پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سیستم زراعی بسته؛ چرخه‌ای مناسب برای تقویت خاک است

0

عضو هیئت علمی گروه زراعت دانشگاه کشاورزی ساری گفت: در استفاده از سیستم زراعی بسته عناصر موجود غذایی با محیط اطراف در تفاضل نبوده‌اند و مزرعه می‌تواند نیاز خود را تامین کند.

ارسطو عباسیان در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه به جای وارد کردن کود و آفت کش‌ها برای کشاورزی از کشورهای دیگر خاک مزارع خود را تقویت کنیم، اظهار کرد: در کشاورزی نوین، خاک زنده و دارای ساختار و عملکرد است اگر خاک ناسالم باشد، کارکرد آن هم خوب نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در مازندران اراضی شور دیده می‌شود، تصریح کرد: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و پیشروی کردن آب دریا باعث شده در بعضی از مناطق این استان شاهد اراضی  شور باشیم بنابراین باید بتوانیم از تکنولوژی و ادواتی که سایر کشورها استفاده می کنند، برای بهتر شدن وضعیت محصولات کشاورزی بهره ببریم.

عضو هیئت علمی گروه زراعت دانشگاه کشاورزی ساری خاطرنشان کرد: امروزه با استفاده از فناوری، انقلابی در تمامی زمینه‌ها از جمله صنایع و کشاورزی در دنیا به وجود آمده است و توانسته مصرف کودهای شیمیایی و آفت کش‌ها را کاهش دهد که باعث حفظ اکوسیستم و پایداری آن ها شده و یکی از روش‎ها در زراعت نوین است.

عباسیان با اشاره به اینکه استفاده از حس گرهای پیشرفته می‌تواند درکاهش هزینه‌های  کشاورزی موثر باشد، افزود: در کشور ما تغییرات بارندگی، تنوع اکوسیستم فراوانی به وجود می‌آورد اما متاسفانه ادوات کشاورزی آنقدر فرسوده است که اگر در یک منطقه برنج یا گندم کاشته شود به علت نصب نبودن سیستم جی پی اس در ادوات کشاورزی کشت‌ نامنظم می‌شود.

وی گفت: پیشرفته بودن ادوات کشاورزی می‌تواند جلوی کشت مجدد و مصرف بی رویه کود و سم را گرفته و هزینه‌های تولید، آلودگی و هزینه دولت را در این زمینه کاهش دهد.

عضو هیئت علمی گروه زراعت دانشگاه کشاورزی ساری بیان کرد: با استفاده از فناوری مانند پهپاد از مزارع عکس‌برداری کرده تا بتوان تشخیص داد که مزرعه دچار چه کمبودی است و در همان نقطه مشکل را برطرف کنیم بنابراین امروزه دنیا به سمت کشاورزی پایدار خواهد رفت و مصرف هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند.

عباسیان ادامه داد: متاسفانه در کشور ما قیمت تولید بالاست زیرا ادوات ما سنتی، مستهلک و فرسوده است بنابراین با جایگزین کردن ادوات نو آفات را در نقطه خفه کنیم به عنوان مثال کشاورز، زمین خود را چندین مرحله کود نیتروژن می‌زند که با استفاده از عکس‌برداری و حس گرها می توان مکانی که کمبود غذایی یا آفت در آنجا نفوذ کرده را شناسایی و به همان نقطه کود داد در این صورت از مصرف بی رویه جلوگیری می‌کند.

کشاورزی نیازمند یک سیاست گذاری است

وی تاکید کرد: کشاورزان استان می‎توانند محصولات نهاده‌ها را زیرنظر کارشناس رعایت کرده و از مصرف سموم زیاد در محصولات خود پرهیز کنند که این عمل نیازمند یک سیاست گذاری است.

عضو هیئت علمی گروه زراعت دانشگاه کشاورزی ساری یادآور شد: به عنوان مثال ایران در سال 86 محصول سیب زمینی را به ترکمنستان صادر کرد و مورد استقبال آن کشور به علت نیترات زیاد قرار نگرفت و برگردانده شد بنابراین اگر محصولی برای تولید و صادرات داشته باشیم باید از مصرف زیاد کود و سم پرهیز شود.

عباسیان خاطرنشان کرد: با استفاده از ارتقا دانش، به کمک فناوری‌هایی نظیر حس گرها، آب مغناطیس، فناوری‌های هسته‌ای و سامانه ضد تگرگ از طریق شلیک گاز مایع می‌توانیم یک کشت نوینی را تجربه کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.