پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سیر و سفرهای نجومی؛ مسافران نوروزی اسکان در چادر را انتخاب می‌کنند!

0

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران؛ ایام نوروز همه ساله فرصتی برای سیر و سفر فراهم می‌آورد، مسافران نوروزی بار و بندیل‌های‌شان را پس از یک سال کار و روزمرگی جمع می‌کنند و راهی می‌شوند، سفری کوتاه که با هدف ثبت خاطرات شیرین آغاز می‌شود.

کاری با سفرهای خارجی نداریم، در نوروز ۱۴۰۲ صفحات مجازی و اجتماعی را که باز می‌کنیم خبر از قیمت‌های نجومی اجاره اقامتگاه‌ها و افزایش مسافران چادرنشین می‌دهد، یعنی بحث اقامت و اسکان برای مسافران نوروزی تبدیل به یک چالش اساسی شده است.

با مشاهده چنین اخباری شاید در نگاه اول بگوییم که بهتر است در خانه بنشینند تا اجاره‌های میلیونی بپردازند یا اینکه مسافرت برای به اصطلاح مایه‌دارهاست و مردم اقشار متوسط و ضعیف جامعه را چه به سفر کردن! اما پس از کمی تامل فکر اینکه چرا مردم به هم رحم نمی‌کنند و اینکه مسافران مجبور می‌شوند هزینه زیادی را برای اقامت در طول سفر بپردازند، آن هم در وضعیت فعلی اقتصاد کشور که قیمت کالا و خدمات سر به فلک گذاشته است، ذهن‌مان را درگیر می‌کند.

برای بررسی آخرین وضعیت اجاره‌ها در نورور ۱۴۰۲ اگر جای دوری نرویم در همین مازندران خودمان، تلفن را برمی‌داریم و با صاحب یک ویلا کنار دریای مرکز استان تماس می‌گیریم، البته از روی لهجه و مدل صحبت کردنمان مشخص است که اهل مازندرانیم، درباره آخرین قیمت یک شب اجاره ویلا از او می‌پرسیم می‌گوید از شبی سه میلیون تومان داریم به بالا! این ویلا یک سوئیت کوچک با کمترین امکانات است.

در اخبار منتشر شده در سایت‌های مختلف به اجاره ۹۰ میلیون تومانی دریافتی از مسافران نوروزی در کشور اشاره شده که نمی‌توان درباره‌اش اظهار نظر کرد، در مازندران نهایتا اجاره شبی ۵ تا ۱۰ میلیون تومان باشد، اما درباره همین هم اطمینان نداریم! گویی نظارتی نیست! 

*توضیحات یک مسؤول در حوزه نظارت اسکان مسافران نوروزی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از نهادهای ناظر بر امر پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی است، برای اطلاع از چند و چون کار، با مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران به گفت‌‌وگو می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مازندران ۵ هزار و ۲۰۰ ویلا و خانه مسافر از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پروانه کسب دریافت کرده اند، می‌گوید: ما تنها بر روی اجاره دریافتی خانه‌هایی که پروانه دارند نظارت و نرخ‌گذاری داریم که طبعا مناسب‌تر از قیمت‌های نجومی دریافتی توسط ویلاهای شخصی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ضمن تایید این موضوع که در حال حاضر اجاره‌ها خیلی بالاست، عنوان می‌کند: برای تحت پوشش قرار دادن بقیه ویلاهای مسافرپذیر در مازندران چندین بار از طریق دستگاه‌های قضایی دادستانی و نیروی انتظامی ورود پیدا کردیم و یک سری اقدامات انجام دادیم.

حسنی ادامه می‌دهد: بحث خانه مسافر بحثی کاملا چندوجهی است، به‌غیر از میراث فرهنگی، نیروی انتظامی؛ قوه قضاییه و دادگستری و غیره دخیل هستند؛ از طرفی سایت‌هایی نیز به بحث نرخ‌گذاری اجاره ویلا می‌پردازند که تبدیل به پدیده‌ای اجتماعی شده است.

