پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سفت شدن جاپای پلنگ ایرانی در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، اگرچه در سال‌های اخیر طبق گزارش رسمی و با شیوه ردزنی آمار پلنگ در جنگل‌های مازندران به حدود 1۰۰ قلاده  تخمین زده شد، ولی پیش بینی می شود که آمار این گربه سانان در جنگل های هیرکانی در این خطه شمال کشور تا به ۱۵۰  قلاده  نیز برسد و بررسی میدانی محیط زیست مازندران نشان می دهد با وجود این که این گربه سانان همچنان در زمره گونه های تحت حمایت قرار دارند، ولی از خط قرمز انقراض خارج شده است.
خروج از خط قرمز انقراض 
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران می گوید: براساس شیوه رد زنی برای آمارگیری، تعداد پلنگ موجود در جنگل های مازندران  ما بین ۸۰ تا ۱۰۰ قلاده است و شاید آمارهای بیش از این تا ۱۵۰ قلاده نیز برآورد می شود که به دلیل عدم شمارش نزدیک این گربه سانان نمی تواند مورد اطمینان باشد.
کوروس ربیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به هر حال در سال های اخیر با راه اندازی صندوق محیط زیست برای پرداخت غرامت به آسیب دیدگان ناشی از حمله پلنگ پس از ناکامی طرح بیمه ما برای تداوم برنامه هایش  از یک سو، کاهش و یا حتی ممنوع کردن صدور مجوز شکار برای منابع تغذیه ای این گربه سانان در جنگل ها از جمله گراز و ارتقاء فرهنگ عمومی برای حمایت موجب شده تا در سال های اخیر تعرض به این گربه سانان رو به کاهش برود و جا پای آنها در جنگل های هیرکانی سفت شود.
وی اضافه کرد: اگرچه این گونه از گربه سانان همچنان در زمره گونه های حیوانی مورد حمایت قرار دارند که شکار آن می تواند جریمه های چند ده میلیونی را به دنبال داشته باشد، ولی از حالت انقراض تا حد زیادی خارج شده و آمارشان به نقطه اطمینان بخشی رسیده است.
این کارشناس محیط زیستی خاطرنشان کرد : در جنگل های استان های شمالی از جمله مازندران به دلیل فراوانی و تنوع تغذیه برای پلنگ که شامل گراز وحشی، مرال، گوزن، قوچ میش، کل و بز می شود، این حیوانات مشکلی برای تامین تغذیه ندارند و در دو سال اخیر به دلیل وضعیت خوب آب و هوایی و رشد زاد و ولد در این منابع تغذیه ای تا حدودی این مشکلات کمتر شده است.
وی اضافه کرد : صرفنظر از امکانی  که  انسان ها را وارد قلمرو این گونه های جانوری کرده و گاها تعارضاتی بین آنها و این حیوانات ایجاد می شود، در اکثر نقاط سکونتگاهی این گربه سانان در جنگل های هیرکانی مازندران تعارض انسان و پلنگ کاهش چشمگیری داشته و مردم نیز به نقطه ای از آگاهی برای حمایت از این حیوانات رسیدند که خود مراقبتی را ترویج می کنند.
ربیعی خاطرنشان کرد : هم اکنون حضور پلنگ در تمام مناطق جنگلی استان مازندران قابل مشاهده است و این رویه نشان می دهد که طرح های حفاظتی محیطزیست با کمک مردم توانست برای حمایت از این گربه سانان پاسخگو باشد.
آسیب پذیری پلنگ 
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران می گوید : پلنگ یک حیوان گوشتخوار که صرفا تغذیه اش از طریق شکار و گوشت تامین می شود به نوعی پس از زادآوری، توله هایش به شدت در معرض آسیب جدی قرار می گیرند که این آسیب پذیری باعث شده تا نسل آنها به نسبت سایر گونه ها از لحاظ زاد آوری مقاومت چندانی نداشته باشد.
ربیعی خاطرنشان کرد : توله های پلنگ پس از تولد بر خلاف سایر جانوران در جنگل ها حتی توانایی رم دادن مورچه را از خود ندارند و احتمال می رود چنانچه مورد تغذیه درست قرار نگیرند از این حشره کوچک تا دم مرگ پیش بروند و در چنین شرایطی تصاحب قلمرو این گربه سانان و کاهش منابع تغذیه ای آنها را در معرض خطر جدی قرار می دهد و در چنین فرایند محیط زیست برای شکار برخی گونه ها از جمله گراز وحشی نیز محدودیت و ممنوعیت هایی را ایجاد می کند تا بتواند منابع تغذیه ای این گربه سانان را تامین کند.
وی افزود : هر چه تجاوز به قلمرو حیوانات وحشی از جمله پلنگ از سوی انسان ها کاهش یابد به قوام و دوام این گونه ها در طبیعت کمک می شود و تعارضات دو جانبه نیز با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد و گاها نیز برخی حمله های این گربه سانان به دام اهلی و یا حتی انسان ها نیز از راه ناچاری برای تامین غذا انجام می شود.
پرداخت غرامت از صندوق محیط زیست 
ربیعی در مورد پرداخت غرامت به خسارت دیدگان ناشی از حمله پلنگ گفت : در شرایط فعلی پس از ۲ سال فعالیت شرکت بیمه ما در راستای حمایت از پلنگ و پرداخت غرامت به خسارت دیدگان، و کناره گیری این شرکت بیمه ای، صندوق ملی محیط زیست در سطح کشور راه اندازی شد و این صندوق نیز بخشی از غرامت ها را پرداخت می کند.
رئیس اداره حیات وحش مازندران خاطرنشان کرد: این طرح تا حد زیادی می تواند از حمله به پلنگ جلوگیری کند و در سال جاری در این استان سه مورد حمله این گربه سان در سوادکوه و چالوس گزارش شد که در دست بررسی است.
به گفته وی در سال جاری تاکنون گزارشی از مرگ پلنگ در استان مازندران گزارش نشده است.
پلنگ ایرانی که نام علمی آن ‘ پنترا پاردوس تولیانا Panthera pardus tulliana ‘ و نام انگلیسی آن هم ‘ پرشین لئوپارد Persian Leopard ‘ است ، بزرگ ترین یا یکی از بزرگ ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می شود و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد و برای آگاهی سازی مردم از خطر انقراض این گربه سان چهارم  دسامبر برابر با ۱۳ آذر ماه روز جهانی یوزپلنگ نامگذاری شده است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.