پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سیر تا پیاز تصاویر منتشر شده از باغ وحش ساری/ شیر و خرس بیمار بودند

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، استان مازندران به‌عنوان مقصد گردشگری دارای جاذبه‌های تفریحی و توریستی بی‌نظیر است که شاید برای مردم بومی کمتر ملموس باشد، همچنین اینکه چنانچه مشکلی برای این جاذبه‌ها و یا اماکن گردشگری به‌وجود بیاید خبرش بازتاب گسترده‌ای خواهد داشت.

به‌عنوان مثال اخیرا تصاویر و فیلم‌هایی از وضعیت اسفناک حیوانات در باغ وحش روستای طاهرده ساری که حیونات این باغ وحش که شامل گونه‌هایی از جمله شیر و خرس هستند، که از سوء تغذیه رنج می‌برند و به طرز عجیبی لاغر شدند، منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای هم داشت؛ این سوال که این موضوع چقدر می‌تواند برای اهالی منطقه خطرآفرین باشد، آیا منجر به حذف بحث اشتغال و بلاتکلیفی می‌شود؟ و اینکه آیا این حیوانات تلف می‌شوند یا خیر؟ اذهان عمومی را درگیر خود کرد، برای بررسی این مسئله ابتدا به معرفی این باغ وحش میپردازیم.

پارک حیوانات ساری یکی از جاذبه‌های تفریحی مازندران است که در ۱۰ کیلومتری ساری در منطقه ذغال چال در روستای طاهرده واقع شده است، این مجموعه به عنوان اولین پارک پرندگان و حیوانات استان مازندران در تابستان ۱۳۸۶ با پنج گونه پرنده در مساحتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ متر به‌طور رسمی شروع به فعالیت کرده است.

این پارک در زمینی به مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار مترمربع احداث شد و شامل بیش از ۴۰۰ قفس سرپوشیده وسیع و ۴۰ محوطه باز بوده و گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، هفت رنگ، سبز، آرا، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی و درنا و پرندگان شکاری است، همچنین در آکواریوم این باغ وحش بیش از ۳۰ گونه از آبزیان، دو زیستان و نرم تنان آب‌های شور و شیرین مشاهده می‌شود.

ناگفته نماند که عملکرد این مجموعه خصوصی در سال ۱۳۹۱ خبرساز شده بود، زیرا برای جذب گردشگر در برابر دیدگان مردم الاغ‌های زنده را داخل قفس شیر‌ها می‌انداخت که با واکنش منفی افکار عمومی روبه‌رو شد.

برای کسب اطلاع بیشتر از ماجرا با مدیرکل حفاظت محیط زیست و رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت‌وگو کردیم.

به گفته عطالله کاویان این تصاویر و فیلم‌ها واکنش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران را در پی داشت و منجر به انتشار اطلاعیه‌ای از جانب روابط عمومی این سازمان شد.

*مکان باغ وحش باید تغییر کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد که باغ وحش طاهرده ساری پس از اخذ موافقت دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و ارائه تعهد مبنی بر انتقال به مکان مناسب و مجاز، مجوز ادامه فعالیت برای دوره سه ساله را اخذ کرد که این مجوز تا مهرماه سال آینده معتبر است.

کاویان با تاکید بر اینکه این باغ وحش مجوز نه بلکه اجازه تمدید ادامه فعالیت را داشت، عنوان کرد: پس از مهرماه ۱۴۰۲، مسؤول باغ وحش باید زمینی را با رعایت استانداردهای لازم پیدا و باغ جدید را احداث کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین خاطرنشان کرد: با بررسی و بازدیدهای دوره‌ای مشخص شد که هر دو حیوانی که در فیلم‌هایی که در بستر مجازی منتشر شد بیمار بودند، یکی تحت درمان است و دیگری از کهولت سن رنج می‌برد، دامپزشک معتمد ما و دامپزشک مقیم باغ وحش نیز در آنجا مستقر هستند.

*باغ وحش ضوابط استقرار را رعایت نکرده است

همچنین کوروس ربیعی با بیان اینکه باغ وحش مشمول یک سری ضوابط استقرار است، گفت: به‌دلیل چسبیده بودن باغ وحش به بافت روستا این باغ وحش باید پس از مدت سه سال که همان مهر ماه ۱۴۰۲ است واحدها را مطابق قانون جانمایی کند.

به اذعان وی گیرنده فیلم حاشیه‌ساز یکی از بازدیدکنندگان بوده و مسؤول باغ وحش در آن برهه از زمان مشغول انجام درمان انگلی از خرس قهوه‌ای بوده است و شیر هم که از کهولت سن رنج می‌برد.

ربیعی با اشاره به حواشی این باغ وحش در سال ۹۱، یادآور شد: آن زمان هم تذکر داده شد، باغ وحش‌ها مراکزی هستند که حیوانات را در اسارت نگه می‌دارند، تغذیه و نکات مهم را باید رعایت کنند و در مواقع ضروری مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران تاکید کرد: تقاضای ما این دست که بازدیدکنندگان مراتب را با محیط زیست درمیان بگذارند شلوغ کاری و ایجاد هیجان چیزی را حل نمی‌کند، این حیوانات مصون از بیماری‌ها نیستند.

همچنین گفته شده معاون این اداره کل به همراه رئیس و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری، یکشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ بازدیدی از این باغ وحش انجام دادند که در این بازدید محل نگهداری و جانمایی جانوران وحشی پستاندار نظیر شیر، خرس، روباه، مرال، گراز و پرندگانی نظیر قرقاول، قو، عقاب، دال و کبوتر مناسب ارزیابی شد.

به گزارش فارس؛ طبیعی است که مردم و دوستداران نگران وضعیت حیوانات حاضر در این باغ توریستی هستند، اما طبق قوانین باتوجه به چسبیده بودن باغ به بافت روستا، جابه‌جایی مکان باید صورت گیرد و به گفته مسؤولان مهر ماه ۱۴۰۲ پایان استقرار این باغ وحش در روستای طاهرده است.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.