پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سموم ممنوعی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود!

0

رئیس پژوهشکده ژنتیک وزیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: بسیاری از سموم وارداتی ممنوع است و این سموم ممنوعه از مبادی قانونی وارد می شوند و مرکزی برای رصد آنها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، قربانعلی نعمت زاده، خرید تضمینی را یک راهبرد نادرست دانست که از دو دهه گذشته در کشور مطرح شده است، اظهار کرد: در خرید تضمینی دولت یک نرخ ثابت برای واحد سطح در نظر می گیرد، اینگونه، سود حاصل از کشت رقم پرمحصول و کم محصول یکسان محاسبه می شود و انگیزه کشاورز برای تولید ارقام پرمحصول از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه در خرید تضمینی، دولت موظف است سالانه قیمت محصولات کشاورزی بالاتر از نرخ تورم بانک مرکزی در نظر بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه این راهبرد در هیچ یک از دولت ها انجام نشده است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک وزیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در واردات، دولت همواره به جای تولیدکننده و کشاورز به فکر مصرف‌کننده و افکار عمومی جامعه بوده است، اظهار کرد: وقتی نرخ خرید تضمینی ۵ درصد افزایش می یابد یعنی قدرت تولیدکننده ۵ درصد کاهش می‌یابد.

وی، یکی از دلایل عمده مصرف سموم و کود در مزارع استان را نیمه باز بودن ترویج و آموزش جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: خارج شدن عوامل طبیعی مانند پرندگان، چرای دام در مزارع، قورباغه‌ها، زالوها و دیگر موارد که کنترل کننده طبیعی آفات و امراض بودند موجب شده تا سیستم نیازمند به یک عامل خارجی همچون سم و کود باشد.

رئیس پژوهشکده ژنتیک وزیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه همگام با تغییرات اقلیمی نوع آفات نیز تغییر می کنند، تاکید کرد: سرعت مکانیسم تغییرات آفات نسبت به تغییرات علمی در کشور ما چندبرابر است، پیشنهاد می کنم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تغییرات جوی را بررسی و راهبرد 10 ساله برای کشاورزی کشور ارائه دهند.

نعمت زاده، محصول ارگانیک را محصولی دانست که در تولید آن کود و سم مصرف نشود و در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر تولید محصولات ارگانیک در ایران معنا ندارد. شرایط اقلیمی، تولید و کشت مستمر، آلودگی موجود در خاک به دلیل مصرف کود شیمیایی امکان تولید محصولات ارگانیک را غیرممکن ساخته است.

رئیس پژوهشکده ژنتیک وزیست فناوری کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: به کار بردن واژه محصول بدون سم درست تر از محصول ارگانیک است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.