیبانی از هزاران نفر رزمنده در آن سوی اروندرود پس تصرف شهر فاو بود که نمی توانست با انتقال قایقی تامین شود و ساخت مسیری دائمی و مستمر را ایجاب می کرد که پل بعثت خروجی آن بود.

بنی هاشم از دیگر ویژگی های ساخت پل بعثت حضور ۵۰ هزار نیروی مهندس و فنی در ساخت پل عنوان کرد و گفت: بهت دشمن از فعالیت این تعداد نیرو در سکوت کامل و بدور از شناسایی شدن بود. 

وی همچنین به ویژگی های فنی این طرح اشاره کرد و گفت: پیش از پل بعثت، پلهای دیگری نیز بر روی اروند توسط رزمندگان و جهادسازندگی ساخته شده بود که یا توسط اروند تخریب شد و یا به دلیل شناسایی دشمن با بمباران منهدم شدند.

مجری و طراح پل بعثت، شناور کردن لوله ها با برزنت، افزایش توان تحمل لوله ها ، قابلت اتصال و جابه جایی در کمترین زمان ، جلوگیری از خرابی پل در برابر سرعت آب رودخانه اروند که به ۷۰ کیلومتر می رسید و مقابله با جذر و مد سه متری اروندرود را از ویژگی های پل بعثت عنوان کرد و گفت: طراحی پل بعثت با آزمایش در فضای واقعی و در کنار رودخانه اروند انجام شد و هیچگونه آزمون آزمایشگاهی بر روی آن انجام نشد.

بنی هاشم در این همایش که با حضور مهندسان و دانش آموزان رشته فنی همراه بود ویژگی مختصاتی و ریاضی پل بعثت را نیز شرح داد و گفت: ساخت این پل با دست خالی و کمترین امکانات نشان داد که می توان با عزمی راسخ و عشق به وطن و انقلاب هر ناممکنی را ممکن کرد.

 عملیات والفجر۸، در دهه فجر سال ۱۳۶۴ آغاز شد و در ۲۲ بهمن ماه همان سال، با اهتزاز پرچم گنبد مقدس رضوی، بر فراز مسجد جامع بندر راهبردی فاو عراق، به پیروزی رسید.

در روز اول عملیات والفجر ۸ رزمندگان لشگر ۲۵ کربلا استان مازندران توانستند شهر فاو عراق را تصرف کنند و راه را برای ورود دیگر لشگر ها باز نمایند.

پل عظیم بعثت به منظور پشتیبانی رزمندگان اسلام در منطقه علمیاتی فاو عراق توسط یگان های رزمی مهندسی جهاد سازندگی و در مدت کوتاهی طراحی و اجرا شد.

نیروهای مهندسی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی، توانستند با بکارگیری حدود پنج هزار لوله انتقال گاز ۵۶ اینچی از شرکت لوله سازی اهواز و با یک طرح مهندسی دقیق، چنین پلی را به طول حدود ۹۰۰ متر و عرض ۱۲ متر و با عمق هشت متر احداث نمایند.
اروندکنار در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان و روبه روی شهر جزیره ای فاو عراق قرار دارد.

۷۳۳۵/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.