پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سفر به مازندران جذاب‌تر است یا ترکیه؟

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: استاد دانشگاه گردشگری ساری گفت: با توجه به ظرفیت بی شمار مازندران در حوزه بوم‌گردی باید برای رونق این حوزه بسترسازی های لازم صورت گیرد زیرا نبود زیرساخت‌های مناسب بوم گردی استان را تهدید می کند.

زهرا میرزایی در مورد نقش بوم گردی در توسعه گردشگری مازندران در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فعالیت‌هایی که موجب توسعه گردشگری در یک منطقه خاص بویژه روستاها باشد از آن به بومگردی یاد شده که اقامتگاه‌های بومگردی یکی از شاخصه های مهم این حوزه است.

وی افزود: حفظ معماری، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم و طبیعت یک منطقه یا یک روستا و افزایش در آمدهای روستا از این طریق بومگردی محقق می شود.

میرزایی با تاکید بر این که بوم گردی یک صنعت است، افزود: گردشگری بوم گردی که امروزه به عنوان صنعت نامرئی از آن یاد می‌شود، یکی از منابع مهم درآمدزایی در کشورهای مختلف بوده و مازندران نیز به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان گردشگری می‌تواند سالانه پذیرای گردشگران فراوانی باشد و ایجاد رونق اقتصادی را درپی دارد، اما نبود امکانات زیرساختی کافی در زمینه اقامت منجر به تغییر مسیر این گردشگران به سمت کشورهای اطراف ایران می شود.

وی تصریح کرد: در سفرهای داخلی به خصوص به استان مازندران باز هم به دلیل نبود زیرساخت‌های اقامتی و میزبانی، قدیمی بودن هتل‌ها و مهمانپذیرها و بالا بودن نرخ های پذیرایی، این امکان را از مسافرین و توریستها می‌گیرد و این خود ضرری هنگفت به اقتصاد استان می‌زند.

میرزایی گفت: در این میان احداث و توسعه اقامتگاه های بومگردی در سراسر کشور و به خصوص استان های یزد، کرمان و سایر استان ها به شدت در جذب گردشگران داخلی و خارجی موفق بوده‌اند.

استاد دانشگاه گردشگری یادآور شد: اقامتگاه های بومگردی واحدهای اقامتی هستند که علاوه بر حفظ معماری و بافت قدیمی یک بنا، حفظ و توسعه ی باورها و آیین ها، آشپزی بومی، موسیقی و رقص محلی و همچنین طبیعت گردی در یک منطقه و بویژه روستاها را فراهم آورده است. البته سهم استان مازندران از این پدیده درآمدزای فرهنگی بسیار اندک و ناچیز بوده است و باید با الگو سازی از سایر استان‌ها بتوان این رویه نادرست را اصلاح کرد.

 وی تصریح کرد: با توجه به گرم شدن هوا، مسافرت به مازندران همچنان ادامه دارد. باید به طور جدی به بسترسازی برای رونق بوم گردی در مازندران پرداخته شود زیرا زیرساختهای کافی و مناسب بوم گردی و جذب گردشگر در مازندران وجود ندارد. وجود خانه های قدیمی در جذب گردشگر و ایجاد تورهای رایگان برای معرفی مکان ها در مازندران تأثیرگذار است.

گفت و گو از راضیه عنایتی خبرنگار ایسنای مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.