وی با اشاره به ورود مسافران نوروزی به روستاها، تاکید می‌کند: اگر دهیاری و شهرداری‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج پای کار بیایند شاید بتوان جلوی افزایش بی‌رویه قیمت اجاره‌ها ایستاد؛ در هر استانی خانه مسافر با نام‌های مختلف شناخته می‌شود و هر استانی نرخی دارد، ماهیت کار این است که اینها به‌صورت غیرمجاز گردشگر پذیرش می‌کنند، در صورتی که قانون تکلیف کرده کسی که می‌خواهد در این حوزه فعالیت کند باید مجوز داشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه خانه مسافر از سال ۱۳۹۴ به‌عنوان یکی از تاسیسات گردشگری شناخته شد، می‌گوید: خانه مسافر یکی از ۲۹ تاسیسات گردشگری خودپذیرایی است، نکته مهم ساماندهی خانه مسافر با همکاری دیگر دستگاه‌ها در مرحله شناسایی و مجاب کردن به اخذ مجوز است.

حسنی درباره بحث اسکان مسافران نوروزی با چادر تصریح می‌کند: در جلسه اخیر در ستاد سفر یکی از موضوعاتی که مطرح شد بحث چادرخوابی مسافران بود، نکته قابل توجه اینکه ما قادر به جمع‌آوری چادرخوابی‌ها نخواهیم بود چرا که اینکه مردم چگونه سفر کند الزام نیست، هر کسی براساس تصرف سرانه درآمد خود یعنی عددی که بالاتر از معیشت زندگی است سفر می‌کند که این سفر می‌تواند لاکچری انجام شود یا نه، اما اینکه ما مدیریتش کنیم مهم است اینکه بتوانیم اسکان با چادر را از پراکندگی خارج کنیم.

وی همچنین می‌گوید: برای نوروزی ۱۴۰۲ ما مناطق خاصی را در استان مشخص کردیم و امکانات اولیه را در آن قرار دادیم، به دستور استاندار مازندران نیز در ایام بارانی سالن‌های ورزشی و مدارس در اختیار قرار بگیرند، گرفتند و در داخل سالن‌های ورزشی چادرها را برپا می‌کنند هم فضای گرمی دارد و هم اینکه سرویس بهداشتی و امکانات اولیه موجود است در همه شهرهای استان برپا شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه ما الان این است که آمار تصادفات وضعیت خوبی ندارد، تاکید می‌کند: از مردم می‌خواهیم که با احتیاط رانندگی کنند، هم برای خودشان و خانواده‌شان و هم برای جامعه موثر است، بی‌احتیاطی در رانندگی اعم از خواب آلودگی، خستگی، استفاده از تلفن همراه و غیره جایز نیست همچنین اینکه رانندگی در جاده با داخل شهر خیلی فرق می‌کند و رعایت سرعت مجاز می‌تواند یک سفر خوب و خاطره‌انگیز را رقم بزند.

گزارش‌های میدانی نشان دهنده آن است که مالکان شخصی ویلاها و خانه‌های مسافر تصمیم به افزایش تصاعدی اجاره‌بها گرفته اند، البته در این میان هم هستند افرادی که منصفانه رفتار می‌کنند که تعدادشان اندک است، نظارت مسؤولان هم فقط در بخش خانه مسافرهایی است که دارای مجوز هستند، از طرفی بسیاری از واحدهای بوم گردی درخواست مجوز خود را به نهادهای مربوطه ارائه داده اند اما معطل مانده است.

به گزارش فارس و به اذعان مردم؛ اگر به مالکان بگویید چرا اجاره یک شب آنقدر گران است می‌گویند چه چیزی گران نشده! هزینه ساخت این واحد بسیار بالا بوده و ما هنوز درگیر پرداخت اقساط آن هستیم، بحث استهلاک و آسیب و خسارتی که مسافران به سوئیت‌های پذیرایی وارد می‌کنند به کنار.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/م

 


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.